5405
Sök

Citroen C3 XT-R 2005 okänt överhettning fel

1 Inlägg
3 maj 2022
Trådstartare
Hej

Jag äger en Citroen C3 som det står i rubriken, gått ca 10tusen mil. Köpte den på en bilfirma där dem bytte kamrem och vattenpump när jag köpte den.
Men jag har faktiskt haft en hel del fel med den, så tänkte kolla om någon kanske haft liknande problem eller vet vad anledningen är.

Så det som händer är jag kan starta bilen utan problem, Motortemperatur mätaren står i mitten (3/6 lampor) och jag kan köra iväg. Utav efter ca några minuter i jämn hastighet i ca 60 (kan vara vilken hastighet som helst) så går mätaren sakta upp till 4, 5 och sen till max. Motor fläkten hörs redan sättas igång efter 4e lampan tänds. Varje gång jag stannat (efter jag stängt av bilen) och kollar så är det hyfsat varmt i motorutrymmet medans fläkten är i full fart. Den har kylarvätska i sig (måste jag nämna att Kylarvätskan är oftast till hälften av hållaren, förutom när det här händer då det är som att den är överfull, alltså sprutar ut lätt om man öppnar locket), vi har bytt temperatursensor, vi har också bytt termostaten 2 gånger. Den läckte innan första bytet.

Vad kan vara orsaken? Kan det vara någon slang som är åt helvete eller är det något helt annat. Jag är inte kunnig inom motorer och sånt och fått mycket hjälp med den med fix innan.
Man börjar tröttna på alla fel då man inte haft den i ett år
Tack

6 592 Inlägg
3 maj 2022
Hej!
När du startar motor och kört den varm...bubblar det då i expansionskärlet? Om det gör det så är det antagligen topplockspackningen som gått åt helvete!

Kolla också ...När du skruvar av oljelocket...hur ser oljan på undersidan av locket ut? -Ät det ljusbrunt /vitbrunt klet så är det samma sak...topplockspackningen som gått.

Vad ska temperaturmätaren stå på vid normal temperatur? -Kolla i instruktionsboken!

Sök