Hur böjer man tillbaka ett rostfritt rör som blivit lite böjt?

d-b
29 april 2022 · 541 Inlägg

Sadelstolpen på en cykel har blivit något böjd, tillräckligt för att man inte ska kunna skjuta ner den (däremot får man fortfarande upp den). Cykeln har lite ovanlig geometri "lowrider" så sadelstolpen är väldigt lång (60-70 cm eller så) och har väl blivit lite böjd pga jag skjutsat någon tung som suttit på sadeln.

Högblank rostfritt och det är angeläget om att utseendet inte påverkas (jag kan tänka mig att värma upp är en lösning men då brukar väl högblanka saker bli "fula" av uppvärmingen).

Tack för förslag!

Rostens-garage
30 april 2022 · 545 Inlägg

Är sadelstolpen i rostfritt så går det att polera den efter att du värmt den. Vanligtvis är det lätt att kolla om det är rostfritt med en magnet. Det mesta rostfria är inte magnetiskt.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 april 2022 · 14 049 Inlägg

Rostens-garage skrev:
Är sadelstolpen i rostfritt så går det att polera den efter att du värmt den. Vanligtvis är det lätt att kolla om det är rostfritt med en magnet. Det mesta rostfria är inte magnetiskt.

Jag tror att TS har ett vanligt kromat rör som sadelstolpe. Rostfritt som sadelstolpe låter inte troligt,

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Rostens-garage
30 april 2022 · 545 Inlägg

Vettemannen skrev:
Jag tror att TS har ett vanligt kromat rör som sadelstolpe. Rostfritt som sadelstolpe låter inte troligt,

/Benny

Det var därför som jag gav tipset att testa med en magnet. För jag tyckte också det verkade konstigt med rostfritt.

d-b
30 april 2022 · 541 Inlägg

Vettemannen skrev:

Rostens-garage skrev:
Är sadelstolpen i rostfritt så går det att polera den efter att du värmt den. Vanligtvis är det lätt att kolla om det är rostfritt med en magnet. Det mesta rostfria är inte magnetiskt.

Jag tror att TS har ett vanligt kromat rör som sadelstolpe. Rostfritt som sadelstolpe låter inte troligt,

/Benny

Helt omagnetiskt. Testade även en av mina andra cyklars sadelstolpe, den var magnetisk.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang