Ta loss batteriet ur min passat 2012

saxofonisten
15 april 2022 · 41 Inlägg

Hej,

Jag har köpt ett nytt batteri men förstår inte hur jag ska ta ur det gamla batteriet.

Batteriet sitter innanför någon plastbox som ska delas i två tror jag och innanför sitter det ett tunt gummiliknande hölje.

Efter det ska jag lossa på en bult och ta loss polerna, det klarar jag själv. Men jag får inte loss plastboxen och kan därför inte lyfta ur det. Kanske är det en bult till jag inte hittat?

På youtube ser monteringen av batteriet annorlunda ut, utom denna, men jag ser inte hur han får loss plastboxens andra del.

https://youtu.be/JMc9GYcaYQU

Bilen:

Passat 2012 tdi 2.0 dsg.

Glad påsk!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 april 2022 · 17 376 Inlägg

Har du start/stop-funktion på bilen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
saxofonisten
15 april 2022 · 41 Inlägg

Jajamen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 april 2022 · 17 376 Inlägg

Den kan bli lite förbannad efter batteribyte tror jag. Men det bör väl rätta till sig. Någon mer insatt i VAG får gärna svara!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
saxofonisten
15 april 2022 · 41 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Den kan bli lite förbannad efter batteribyte tror jag. Men det bör väl rätta till sig. Någon mer insatt i VAG får gärna svara!

Ajdå, verkar jobbigt!


Jag har lyckats byta batteri nu i alla fall, gick att få ur det utan att ta loss andra plastdelen.

Start/stopp-funktionen har knappt funkat på länge, säkert beroende på dåligt batteri.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 april 2022 · 17 376 Inlägg

saxofonisten skrev:

Hybrid_ skrev:
Den kan bli lite förbannad efter batteribyte tror jag. Men det bör väl rätta till sig. Någon mer insatt i VAG får gärna svara!

Ajdå, verkar jobbigt!


Jag har lyckats byta batteri nu i alla fall, gick att få ur det utan att ta loss andra plastdelen.

Start/stopp-funktionen har knappt funkat på länge, säkert beroende på dåligt batteri.

Då tror jag att den funktionen hoppar igång så småningom. Bilen behöver ladda upp batteriet. Sen beror det ju lite på vilket batteri du hinkade i bilen...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
16 april 2022 · 2 751 Inlägg

Man ska faktiskt programmera in det nya batteriet i systemet.
Detta för att bilen ska ha 100%koll på statusen.  Den laddar inte batteriet i onödan, tex, för att generatorn ska gå lättare = mindre bränsle och utsläpp.
Även start-stopp tas batteristatus med i parameterarna som ska uppfyllas för autostopp.
Det finns alltså mjukvara för batterihantering i systemet som behöver veta fakta om batteriet.
Det får den via en kod på själva batteriet. 

Men bilen kommer att starta och allt sådant med ett "vanligt batteribyte".
Kanske glömt radiokanaler, klockan och inlagda Bluetooth enheter osv...

Man kan lägga in nya batteriet EFTER att det är anslutet. Ingen panik med det men bör utföras för optimal funktion. Många kommer säkert att hävda att det är onödigt med inprogrameringen, men mjukvaran finns där likafullt.

Nu har trådskaparen redan bytt batteri, men för andra som ev läser i framtiden för att skaffa sig info om hut man gör:

Lossa minus först, och anslut minus sist för att undvika ev kortslutning mellan pluspol och karross via verktyget. 
Är minus inte ansluten får du ingen sluten krets och därmed ingen strömrusning.

Minus är redan ansluten till karross så där blir ingen kortslutning vid ev verktygskontakt med karrossen.

Lossa och återanslut alltid strömmen med en bestämd rörelse.  Inget "hattande".
Ska vara av eller på. 
Visst mindre gnister vid återanslutning är fullt normalt eftersom hela CAN vaknar. Det drar ström.

Var också 100% på plus och minus rätt INNAN det ansluts.

Senast redigerat av Mossan1 (16 april 2022)

saxofonisten
16 april 2022 · 41 Inlägg

Mossan1 skrev:
Man ska faktiskt programmera in det nya batteriet i systemet.
Detta för att bilen ska ha 100%koll på statusen.  Den laddar inte batteriet i onödan, tex, för att generatorn ska gå lättare = mindre bränsle och utsläpp.
Även start-stopp tas batteristatus med i parameterarna som ska uppfyllas för autostopp.
Det finns alltså mjukvara för batterihantering i systemet som behöver veta fakta om batteriet.
Det får den via en kod på själva batteriet. 

Men bilen kommer att starta och allt sådant med ett "vanligt batteribyte".
Kanske glömt radiokanaler, klockan och inlagda Bluetooth enheter osv...

Man kan lägga in nya batteriet EFTER att det är anslutet. Ingen panik med det men bör utföras för optimal funktion. Många kommer säkert att hävda att det är onödigt med inprogrameringen, men mjukvaran finns där likafullt.

Nu har trådskaparen redan bytt batteri, men för andra som ev läser i framtiden för att skaffa sig info om hut man gör:

Lossa minus först, och anslut minus sist för att undvika ev kortslutning mellan pluspol och karross via verktyget. 
Är minus inte ansluten får du ingen sluten krets och därmed ingen strömrusning.

Minus är redan ansluten till karross så där blir ingen kortslutning vid ev verktygskontakt med karrossen.

Lossa och återanslut alltid strömmen med en bestämd rörelse.  Inget "hattande".
Ska vara av eller på. 
Visst mindre gnister vid återanslutning är fullt normalt eftersom hela CAN vaknar. Det drar ström.

Var också 100% på plus och minus rätt INNAN det ansluts.

Hur programmerar jag in det?

Klockan verkar vara det enda jag behövde ändra på. Radio, bluetooth till mobilen och allt var kvar.

Robban_F Avstängd
16 april 2022 · 301 Inlägg

För att slippa en massa felkoder i samband med batteribyte kan man koppla in ett extrabatteri med startkablar på originalbatteriets anslutningar. Var då väldigt försiktig att inte pluspolen ramlar på någon chassidel. Linda in pluskabeln med startkabeln i ett tygstycke eller motsvarande.

saxofonisten
16 april 2022 · 41 Inlägg

Robban_F skrev:
För att slippa en massa felkoder i samband med batteribyte kan man koppla in ett extrabatteri med startkablar på originalbatteriets anslutningar. Var då väldigt försiktig att inte pluspolen ramlar på någon chassidel. Linda in pluskabeln med startkabeln i ett tygstycke eller motsvarande.

Jag hade den tanken men inte tillgång till ngt extra batteri.

Robban_F Avstängd
16 april 2022 · 301 Inlägg

saxofonisten skrev:
Jag hade den tanken men inte tillgång till ngt extra batteri.

Ingen kompis bil?

MammDiin
16 april 2022 · 2 016 Inlägg

saxofonisten skrev:

Robban_F skrev:
För att slippa en massa felkoder i samband med batteribyte kan man koppla in ett extrabatteri med startkablar på originalbatteriets anslutningar. Var då väldigt försiktig att inte pluspolen ramlar på någon chassidel. Linda in pluskabeln med startkabeln i ett tygstycke eller motsvarande.

Jag hade den tanken men inte tillgång till ngt extra batteri.

Funkar bra med batterieladdare som har läge (supply) som matar ut 13,2 volt hela tiden också.

saxofonisten
17 april 2022 · 41 Inlägg

Robban_F skrev:

saxofonisten skrev:
Jag hade den tanken men inte tillgång till ngt extra batteri.

Ingen kompis bil?

Inte då nej.

Är det ngt mer jag behöver göra?

Brådhis * Voff voff *
17 april 2022 · 10 244 Inlägg

Mossan1 skrev:
Man ska faktiskt programmera in det nya batteriet i systemet.
Detta för att bilen ska ha 100%koll på statusen.  Den laddar inte batteriet i onödan, tex, för att generatorn ska gå lättare = mindre bränsle och utsläpp.
Även start-stopp tas batteristatus med i parameterarna som ska uppfyllas för autostopp.
Det finns alltså mjukvara för batterihantering i systemet som behöver veta fakta om batteriet.
Det får den via en kod på själva batteriet. 

Men bilen kommer att starta och allt sådant med ett "vanligt batteribyte".
Kanske glömt radiokanaler, klockan och inlagda Bluetooth enheter osv...

Man kan lägga in nya batteriet EFTER att det är anslutet. Ingen panik med det men bör utföras för optimal funktion. Många kommer säkert att hävda att det är onödigt med inprogrameringen, men mjukvaran finns där likafullt.

Nu har trådskaparen redan bytt batteri, men för andra som ev läser i framtiden för att skaffa sig info om hut man gör:

Lossa minus först, och anslut minus sist för att undvika ev kortslutning mellan pluspol och karross via verktyget. 
Är minus inte ansluten får du ingen sluten krets och därmed ingen strömrusning.

Minus är redan ansluten till karross så där blir ingen kortslutning vid ev verktygskontakt med karrossen.

Lossa och återanslut alltid strömmen med en bestämd rörelse.  Inget "hattande".
Ska vara av eller på. 
Visst mindre gnister vid återanslutning är fullt normalt eftersom hela CAN vaknar. Det drar ström.

Var också 100% på plus och minus rätt INNAN det ansluts.

Och öppna batteripolskorna helt, dom ska gå ända ner på polen utan kraft. Slå absolut inte på dom.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang