14 april 2022
Trådstartare
Hej allesammans,
Ni kanske sett att jag har gjort en del inlägg nu på sista tiden om min bil och idag bestämde multiremmen för att det var dags att klyvas på E18 så nu är jag leds på att skruva.
Jag åker ca 50 mil i veckan, i princip bara motorväg och landsväg. Milen och tiden jag spenderar i bilen kombinerat med att jag närmar mig 30 gör att jag värdesätter isolering mot vägljud och komfort i sätena väldigt hårt. Ett ljudsystem som inte är urkasst uppskattas också även om det inte måste vara värstingpaketet.
Så de största kraven är
-Pålitlighet, slitagedelar får man räkna med men inga dryga fel som tar upp en satans massa tid att laga.
-Låg driftkostnad i skatt och förbrukning.
-Ljudisolering
-Bra säteskomfort
Budget 100k
Nämner på en gång att jag provkört en Opel Corsa -19, Opel Astra -11 1.7 CDTI och en V70 -12 1.6d och märkte då att Corsa är alldeles för liten och bullrig och rentav obehaglig på vägen.
Astran var trevlig men tyckte motorkaraktären var skum. Ketchupeffekt på turbon, vid 2500 varv kom hela turbon på en gång vid vanlig gubbkörning.
Volvon var bara för slö, i övrigt fin men jag litar inte på deras angivna förbrukning. Sen är jag lite skeptisk mot Volvo nu efter allt strul som varit. Visserligen är bilen gammal med 23k mil men ändå.
Märke är väl irrelevant. Enda jag inte vill ha är Prius och ja, enbart pga att den är inte speciellt tilltalande i mina ögon.
Jag vet verkligen inte vad jag ska titta efter för bil. Alla uppvisar jättefina förbrukningssiffror som vi vet långt ifrån alltid stämmer. Kom med förslag, allt uppskattas!