6934
Sök

Gissa vad det är för motor på bilden (båt)

Forummoderator
18 356 Inlägg
17 april 2022
Trådstartare
Ja, inte vet jag. Men den hör inte hemma i den båt jag ska titta på. Ska vara en diesel. Det är allt jag vet. Säljaren är en yngre som ska sälja sin pappas båt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-159614608349306e7cf4fe179f69659b.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 157 Inlägg
17 april 2022
Det ut som en vw diesel från typ golf mk1 eller mk2.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Forummoderator
18 356 Inlägg
17 april 2022
Trådstartare
Hm. Poäng där. Undrar hur denna maskin hittade ner i en snipa från 70-talet. Det stör mig lite. Dessa är ju svårstartade om inte motorn är frisk.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 910 Inlägg
17 april 2022
Ja helt klart en vag diesel 😁. Alla motorer är svårstartade när dom har dålig kompression men dom där motorerna är väldigt driftsäkra.     Sen vet jag inte om en båt är rätt plats för motorn. Men det är väll en 50-70hk i en sån där. Beroende på vad det är för motor exakt.   Det finns ju lite olika utförande   det finns nämligen lite industri varianter av den motorn oxå.   Men det r perfekt utgångs objek i med en 1.9tdi från en passat.  130hksnipan blir en raket och kommer gå att varva på duktigt mot dom där gamla turbo lösa stackarna

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
18 356 Inlägg
17 april 2022
Trådstartare
Detta kan bli intressant. Mailat säljaren. Återkommer i ärendet.

6 256 Inlägg
17 april 2022
Undrar om den satt i båten original? Annars blir det ju lite jobb att fixa en avgaslimpa och vad mer som kan tänkas behövas för att köra motorn i en båt. Plus att den måste kopplas till drevet på något vis.

* Voff voff *
11 083 Inlägg
18 april 2022
Hybrid_ skrev:
Ja, inte vet jag. Men den hör inte hemma i den båt jag ska titta på. Ska vara en diesel. Det är allt jag vet. Säljaren är en yngre som ska sälja sin pappas båt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-159614608349306e7cf4fe179f69659b.jpg

Gissar att detta är en felskrivning och att den faktiskt hör hemma där? smile

Vad är det för båt?

Det man alltid ska ha i bakhuvudet med en lite udda motor (i båtsammanhang) är priset och tillgången på marinspecifika delar, som tex avgaslimpa och cirkulationspump. Även om motorn går finfint idag och är driftsäker så lever dessa saker inte för evigt.

Skulle säga att i just lite äldre snipor och liknande lite långsammare båtar så kan det dyka upp lite vad som helst när det gäller motorn...

Är det snipa ni söker så är ju tex detta en riktigt trevlig modell med en vettig motor:

https://www.blocket.se/annons/uppsala/s … /100429195
Senast redigerat av Brådhis (18 april 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Forummoderator
18 356 Inlägg
18 april 2022
Trådstartare
Ja, det ska vara en MD11 eller MD17 i beroende på årsmodell. Länken där var bra men den är på fel sida landet.

* Voff voff *
11 083 Inlägg
18 april 2022
Hybrid_ skrev:
Ja, det ska vara en MD11 eller MD17 i beroende på årsmodell. Länken där var bra men den är på fel sida landet.

Äsch, det är inte så dyrt att frakta den. smile

* Voff voff *
11 083 Inlägg
18 april 2022
Men vad är det dom söker då egentligen för båt? Häromdagen visade du en DC modell plastic fantastic från USA och nu en snipa med liten diesel? big_smile

Forummoderator
18 356 Inlägg
19 april 2022
Trådstartare
Brådhis skrev:
Men vad är det dom söker då egentligen för båt? Häromdagen visade du en DC modell plastic fantastic från USA och nu en snipa med liten diesel? big_smile

En liten omgång med miniräknare och bränsletörst samt en tanke på hur ofta vi faktiskt sitter i båten och bryggseglar gjorde att det blev åter till "det vanliga" så nu är det bobart och åkbart för en rimlig dagskostnad som gäller.

* Voff voff *
11 083 Inlägg
19 april 2022
Hybrid_ skrev:
Brådhis skrev:

En liten omgång med miniräknare och bränsletörst samt en tanke på hur ofta vi faktiskt sitter i båten och bryggseglar gjorde att det blev åter till "det vanliga" så nu är det bobart och åkbart för en rimlig dagskostnad som gäller.

Då vill jag verkligen slå ett slag för Albatross 26. En doldis (i viss mån iaf) i skuggan av Saga 27:an som "alla" vill ha. smile Även Albin 25 är ju vettigt ur er synvinkel.

Undvik obskyra hemmabyggen med ofta minst lika obskyra motorinstallationer...

1 186 Inlägg
19 april 2022
Mina föräldrar hade en Vinga 30 i många år, tror att den är snäppet större än både Albatrossen och Sagan smile Riktigt fin och rymlig familjebåt, gick att bo 6 personer i om man ville, och med en 4cylindrig Ford-diesel under durken klarade man sig lääänge på en tank (tanken var förvisso på typ 200 liter roll)

Innan den hade dom en Vinga 25, också en fin båt men betydligt trängre ombord. Lämplig som mest för 2 vuxna och 1-2 mindre barn enligt mig.
Yanmar-diesel i den dom hade.

Sök