Lampfel efter montering av ledramp med positionsljus

Pill3
15 april 2022 · 48 Inlägg

Jag har monterat en ledramp https://ljusgiganten.se/supervision-fusion-600.html
och ledningssats https://ljusgiganten.se/ledningssats-ti … esults=130

Problemet är att "lampfel" på instrumentpanelen är tänd och positionsljuset funkar inte på ledrampen och heller inte på original positionsljuset på vänster lykta fram och bak. Helljuset funkar som det ska på bägge sidorna och även rampen.

Det konstiga är dock att positionsljuset funkar som det ska ibland och då lyser inte heller "lampfel" på instrumenpanelen.

Konstaterande:
- Kopplar jag bort hela rampen så funkar alla ljus som de ska.
- Helljus och positionsljus funkar ibland, oftast inte.
- Positionsljuset är kopplat mot positionsljuskabeln på vänster sida vid lyktans kontaktstycke.

Hoppas texten är begriplig, vad tror ni det beror på och vad är lösningen?

Bilen är en Fiat Ducato -2009

MammDiin
15 april 2022 · 2 019 Inlägg

Funkar helljuset och ledrampen som den ska? Tycker du först skriver att det funkar men senare att det inte funkar alla gånger.

Kan ju vara så att bilen inte tycker om den extra belastning som positionsljuset i rampen kräver. Saknas även information om effektförbrukningen på positionsljuset på ljusgigantens sida.
En lösning är att koppla ett relä till positionsljuset.
Och enklast av allt är att inte koppla in positionsljuset alls.

Orange ljus framåt är dessutom olagligt, och så är det även vissa krav gällande montering av positionsljus som i de flesta fall är svåra att uppfylla när det kommer till extraljus.

Pill3
15 april 2022 · 48 Inlägg

MammDiin skrev:
Funkar helljuset och ledrampen som den ska? Tycker du först skriver att det funkar men senare att det inte funkar alla gånger.

Kan ju vara så att bilen inte tycker om den extra belastning som positionsljuset i rampen kräver. Saknas även information om effektförbrukningen på positionsljuset på ljusgigantens sida.
En lösning är att koppla ett relä till positionsljuset.
Och enklast av allt är att inte koppla in positionsljuset alls.

Orange ljus framåt är dessutom olagligt, och så är det även vissa krav gällande montering av positionsljus som i de flesta fall är svåra att uppfylla när det kommer till extraljus.

Ja precis, helljuset funkar alltid.
Det är endast positionsljuset som spökar.

Dum fråga kanske, kan jag klippa kabeln till positionsljuset nere vid ledrampen och låta skarven som sitter högre upp vara kvar som en T skarv? Undrar detta för att den skarven sitter så krångligt till.

Och det är ju som du säger, förbjudet att ha oavsett vad så jag hoppar nog det oavsett.
Det blev en principsak att jag vill lösa problemet.

MammDiin
15 april 2022 · 2 019 Inlägg

Allt går, men om du eventuellt ska sälja rampen eller vill ha den länge så är det såklart bäst att göra det ordentligt.

Klipper du av en kabel så börjar den oxidera förr eller senare om du inte täcker in den ordentligt. Exempelvis krympslang med lim går bra att täcka in änden av en avklippt kabel med. Värmer med varmluftspistol eller tändare och klämmer änden med en spetstång tills det svalnar.

Och om du med t skarv menar strömtjuv så är de inte så bra att använda sig av för de gör hål i isoleringen och skadar vanligen även en del av kardelerna. Antingen lämnar du kvar den eller så demonterar du den och täcker in området med eltejp eller ännu bättre om du får bort kabeln från kontakten och får på en krympslang.

Pill3
16 april 2022 · 48 Inlägg

MammDiin skrev:
Allt går, men om du eventuellt ska sälja rampen eller vill ha den länge så är det såklart bäst att göra det ordentligt.

Klipper du av en kabel så börjar den oxidera förr eller senare om du inte täcker in den ordentligt. Exempelvis krympslang med lim går bra att täcka in änden av en avklippt kabel med. Värmer med varmluftspistol eller tändare och klämmer änden med en spetstång tills det svalnar.

Och om du med t skarv menar strömtjuv så är de inte så bra att använda sig av för de gör hål i isoleringen och skadar vanligen även en del av kardelerna. Antingen lämnar du kvar den eller så demonterar du den och täcker in området med eltejp eller ännu bättre om du får bort kabeln från kontakten och får på en krympslang.

Tanken är att om jag klipper den vid rampen så isolerar jag med två:

https://www.grimsholm.com/produkter/rob … gKE2fD_BwE
Och sedan tygtejp/eltejp på det.

Vad anser du om det typen av isolering? Det är egentligen till gräsklipparekablar 😂

Tusen tack för svaren.

MammDiin
16 april 2022 · 2 019 Inlägg

Funkar gör det väl men men kanske inte den snyggaste lösningen om du inte får den undangömd. Och om skarvkopplingen har tätning runt kabeln och gel inuti så borde det inte bli några problem med oxidation.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang