Hej!
Efter ca 5 år med leasing så ser det ut att bli ett bilköp i september. Pga de otroligt långa leveranstiderna så blir jag ”illa” tvungen att våga mig ut på ett köp istället för bekvämligheten i leasingen.
Efter att ha pratat med flertalet säljare så verkar de tyska bilarna, framförallt Audi, ha stora problem. Enligt dem har det nästan alltid varit huvudvärk när de sålt en Audi.
De bilar som verkar hålla bäst enligt dom: Toyota, BMW, Merca, Kia (typ).
Detta blir faktiskt mitt första bilköp och jag känner en viss rädsla för detta och som alla andra vill jag hitta en bil att lita på!
Ska tilläggas är att jag inte är så kunnig gällande bilar utan får fråga runt och lyssna med folk.
Min sambos familj har alltid kört Lexus SUV - äldre modeller från ca 2005-2012.
Enligt dem så har det gått superbra gällande hållbarhet och tipset jag fick var att köpa en äldre ”lyxbil” med kvalitet.
Jag har tittat på Sedan varianterna från från Lexus, årtal 2014-2017 och dessa tycker jag är riktigt läckra!
Någon som har erfarenheter av dessa bilar? Både positiva och negativa?
Hur är tekniken i bilen? Jag har varit bortskämd med den senaste tekniken i nya leasingbilar (carplay, bose högtalare etc.) och detta prioriterar jag ganska högt.
Hur mycket drar dom?
Håller batteriet bra i hybriderna?
Känns de rejäla på insidan och inte så plastiga med massa hårdplast?
Alla tips uppskattas

även andra märken och modeller förstås!
Idag åker jag en leasing Mazda CX-30. Superhärlig bil måste jag säga! Teknikpaket med bosehögtalare och såklart Apple carplay. Känns rejäl och inte så plastig. Drar dock en del (men kanske är jag som gasar för häftigt) 0.73
Ha en härlig påsk!
Johan