7588
Sök

Köpråd: Bekväm leasinggrabb lutar åt Lexus köp

1 Inlägg
16 april 2022
Trådstartare
Hej!

Efter ca 5 år med leasing så ser det ut att bli ett bilköp i september. Pga de otroligt långa leveranstiderna så blir jag ”illa” tvungen att våga mig ut på ett köp istället för bekvämligheten i leasingen.

Efter att ha pratat med flertalet säljare så verkar de tyska bilarna, framförallt Audi, ha stora problem. Enligt dem har det nästan alltid varit huvudvärk när de sålt en Audi.
De bilar som verkar hålla bäst enligt dom: Toyota, BMW, Merca, Kia (typ).

Detta blir faktiskt mitt första bilköp och jag känner en viss rädsla för detta och som alla andra vill jag hitta en bil att lita på!
Ska tilläggas är att jag inte är så kunnig gällande bilar utan får fråga runt och lyssna med folk.

Min sambos familj har alltid kört Lexus SUV - äldre modeller från ca 2005-2012.
Enligt dem så har det gått superbra gällande hållbarhet och tipset jag fick var att köpa en äldre ”lyxbil” med kvalitet.

Jag har tittat på Sedan varianterna från från Lexus, årtal 2014-2017 och dessa tycker jag är riktigt läckra!

Någon som har erfarenheter av dessa bilar? Både positiva och negativa?
Hur är tekniken i bilen? Jag har varit bortskämd med den senaste tekniken i nya leasingbilar (carplay, bose högtalare etc.) och detta prioriterar jag ganska högt.
Hur mycket drar dom?
Håller batteriet bra i hybriderna?
Känns de rejäla på insidan och inte så plastiga med massa hårdplast?

Alla tips uppskattas smile även andra märken och modeller förstås!

Idag åker jag en leasing Mazda CX-30. Superhärlig bil måste jag säga! Teknikpaket med bosehögtalare och såklart Apple carplay. Känns rejäl och inte så plastig. Drar dock en del (men kanske är jag som gasar för häftigt) 0.73

Ha en härlig påsk!

Johan
Senast redigerat av Tjoffe94 (16 april 2022)

7 786 Inlägg
16 april 2022
Tjoffe94 skrev:
Hej!

Efter ca 5 år med leasing så ser det ut att bli ett bilköp i september. Pga de otroligt långa leveranstiderna så blir jag ”illa” tvungen att våga mig ut på ett köp istället för bekvämligheten i leasingen.

Efter att ha pratat med flertalet säljare så verkar de tyska bilarna, framförallt Audi, ha stora problem. Enligt dem har det nästan alltid varit huvudvärk när de sålt en Audi.
De bilar som verkar hålla bäst enligt dom: Toyota, BMW, Merca, Kia (typ).

Detta blir faktiskt mitt första bilköp och jag känner en viss rädsla för detta och som alla andra vill jag hitta en bil att lita på!
Ska tilläggas är att jag inte är så kunnig gällande bilar utan får fråga runt och lyssna med folk.

Min sambos familj har alltid kört Lexus SUV - äldre modeller från ca 2005-2012.
Enligt dem så har det gått superbra gällande hållbarhet och tipset jag fick var att köpa en äldre ”lyxbil” med kvalitet.

Jag har tittat på Sedan varianterna från från Lexus, årtal 2014-2017 och dessa tycker jag är riktigt läckra!

Någon som har erfarenheter av dessa bilar? Både positiva och negativa?
Hur är tekniken i bilen? Jag har varit bortskämd med den senaste tekniken i nya leasingbilar (carplay, bose högtalare etc.) och detta prioriterar jag ganska högt.
Hur mycket drar dom?
Håller batteriet bra i hybriderna?
Känns de rejäla på insidan och inte så plastiga med massa hårdplast?

Alla tips uppskattas smile även andra märken och modeller förstås!

Idag åker jag en leasing Mazda CX-30. Superhärlig bil måste jag säga! Teknikpaket med bosehögtalare och såklart Apple carplay. Känns rejäl och inte så plastig. Drar dock en del (men kanske är jag som gasar för häftigt) 0.73

Ha en härlig påsk!

Johan

Jag har haft många bilar.
Mercedes, BMW, SAAB, Volvo, Mazda, Lexus, Citroen  m fl.
Mest nöjd är jag med Honda.
Ingen annan bil har klarat 7 år utan minsta problem, förutom att bakrutetorkaren frös fast så att gummit skadades.

* Voff voff *
11 083 Inlägg
17 april 2022
Min far hade en Lexus RX400h -09 mellan åren 2014-2020. Han körde 14000 mil under denna tid. Bortsett från slitagedelar (som tex bromsskivor, belägg, glödlampor och 2 st 12V-batterier) så fick han byta kylaren vid 28000 mil. I övrigt inte ett enda problem.

Förbrukningen låg på ~0,8 vilket är riktigt bra för en SUV med 272 hk. Och då bor han ändå i Stockholm...
Senast redigerat av Brådhis (17 april 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Forummoderator
9 299 Inlägg
17 april 2022
Gs450h. Hög standard på inredning, hela instrumentpanelen är i sytt skinn. Tyst på vägen och alla bekvämligheter man behöver. 350hk ger 0-100 på 5,5s och bilfan har dragit 0,73l/mil i snitt sedan vi köpte den för ett par år sedan. Noll problem so far. Skatten ligger på hisnande 1200.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
18 356 Inlägg
17 april 2022
Bilbristen är ett problem. När min lilla pendlarburk behövde omfattande tillsyn av bak/handbroms bestämde vi att ta en ny bil på leasing.  Toyota Aygo var förstavalet. Det fanns inte en bil att få tag i... Den jag hade siktat in mig på några dagar innan köptes av en kollega på jobbet :-/ så ringde Peugeot/Citroen men nej. Hittade till slut en liten Hyundai med automatlåda och lite mer utrustning som fanns i Göteborg för omgående leverans.

Så det fick bli den... Inte vad jag hade tänkt mig men är såhär i efterhand mycket nöjd.
Alternativet att köpa en beg. bil igen var inte aktuellt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök