Renault clio 2015

Knifstrom
6 juni 2022 · 6 Inlägg

Hej! Min Renault ville plötsligt inte gå igång. Batteriet tänkte jag. Startade fint med kablar och satte på bilen på laddning. Vid fulladdat batteri startar den ändå inte. Den är inte helt död. Panelen lyser men den klickar bara. Min fråga, är det ändå dåligt batteri eller kan det vara generatorn? Är det värt att prova byta batteri först?
Mvh Ulrika

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juni 2022 · 17 483 Inlägg

Först och främst ska du titta på anslutningarna till batteriet. Är de inte ok blir det glapp och bilen "klickar" vid start. Sen kan givetvis batteriet vara kört även om det visar fullt på en multimeter.

När du säger fulladdat batteri? Hur vet du detta?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Knifstrom
6 juni 2022 · 6 Inlägg

Jag har en sådan laddare där det står när det ska vara fulladdad. Sen hur bra de är på att visa rätt vet inte jag.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 juni 2022 · 14 058 Inlägg

Det är klart att batteriet kan vara slut efter 7 år. Det verkar ju vara det i ditt fall om det inte är dålig kontakt nånstans.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Knifstrom
6 juni 2022 · 6 Inlägg

Får kika imorgon men dem som ska kolla tyckte att det var bäst att börja med att köpa nytt batteri. Jag antar han kan kolla om det är något glapp också.

Utmarks-Loke
6 juni 2022 · 5 841 Inlägg

Låter som en cell i batteriet är död. Dags att byta.

Knifstrom
7 juni 2022 · 6 Inlägg

Vi får hoppas på det. Det var iaf ett svindyrt batteri då det är stopp- start funktion på bilen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 juni 2022 · 17 483 Inlägg

Knifstrom skrev:
Vi får hoppas på det. Det var iaf ett svindyrt batteri då det är stopp- start funktion på bilen.

Intressant. Fungerade start/stopp fram till bilen var död? När batteriet börjar bli visset så stängs den funktionen av. Sen kan det ju som nämnts bara gå sönder. Gjorde det på fruns Clio för många år sedan. Fick köra den med högt varvtal till verkstaden för annars gick den kass.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Knifstrom
7 juni 2022 · 6 Inlägg

Var förbi verkstaden för och kolla batteriets status och det hade endast 25 % kapacitet så han sa garanterat nytt batteri.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang