Gissa oljudet - Golf3 1.8 -96

tired_of_golf
2 maj · 6 Inlägg

Har ärvt en gammal Golf 3 Variant 1.8 -96. Den har bara gått 10000 mil och är i övrigt väldigt fin. Förutom då detta oljud från motorn: https://www.garaget.org/video/156989
I filmen har jag lossat remmen som löper över generator och AC för att kunna eliminera dem som felkällor. Oljudet jag syftar på är det metalliska högfrekventa skramlet som ökar med motorvarvet. Bilen går annars bra, startar och går fint (iofs med en del blårök men den klarade avgasprovet på besiktningen ganska nyligen).

Någon som har några bra ideer om vad detta kan vara?

tired_of_golf
2 maj · 6 Inlägg

Glömde nämna att när den är varm ryker den inte, och även oljudet minskar lite. Inga varningslampor, och inga felkoder. Bilen har varit i familjens ägo sedan den var ny och jag vet bestämt att den inte lät så förr.

Vet faktiskt inte om jag vågar använda den som det är nu.

uhlin
2 maj · 2 304 Inlägg

Nåt lager är det med all sannolikhet.

Skulle kunna va nån löprulle eller spännrulle till kamrem

tired_of_golf
3 maj · 6 Inlägg

Tror jag tar en titt på kamrem och spännrulle. Tror inte riktigt på att det skulle vara oljepumpen. Hoppas på spännrullen annars ser nog inte framtiden så ljus ut för bilen, tyvärr.

Har aldrig bytt kamrem på en Golf, däremot på V70 och 945. Kamremmen löper väl över vev- och kamaxel, spännrulle och oljepump, på dessa motorer? Jag lade av poly-v remmen men det satt en tunn rem utanför den, osäker på vad den driver, den fick vara kvar så det kan möjligen vara därifrån oljudet kommer också.

Blir väl till att läsa in sig och börja gräva lite.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 maj · 11 910 Inlägg

det är som en rödblockare inget svårt alls  på min mk2 bytte jag några gånger och det enda som var lite tråkigt var att ta loss remskivan bultarna till remskivan sitter ju i skitsprutet från däcken nära på så man får vara noga att man får in insexbitsen innan man drar bort sätt från det så är det enkelt

spännaren kan du istort sätt bara ta loss och känna på..  men mest troligen är det ju den som låter eftersom det är det enda som snurrar bort sätt från motorn. och det låter ju som ett lager ljud  så min första tanke är generator eller servopump men eftersom det är bortkopplat är nästa en löprulle till kamremmen

Senast redigerat av Growe (3 maj )

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
tired_of_golf
3 maj · 6 Inlägg

Tack för input :-) Det låter görbart att byta kamrem vid behov, då.  Positivt. Tror jag börjar med att kolla spännrullen, hoppas att det är den som låter.

tired_of_golf
3 maj · 6 Inlägg

Jaha, fick en liten stund över idag. Tog loss den yttre remmen också. Intressant remdragning på denna motor (kod ADZ). Inre poly-v remmen driver generatorn och AC:n. Har ju startat utan den remmen och oljudet kvarstod. Tog idag loss yttre, tunna, remmen - intressant remspännarlösning där för övrigt - som driver vatten- resp servopump. Kände på lagren i dem och de verkade ok, det snurrade fint, inget glapp, inget knastrande.

Funderar på att starta utan generator, ac, vattenpump, servpump, och varva till helt kort. Borde isf direkt höra om ljudet är borta och vet då att det är vatten- eller servopumpen. Tänkte ha motorn igång max 30s. Kvarstår ljudet åker spännrullen av för inspektion. Känns den tveksam byter jag spännrullen som ett första steg. Är ljudet kvar efter det så måste det nästan vara något lager inne i motorn. Är ljudet borta går jag nog vidare och byter kamremmen också även om den gamla såg OK ut. Kanske är den rentav bytt någon gång, om nu inte VW orginalmonterade PowerGrip-remmar.

Så nu är det väl bara att hoppas på spännrullen då, annars vet jag inte hur det slutar för den gamla golfen.

Senast redigerat av tired_of_golf (3 maj )

tired_of_golf
4 maj · 6 Inlägg

Testade att starta helt utan hjälpaggregat (servopump, vattenpump, AC-kompressor och generator) idag. Lät den bara vara igång i 30s men det var stor skillnad. Inget oljud och kändes piggare på gasrespons. Så nu vet jag att det är servo- och/eller vattenpumpen, trots att båda känns OK när man snurrar på dem.  Hmm... Tror jag byter vattenpumpen rätt av, det är nog dags ändå. 50% sannolikhet, liksom. Kvarstår oljudet är det bara att ge sig på servopumpen som nästa steg.

Känns som denna allmäna felsökning är klar men jag uppdaterar om det inte var vattenpumpen :-)

Senast redigerat av tired_of_golf (4 maj )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang