Caddy 2006 1,9 TDI automat

weir0n
10 maj 2022 · 3 Inlägg

Hoppas på tips för felsökning!

Bilen orkar inte varva mer än till 2000 varv. Men inte alltid, ibland går de fint att gasa upp den.
Den ryker som f*n. Röken luktar inte så mycket. Också ibland, hänger ihop med ovanstående.
Ett pysande ljud, svårt att härleda var det kommer ifrån. Det låter mest vid höger framdäck. När jag lyfter upp bilen så kan jag känna ett varmt blåsande från en "påse"(?) som sitter som värmeisolering runt något skulle jag gissa. Denna "påsen/mössan" är trasig, kan de ha med den att göra?
Svagt visslande från avgasröret.
Jag inbillar mig att problemen kommer när bilen är varm. Och vid full gas. Smyger man ner gasen så verkar det fungera bättre.
Nu var det väldigt lite olja på stickan, tycker jag får fylla på olja oftare än man ska behöva. kanske 6-10 månaders intervaller.

Har inte börjat kolla ordentligt men efter lite googlande så kan det vara något av detta:

Luftmassemätaren - Den känns ju lättast att börja med men är inte sugen på att göra något i onödan. Fick upp en felkod kopplat till denna (tror jag) "P0102" Mass or Volume Air Flow "A" Circuit Low. Vet dock inte om jag framkallade detta felet själv genom att dra i och ur den kontakten flera gånger för att testa när bilen var igång.

Turbon - var börjar jag här?
Trasiga slangar till/från turbon.

Alla tips mottages!

Brådhis * Voff voff *
10 maj 2022 · 10 279 Inlägg

Låter ju som att du har ett rätt rejält läckage av luft... Följ slangarna och se var dom läcker/hoppat isär.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
11 maj 2022 · 2 823 Inlägg

Hade också börjat med att kolla tryckröret från turbon, om den lossnat.
Så det är luft från turbon till intercoolern som blåser ut i luften.
Skulle förklara varför den inte varvar och även felkoden.

Intercoolern sitter sannolikt framme vid kylaren. Följ röret.

Om tryckröret är ok kan det vara tät i katalysator eller partikelfilter, och någon flexdel på avgasröret brustit?
Typ strax efter turbon.
Då är det avgas som blåser.
Mindre sannolikt

Går bilen helt normalt någon gång eller dåligt till ännu sämre?

Senast redigerat av Mossan1 (11 maj 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang