740 Regina, Ingen gnista

VolvoWilliam
13 april 2022 · 26 Inlägg

Tja, nu är de såhär att ja har en klapplåg 744 Regina. Var ute å körde en dag å körde ner i en grop i vägen å slog av avgasröret, sen så åkte ja ner i något slags hål i vägen å bilen stendog efter att ja kört ner i hålet. Sen efter felsökning har ja kommit fram till att den får gnista från Tändspolen till fördelarn å rotorn, men ingen gnista från själva rotorn å fördelarn  ut till tändstift, tagit av hela fördelar skiten å gjort rent å kollat så inget gått av då de va en bra smäll, men allt va helt å såg okej ut.

Så jag undrar vad äre jag missar? Väldigt tacksam för svar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 april 2022 · 17 448 Inlägg

Sitter fördelaren rätt? Varför ska ungdomar köra runt i straffsänta bilar? Det ser ju muppigt ut big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
VolvoWilliam
13 april 2022 · 26 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Sitter fördelaren rätt? Varför ska ungdomar köra runt i straffsänta bilar? Det ser ju muppigt ut big_smile

Ser ju jävligt gött ut när skärmarna är tokvalsade å bilen ligger på backen, men hur vet man om fördelaren sitter rätt? Vi satte på den som den va innan.

Steff240
13 april 2022 · 1 016 Inlägg

Har du kollat så att rotorn faktiskt snurrar när du kör på starten? Tex om kamremmen går av så står rotorn still...

VolvoWilliam
14 april 2022 · 26 Inlägg

Steff240 skrev:
Har du kollat så att rotorn faktiskt snurrar när du kör på starten? Tex om kamremmen går av så står rotorn still...

Drog på starten med fördelarlocket av å den snurrade med kammen, rotorn å locket ser bra ut men inte expert påt. Det jag tycker är konstigt är att den har jätte bra gnista från spolen ut i tändhatten som går på undersidan av fördelaren, å sen ut från fördelaren är det ingen gnista alls.

Daspassatz
14 april 2022 · 33 Inlägg

Ne de låter ju jätteskumt, Ja minns när vi bytte kablarna till tändstiften från fördelarn på en B230, de kan tydligen göra en jäkla skillnad om de är gamla som sitter på. Men låter nästan som du tappat spänning eller nåt?
Hoppas du får ordning på det! smile

Steff240
15 april 2022 · 1 016 Inlägg

Nu har jag inte mycket erfarenhet av just Regina-systemet men om det är som på det "vanliga" bosch-sprutet så finns det väl egentligen inget som kan hindra gnistan från att gå vidare från fördelare/rotor om gnistan bara tagit sig dit.
Dvs om det inte är något fel på rotor, fördelare eller tändkablarna då...

Du borde få gnista ut även om fördelaren sitter fel, men bilen kommer gå dåligt/inte alls.

En polare hade en 740 med Regina som käkade tändkablar, han hade alltid ett gäng med sig i bilen för han fick byta nån kabel typ varje månad roll

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang