Behöver hjälp så jag köper rätt inför oljebyte hemma

Hamster
12 maj 2022 · 46 Inlägg

Hej, sorry kan minimalt om bilar så tacksam för hjälp.

Jag ska få hjälp att byta olja i min lilla bil. Dock måste jag själv skaffa oljeplugg, oljefilter och olja.
Jag har en  Fiat Punto 3-dörrar 1.2 FIRE Manuell, 60hk, 2003.

Söker jag på reg hos mekonomen kommer det upp flera alternativ för oljefilter av märket Mahle med diameter mellan 6,5 och 7. Spelar det någon roll vilken av dem jag väljer? Står att alla ska passa min bilmodell. Den billigaste är på 128 hos mekonomen dyraste 198, vad är skillnaden?

Ska även köpa oljeplugg men vet inte vilken? Vad har det ens för funktion?

Gällande olja så står det att bilen rymmer 2,5 liter i instruktionsboken. Fast när jag söker på en sida ser jag: Åtgång:
Filtervolym 0,3 liter
Volym 2,8 liter

Hur mycket olja ska jag köpa med andra ord? Behövs det mer när man byter oljan eller ska man köpa för exakt volym?

Ska köpa helsyntetisk 5w-40 och brukar bara köpa billigaste från typ dollarstore. Men för oljebyte bör man köpa finare kvalitét?

Ok det var allt tongue Tack så mycket!

Utmarks-Loke
12 maj 2022 · 5 813 Inlägg

Mitt tips är att du köper godkänd olja på Biltema, de brukar ha flaskor med 4 liter. Det är ju lite mer än du behöver men då vet du att det räcker. Du kan ju börja med att hälla på 2,5 liter, vänta en stund till det runnit ner ordentligt, kolla oljestickan och sedan fylla lite till om det behövs. Sedan har du olja kvar om det behöver fyllas på mellan oljebytena.
Oljepluggen behöver du antagligen inte byta, jag har då aldrig gjort det i alla fall, men jag har aldrig bytt på Fiat iofs. Däremot brukar det vara en liten kopparbricka på pluggen som man byter, men den följer med oljefiltret.

Utmarks-Loke
12 maj 2022 · 5 813 Inlägg
Mossan1
12 maj 2022 · 2 752 Inlägg

Vilka oljefilter som passar har firmorna bra koll på generellt.

Se till så du har verktyg att släppa filtret med.  Går sällan med handkraft, även om man drar åt spin-on filter med handen bara.
insatsfilter i plastkopp skall i regel koppen dras ner till flänsen och lite lite till. Kräver rätt verktyg att lossa och dta till.  Går INTE med tång eller annat sammanpressande.

plugen kan ha en kopparbricka som tätning. Den kan du byta. Några kronor.

Ang oljan, så beror valet på tänkta bytesintervallen.  Kör du mycket varmkörningar och kanske max 1500mil har dom flesta 5w40 oljor tillräcklig klassning och viscositet för Sveriges klimat.
Mycket småkörning = tätare byte, eller högre oljeklass.

Följer du biltillverkarens rekomenderade klass är du safe.
(Ex) 5w40 är viscositet. inte klass.
Klass är (ex) ACEA A3-B3.
(Som länkade Biltemaoljan)

Duger nog till 1500mil/1år med övervägande varmkörningar.
Annars kortare.

Senast redigerat av Mossan1 (12 maj 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang