Bränner man brytaren ("Loppa") har man dålig kondensator. Gammal sanning.
Drar mer för att ladda upp den.
Fila brytaren är en nödlösning.
Vid första start efter att ha stått länge, eller om den inte startar som nu.
Beläggningen på kontakterna är nu bortfilade och den är sämre.
Skaffa ny brytare och kondensaror.
Ställ in brytaren till rätt avstånd och justera därefter tändningen med stroboskoplampa.
(Vakuumslangen ska vara av då)
Minns inte graderna på B18
Byt L
Lock, rotor, alla 5 kablar och stiften så går den säkert bättre också.
Man kan också bränna brytaren om man låtit tändningen vara på med stillastående motor för länge.
Har man förkopplingsmotstånd får man inte koppla förbi det. Samma sak och även tändspolen tar stryk.
Skall bara kopplas förbi i startögonblicket.
Sen krånglar brytartändningar ibland.
Man gick ifrån det av en anledning.
Frächa grejer är en grundförutsättning.
Senast redigerat av Mossan1 (7 juni 2022)