Ford ST220 - 03 // misständer under gaspådrag och svår att starta kall

AlexBehm
16 april 2022 · 3 Inlägg

Hej, jag har en st220 från 03 som har börjat dumma sig och misstända så fort motorn behöver jobba lite och speciellt när den är kall.
Det första som händer när man startar den är att den kan små harkla sig på tomgång men det är inget som är märkbart om man verkligen inte koncentrerar sig och lyssnar och känner i stolen hur bilen beter sig.
Sen när man börjar köra så kan den börja hacka och bråka på dragläge och medans man gasar upp den till ca 1500 varv samt vid svaga gaspådrag innan den blivit varm men sen efter det så går den som vanligt.
När man kommit upp i temp så går den som en klocka vid normal körning men om jag bestämmer mig för att göra en omkörning eller gasa upp från tex 70 till 90 så hackar den några gånger precis när jag kliver på gasen men sen efter ungefär en sekund är det inga problem att hålla fullt igen och samma sak sker när jag ska gasa kraftigt vid en påfart till en motorväg, då vid varje växling så börjar den hacka ganska våldsamt som jag beskrev innan när man klivit av kopplingen och gett den gas men sen efter en sekund eller två när man kommit upp i lite högre varv (runt 2500/3000) så slutar det och den drar på som vanligt men sen när man kommer upp till ca 5000-6000 varv vid full gas så är det som att bilen får något slags ”antilag” eller ”2-steg” den får liksom ett till varvstopp låter det som men den klättrar fortfarande i varv om man fortfarande håller stumt och sen är det samma visa igen vid nästa växel.
Sen är den helt omöjligt att starta om man har lite soppa i tanken när den är kall, vet inte om det kan ha något att göra med problemet eftersom den vart så väldigt länge och det här problemet jag har nu är ganska nytt, men det är samma sak där att när den är varm så går den och startar som vanligt.
Blir jättetacksam för alla gissningar, svar och förslag jag kan få då jag inte orkar med att felsöka varenda pinal på bilen utan att ha en skaplig gissning först på vad de kan vara.
Bilen är som sagt från 03 och den har 28000 mil
Mvh Alex

Ford Mondeo "St220" (2003)
xXSammy
17 april 2022 · 6 566 Inlägg

När byttes tändstift senast? Ford/Motorcraft stift eller eftermarknads?
6000mil/3år är intervallen.

Tändspolen bör vara OK, V6orna har inte samma problem som Zetec motorn hade.
Tändkablar är ingen omöjlighet

edit: kan finns felkoder i PCM också.. Sätter den felkod på misständning så börja med ovanstående.
Skulle även montera ny packning  till insuget när den demonteras för åtkomst av bakre tändstiften

Senast redigerat av xXSammy (17 april 2022)

De/Dem
AlexBehm
18 april 2022 · 3 Inlägg

xXSammy skrev:
När byttes tändstift senast? Ford/Motorcraft stift eller eftermarknads?
6000mil/3år är intervallen.

Tändspolen bör vara OK, V6orna har inte samma problem som Zetec motorn hade.
Tändkablar är ingen omöjlighet

edit: kan finns felkoder i PCM också.. Sätter den felkod på misständning så börja med ovanstående.
Skulle även montera ny packning  till insuget när den demonteras för åtkomst av bakre tändstiften

Det var ett ganska bra tag sen vi bytte tändstift men om jag inte minns helt fel så när vi körde OBD2 skannern så fick vi fram felkoderna: P0202 och P1132

Ford Mondeo "St220" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang