Mirakelmedel, finns det?

ricebridge
22 april 2022 · 51 Inlägg

Finns det tillsatser för motorolja, bränsle, kylarvätska mm som faktiskt fungerar, eller är alltihopa alltid bluff rakt av?

Själv är jag ytterst skeptisk, och samtidigt önskar man ju att det funnes. Jag har varit väldigt restriktiv själv med att testa, men är ändå nyfiken. Går det att minska slitage, bränsleförbrukning, temperatur mm mm med tillsatser, eller blir det enda resultatet nya avlagringar i motorn?

För många år sen fanns det en teflontillsats som faktiskt verkade få motorn att gå lättare, men sen kom det andra uppgifter och nu tror jag inte att den säljs alls i Sverige iaf. Samtidigt går ju tekniken framåt… eller?

Mew
22 april 2022 · 2 160 Inlägg

Har också alltid varit skeptisk, men Omega 917 som fräschar upp gamla packningar och tätningar fungerar verkligen. Det har tätat servoläckage i styrväxeln vid 2 olika tillfällen för mig personligen och därmed besparat mig byte av densamme båda gånger. Det har hållit också, den ena höll hela resterande tiden jag hade den bilen och den andra bilen har jag kvar, det håller fortfarande. Det lär knappast fungera i 100% av fallen, men det är ett medel som verkligen är väl värt att testa. smile

Sedan är det ju såklart inte något mirakel som löser alla problem, har något orsakat problemet från början får man såklart fixa det först. I ett av ovanstående fall hade det kommit in skit genom en spricka i damasken så styrväxeln började läcka ut olja dit. Så fort jag märkte det rengjorde jag axeln noga och monterade ny damask,men packningen hade hunnit ta skada så det läckte fortfarande lite grann. Efter det hällde jag i medlet, och det räddade packningen. Hade man däremot bara hällt i tätningsmedel och inte fixat grundproblemet hade det självklart inte löst någonting.

Senast redigerat av Mew (22 april 2022)

caromania Forummoderator
23 april 2022 · 9 296 Inlägg

Jag har ju testat en del under mina 35år bakom ratten.
Slick 50 är nog det som omnämns i trådstarten? Jag hällde i en flaska Slick 50 i min gamla Passat 1.6 med förgasare. Gjorde det någon nytta? Ingen aning men tomgången gick upp till 1600varv under kommande vecka och fick justeras ner. Så onekligen påverkades något. Bilen gick däremot inte bättre eller snålare men helt klart hände saker.

Hällt i en flaska Holts Radweld i en kylare som läckte. Tror en sådan manöver alltid gör mer skada än nytta faktiskt, speciellt i andra delar av kylsystemet. Ganska dumt.

Testat Tripak oktanbooster. Påverkar absolut ingenting förutom plånboken. Helt klart ljug. Detta var i en bil med turbo där laddet var påställt rejält, i kombination med Shells 99oktansoppa på den tiden den var fri från sprit.

Ki-akut. Helt klart bra grejer. Brorsans Audi fick generalstopp i bränslesystemet och Audi ville byta hela bränslesystemet för 30k. Fyra flaskor Ki-akut löste problemet. Hallelujamoment!

Redline SI-1 är en annan produkt jag testat. Bilen som erbjöds denna behandling fick definitivt en jämnare gång efter en flaska. Väl dyrt dock och påverkar mindre än man hoppas kanske.

Jag brukar med jämna mellanrum hälla en skvätt alifatnafta i soppan på min 80-tals Rover med insprutad Honda V6 utan katalysator. Vet inte om det hjälper men det känns bra på något sätt.

Ett annat mirakelmedel man gjorde på 70-80talet var ju även att lägga några säckar betong i bakluckan på Amazonerna. Då kom man upp för backen även de halaste vinterdagarna.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
ricebridge
25 april 2022 · 51 Inlägg

Jag använde Radweld i en gammal bil för många många år sen när jag monterat ny vattenpump men glömt packningen. Funkade utmärkt. Sen använde jag det på en ny bil häromåret när jag misstänkte kylarläck och då hittade jag sedermera hela rubbet i form av en jättepropp i oljekylaren.

Jovisst var det Slick 50. Men tanken var ju god och man önskar ju att det funkade.

torsen
25 april 2022 · 7 238 Inlägg

Jag hällde Black Arrow kylarcement i en Opels kylsystem för att täta en läckande kylare.
Gör jag ALDRIG mer om.
Satte igen inte bara kylaren, utan även värmeradiatorn för kupévärmen.
Resultat:
Ingen värme på vintern och kokande motor på sommaren.
Men det blev tätt! Hahaha.

zemet
25 april 2022 · 4 041 Inlägg

Vissa medel kan fungera. Är man fundersam och undrar om något fungerer, skadar motorn eller vad som är bäst kanjag varmt rekomendera Project farms Youtube kanal.

Han testar allt möjligt, bla fick han bort knacket ur motorn på sin ranger med ett medel som heter sea foam. https://www.youtube.com/watch?v=prXiQgVVnDY

om någon undrar vad som händer med motorn nu när man har massa etanol i bensinen kan detta vara en intressant video bla. https://www.youtube.com/watch?v=bEf9Fdvx_Sc&t=6s

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Brådhis * Voff voff *
25 april 2022 · 10 280 Inlägg

Kör detta i båten:

https://www.seasea.se/uppl%C3%A4ggning/ … 360-marine

Hade problem efter vintern (eller längre stillaliggande) med att dunstad soppa kristalliserat både här och där i förgasarna trots att man försökt tömma dom. Fick tips om detta och kört med det sedan dess nu i 6-7 år och problemen har iaf försvunnit.

Mirakelmedel? Ingen aning egentligen, men det verkar funka till det jag har det till och då är jag nöjd. En flaska räcker iaf en sommar så kostnaden är klart försumbar.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang