Peugeot 308 esp/asr system fault

Glenn_80
19 april 2022 · 2 Inlägg

Vi har Peugeot 308 1.6 HDi som 2:a bil som vi sällan kör med, när vi gör det så brukar det bli 1-2 mil.

För ett tag sedan fick bilen in i "limpmode" och fick "esp/asr system faulty" och "engine fault" som felmeddelande. Stannade bilen och den fick stå över natt, dagen efter funkade allt som vanligt igen, inga felmeddelanden och ingen "limpmode"

Sen har bilen gått utan problem i flera månader... Tills för några dagar sedan då dök samma fel upp igen och nu försvinner det inte.

Någon vänlig själ som har några tips på vad detta kan bero på?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 april 2022 · 13 744 Inlägg

läs ut felkoderna i alla enheter..  så använd ingen som bara kan läsa motorstyrningen utan även abs osv. 

för innan det kan vi bara ge totalt vilda gissningar som kan pricka rätt om man har sjukt tur men mest troligen inte leder någonstans förens koderna är utlästa.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
husseman
20 april 2022 · 1 590 Inlägg

Hmm, felkoder vore bra- men troligtvis vattenintrång i kabelstam/kontakt/styrdon.
Kan bli dyrare att hitta felet än vad bilen e´värd , men kan gå smidigt oxå.
Men börja med Felkoder.- Lycka till.
mvh/husse

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 april 2022 · 13 744 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, felkoder vore bra- men troligtvis vattenintrång i kabelstam/kontakt/styrdon.
Kan bli dyrare att hitta felet än vad bilen e´värd , men kan gå smidigt oxå.
Men börja med Felkoder.- Lycka till.
mvh/husse

ja väljer man att se allt på sämsta möjliga sätt så visst.. men näe det är något skit fel som gör att bilen blir så där.. 

har än så länge aldrig varit med om att en bil inte lönat sig att laga.  men det avgörande att man gör det själv. och dom mesta med få undantag klarar av att fixa sin bil.  oftast bara en inställningsfråga. bort sätt från att man skulle finnas något funktionshinder som kan göra att man fysiskt inte kan meka.   men har man inställningen att allt är dyrt att laga får man nog låta bli och köra bil i huvudtaget..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
husseman
21 april 2022 · 1 590 Inlägg

Sant. kan man o har tiden att felsöka på egen hand så går det mesta att fixa. Men att göra detta på verkstad, kan bli hur dyrt som helst. Så har man massor av fritid o ändå blir försörjd av staten..så visst.

mvh/Husse

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 april 2022 · 13 744 Inlägg

husseman skrev:
Sant. kan man o har tiden att felsöka på egen hand så går det mesta att fixa. Men att göra detta på verkstad, kan bli hur dyrt som helst. Så har man massor av fritid o ändå blir försörjd av staten..så visst.

mvh/Husse

det handlar mest om vilken inställning man har.. dom mesta hinner.. 

iof borde jag vara tyst båda bilarna har vinterdäck fortfarande smile inte hunnit monterat sommardäcken ännu.. varje gång jag tror jag har tid får jag dra iväg och jobba..  hade 2lediga dagar och vips så jobbade jag endå smile

men hade jag känt att det var viktigt hade jag kunnat stått och bytt däcken på natten smile

normala personer jobbar 8timmar varje dag..  lediga helger och då finns det tid att skruva någon timme.. för ingen tjänar väll 1250kr i timmen som en billig verkstad tar.

så det är ju värt att lägga lite fritid på sin bil.


skulle jag gissa på felet på bilen skulle jag gissa på att något med insuget strular antingen gasspjäll någon mapsensor eller liknande.

eftersom den går ner i effekt och tänder antisladd..      på min a2 tänder den upp ALLA varningslampor när map sensorn felkodar  smile
säkert något liknande på en 308..   det eller att batteriet är dåligt som aset som gör att strömmen går ner sig så lågt att den börjar tappa signaler under startögonblicket och dessa blir då kvar till nästa omstart men är batteriet kasst kommer dessa finnas kvar nästa omstart igen.

men det är ju totalt vilda gissningar utan att ha bilen kan jag bara gissa smile


så en felkodsläsning och mäta batteriet är ju iallfall en början

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Glenn_80
16 maj 2022 · 2 Inlägg

Nu är det löst, en spridare hade gjort sitt. Bytte den och nu är allt frid och fröjd.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang