Föreläggande A-traktor

EPAmorsan
10 maj 2022 · 5 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243263/243263-25b939893b814e151a402b5f7a73a85b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243263/243263-fd6c8b3cca47c58d29fcd6d8c7f131d3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243263/243263-5f9f34f216093ad9f7dd1f78972b1995.jpg

Min dotter blev stoppad vid en flygande inspektion och har nu fått ett föreläggande om ny regbesiktning. Anledningen är att de påstår att det finns en kabel vid pedalerna som går att tycka och då gör att den går i hastighet som en vanlig bil.
Den har en sk varvtalsregulator och vi hat inte gjort några modifieringar.
Polisen mätte hastigheten till 30 km/h och har bara "påstått" att denna kabel finns.
Kan ni av bilderna se vad det kan vara för kabel de syftar på?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 maj 2022 · 13 742 Inlägg

kan ju börja med att spärren inte får sitta så där i huvudtaget.. så polisen gjorde rätt..  man ser ju spärren på första bilden  där ser man kontakten och allt..

så man kan enkelt flytta runt kablarna. och så får det INTE! vara.

den ska sitta skyddad så man inte kan komma åt den   normalt sitter den i en stor aluminiumlåda med borrade skruvar så man skruvar igen skruvar med locktight sen borrar man bort spåren för skruvmejselen     sen ska sladdarna vara skyddade oxå.      det där nog den sämsta spärren jag sätt någonsin.      lagen är tydlig man ska inte lätt kunna koppla ur den.  och lättare än som på bilden blir det faktist inte.     

den gråa slangen kan jag gissa på går till hastighett signalen den ska även den sitta insluten i lådan så ingen kabel syns. men istora drag ska man inte med handverktyg kunna koppla ur den..    igentligen kan man bara ändra sprären där med en skruvmejsel så man tillåter högre fart.

idag skulle den bilen inte bli godkänd vid en reggning och hur den kommit igenom någon gång är märkligt.  idag måste t.o.m lådan vara plomberad.  så man inte kan öppna den lite snyggt.   så den ska vara borrad så bes lätt kan plombera den.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
EPAmorsan
10 maj 2022 · 5 Inlägg

Är det den gröna kontakten?
Hur kan man bygga in den?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 maj 2022 · 13 742 Inlägg

idag när man köper den så kan man även köpa till en låda. 

https://www.lohelectronics.se/bilelektr … gt-varvtal

på den sidan kan du få reda på lite mer saker vad som behövs. och vad som krävs.    jag är ju inte jätteppläst men har en kamrat som Registreringsbesiktigar  a-traktorer som han byggt iallfall 1gång i månaden. 

det är dock modernare bilar som är betydligt mycket smidigare att hållas med

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 maj 2022 · 17 478 Inlägg

Detta är ett problem. Yngre herrar modifierar och tar då bort höljen osv. Återställer bara spärren och säljer sen. Här krävs omdragning av kablage och dito skydd, eltejp är inte ok.

Typ av A-traktor?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 maj 2022 · 13 742 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Detta är ett problem. Yngre herrar modifierar och tar då bort höljen osv. Återställer bara spärren och säljer sen. Här krävs omdragning av kablage och dito skydd, eltejp är inte ok.

Typ av A-traktor?

Måste dock säga att detta är för bra ut för att vara dit hafsat så tror detni grunden är ganska seriöst gjort men att någon inte gjort det sista rätt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
EPAmorsan
10 maj 2022 · 5 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Detta är ett problem. Yngre herrar modifierar och tar då bort höljen osv. Återställer bara spärren och säljer sen. Här krävs omdragning av kablage och dito skydd, eltejp är inte ok.

Typ av A-traktor?

Det är en Volvo V70 2004.

Problemet är att det är svårt att hitta någon som kan fixa...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 maj 2022 · 13 742 Inlägg

EPAmorsan skrev:

Hybrid_ skrev:
Detta är ett problem. Yngre herrar modifierar och tar då bort höljen osv. Återställer bara spärren och säljer sen. Här krävs omdragning av kablage och dito skydd, eltejp är inte ok.

Typ av A-traktor?

Det är en Volvo V70 2004.

Problemet är att det är svårt att hitta någon som kan fixa...

märkligt att man kör med sånt där system då..  borde gå att göra ecu spärr istället mycket säkrare.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 maj 2022 · 17 478 Inlägg

Håller med Growe. Ser ut som en föråldrad spärrning.
Om ni kör den så fort som det går (uppenbarligen 30 km/h) och växlar ner ett steg. stiger varvtalet då? Kan man varva obehindrat?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
EPAmorsan
10 maj 2022 · 5 Inlägg

Det är en automat...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 maj 2022 · 17 478 Inlägg

EPAmorsan skrev:
Det är en automat...

Jo. Men lås lådan på lägsta växeln. Varvar den duktigt i 30 km/h eller går den långsammare bara?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
EPAmorsan
10 maj 2022 · 5 Inlägg

Den går långsammare säger dottern... 🙂

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 maj 2022 · 13 742 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Håller med Growe. Ser ut som en föråldrad spärrning.
Om ni kör den så fort som det går (uppenbarligen 30 km/h) och växlar ner ett steg. stiger varvtalet då? Kan man varva obehindrat?

spärren isig är igentligen ganska beprövad..     polarn monterar sånna oxå mot mina råd.  men alla bilar går inte att köra med ecu spärr..    vet att 2.0d och 1.6d volvosar är ingen som gör.  polarn gjorde min chefs dotters 2.0d  men det var inget roligt och tog sjukt lång tid att få till    är det bosch styrsystem brukar det fungera fint


men den var nog godkänd med den monteringen av spärren när det gjordes..  då ska dom inte kunna klaga igentligen.   

jag kollade på en v70xc  där några ungar skulle koppla ur farspärren och klippte av hela motorhärvan med en sax.. smile

där satt den vid torkarstället  i  den lådan alla kör med med borrade skruvar.    det roliga var att jag kunde skruva ur skruvarna med en mejsel endå =/

det var väldigt fult gjort i den bilen.    och inget satt fast.  så att se den där instalationen ovan är inget jag tycker är dålig mot vad jag sätt smile

men som sagt den måste sitta inkapslad  tror inte ens den gråa slangen är okej utan ska vara en stålslang.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 maj 2022 · 13 742 Inlägg

Hybrid_ skrev:

EPAmorsan skrev:
Det är en automat...

Jo. Men lås lådan på lägsta växeln. Varvar den duktigt i 30 km/h eller går den långsammare bara?

med automat så gör den bara 30   den tillåter aldrig högre fart eftersom den ser hastigheten och bryr sig inte om vilken växel eller något sånt..  så man kan torrvarva dom fullt ut. men så fort man når 30km/h är det slut då går det inte att varva mer.. dom brukar gå sjukt skönt utan ryck och grejer.  men tror enda en ecu spärr är enklare att hållas med på alla sätt och svårare att koppla ur nu när man har lagt till lite andra saker som stoppar ungarna från att vara klåfingriga..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 maj 2022 · 17 478 Inlägg

EPAmorsan skrev:
Den går långsammare säger dottern... 🙂

Misstänkte det. Toppvarv på 1400 rpm kanske?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
10 maj 2022 · 10 280 Inlägg

Plocka bort eländet och gör en ECU-spärr. Lite dyrare, men ingen risk för gnäll från varken besiktning eller polisen. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang