Detta återanvände jag nyss-tråden

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 maj 2022 · 17 470 Inlägg

Till skillnad från Detta köpte jag nyss-tråden så är det saker ni haft liggande som varit defekta av någon anledning. Lagat och nu fungerar de och är redo för att brukas igen! Kan vara det mesta men bilar hör givetvis inte hemma här. Men har ni byggt om ett utrangerat stolsunderrede till en gamingstol eller fått fart på den gamla hushållsassistenten hemma så kör.

Själv krossade jag (nästan) en batteriladdare under billyften på jobbet för säkert 2 år sedan. chassit sprack. Hörde ju att något gick sönder och släppte ner-knappen på lyften. Där låg den stackarn i 2 delar med moderkortet löst liggande... Slängde allt i en plastpåse och beställde en ny laddare. DÄR kunde den incidenten stannat! Men! Tittade på på kortet och det hade en svag knäck i mitten. Lödat om några motstånd/kondingar samtidigt som det riktades upp. Fick ihop chassit och skickade ner kortet i detta. Skruvanslutningar ersattes av smältlim i olika omgångar och sen smältlim runt om och ihop med grejerna bara. Nu fungerar den utmärkt och ska göra ny tjänst som fast laddare i båten till förbrukningsbatterierna. Läckström vid fast montering är <2 mA så det blir kanon. Smartladdare som fick ett nytt liv och jag sparade 1-2k.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-0b42b16a4f623e3934b9524364b9d518.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jesper328
24 maj 2022 · 2 366 Inlägg

Kul!

Här på bilden ser vi ett gammalt bilsläp som stod i en liten dunge på min mark.
Någon hade redan svetsat på axlar med några billiga små hjul.

Denna släpade jag ut och kapade bort dragbalk, osv.
Kapade bort handsken ifrån dragbalken, och svetsade fast i ett rör som jag sedan skruvade fast på dragbalkens fästpunkter, samt svetsade på lite förstärkningar.
Sedan tog jag lite stängsel ifrån min ankgård som jag har avvecklat, skruvade fast dessa och la en bräda tvärsöver för att hålla ihop det.

Och så vips så har jag precis vad jag har saknat på gården - ett gallersläp.
Kostade 0kr. 😁

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-8389a6e586aeb32c20211173e596712a.jpg

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang