6813
Sök

Bilskulder, vad följer med bilen och vad är personliga?

1 808 Inlägg
26 april 2022
Trådstartare
Det har säkert varit på tal tidigare, men hittade inget vettigt just nu, ifall en bil har skulder som förfallit och gått till kronofogden, hur påverkas då jag som köpare?
Bilen ifråga visar sig ha obetald skatt, trängselskatt och parkeringsböter, att bilen inte får lov att användas är jag med på och det ska den inte heller då det är skrot, men det är väl enbart bilskatten i detta fallet som skulle kunna drabba mig ifall jag hade valt att använda bilen, eller jag kan åka på att betala trängselavgifter och parkeringsböter också!?
När jag kollade upp bilen nu så visar den sig ha 18st skulder om totalt 7000:-

* Voff voff *
11 083 Inlägg
26 april 2022
Hilmer skrev:
Det har säkert varit på tal tidigare, men hittade inget vettigt just nu, ifall en bil har skulder som förfallit och gått till kronofogden, hur påverkas då jag som köpare?
Bilen ifråga visar sig ha obetald skatt, trängselskatt och parkeringsböter, att bilen inte får lov att användas är jag med på och det ska den inte heller då det är skrot, men det är väl enbart bilskatten i detta fallet som skulle kunna drabba mig ifall jag hade valt att använda bilen, eller jag kan åka på att betala trängselavgifter och parkeringsböter också!?

Skulderna kan inte hamna på dig annat än i den form du beskriver, dvs att bilen har brukandeförbud.

I teorin skulle du väl kunna bli av med den, och då drabbas ekonomiskt, men det är väl rätt långsökt om den har lågt värde (och du inte är ute och kör med den).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

1 808 Inlägg
26 april 2022
Trådstartare
Brådhis skrev:
Hilmer skrev:

Skulderna kan inte hamna på dig annat än i den form du beskriver, dvs att bilen har brukandeförbud.

I teorin skulle du väl kunna bli av med den, och då drabbas ekonomiskt, men det är väl rätt långsökt om den har lågt värde (och du inte är ute och kör med den).

Tack för svar! Då är det som jag misstänkte och hoppades på, bilen kommer att skickas till skrot när de delar som ska sparas är demonterade och det brukar aldrig vara några problem när det gäller bilskatten men blev lite orolig när det var en massa annat skit också!

3 863 Inlägg
26 april 2022
Se upp så bilen inte är påställd. 
Då kommer trafikförsäkringsföreningen in med hög kostnad per DAG! =$$$$
Bara enstaka månad är tusentals kronor!!!!
Den redivisas inte någonstans utan kommer bokstavligen som ett oönskat brev på posten.

Vem som får betala hela den skulden vet jag inte, men från ägarbytesdatumet är det DU helt klart.  Kolla upp det, och se till så ägarbytesdatumet inte blir i dåtid.

Följer inte trängselskatt också bilen?
Fordonskatt måste lösas om den ska i trafik igen.

Parkeringsböter = ??? om dom inte också följer bilen.

Belånad bil (kreditköp) framgår i bilens papper/uppgifteter.
Senast redigerat av Mossan1 (26 april 2022)

Sök