Dåligt oljetryck vid start och varm? Vw lt35 1998

Goethe
15 april 2022 · 14 Inlägg

Har en gammal lt35 (typ mb sprinter), 46000 mil från 98. 5 cyl agx diesel.
Ibland var oljetrycklampan på några sekunder efter start, max kanske 4 sekunder vilket kändes lite långt.
Mätte trycket via oljetryckgivaranslutningen och märkte inte något uppenbart att den var seg på att få upp tryck, gick snabbt upp till ca 4 bar. Men motorn tickar också mer vid första sekunderna, känns som om innan oljan hunnit komma och smörja allt, slutar efter ca 5 sek.
Vid varm motor är trycket på tomgång ner mot 1.5 bar, varvar jag 2000 varv så 2.5. Enligt servicemanualen ska trycket vara minst 2 bar vid 2000 varv så det känns ändå ok.

Motorn har gått långt och jag funderar oljans viskositet, i nuläget 10w40, är det bra eller ska jag testa tjockare? Den är byggd som husbil och jag kör väl kanske bara typ 100 till 200 mil per år så känns inte lönt med större reparationer.

Väntar på ny oljetryckgivare. Men hur låter tryckvärdena och några åsikter om olja?
Gammal diesel, 46000 mil så låter en del om den men inte några uppenbara missljud, kanske lite tickande ibland speciellt vid kall motor.

Mossan1
15 april 2022 · 2 823 Inlägg

Är inte dålig oljetrycksgivare standardfel på VAG från den tidseran?
Allt från läckage till att inte funka.

Hydrualiska lyftare som tickar vid start kan vara allt från slitna lyftare till dåligt oljetryck.  Med 48.000mil är den inte ny längre, men har säkert mycket mil kvar, förutsatt att den servats någorlunda.

Ang viscositet ska du inte frångå rekomenderade spannet.
Duger inte 10w40 för tilräckligt oljetryck i en modern motor är det fel någonstans. Dålig pump eller glappa lager.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang