jlivingstonsg skrev:
Ingen här verkar förstå vad jag säger.
Man kan öppna ett kylarlock i två steg.
Första vredet kommer man till ett läge där kylarlocket lyfter några millimeter som då får en kylare med övertryck att orka öppna den fjäderbelastade tätningen och kan släppa ut ånga och vatten. Locket sitter fortfarande fast och ånga sprutar inte rakt upp utan förbi ventilen i locket och ut åt sidorna.
Denna funktion är till för att förhindra brännskador samt varna att inte vrida andra steget så att locket lossnar då ångan då sprutar rakt upp.
Man kan utnyttja denna funktionen då man ibland har bråttom och vill öppna kylaren och kan då skynda på processen att kunna öppna kylaren och släppa ut sista trycket.
Nu kommer vi till saken.
Ibland har man öppnat detta halva steget lite för tidigt då trycket nog varit väldigt högt och locket bara flugit av trotts att man förväntat sig att hamna i halvläget för att släppa ut sista trycket.
Jag försöker ge er en förklaring på varför locket ibland flyger av i halvsteget.
Jag tror att om trycket är för högt så när man passerar första kammen i locket så fungerar kammen i locket med trycket som en accelerator för locket rotationsmoment. Locket får en sådan hög acceleration i rotation pga trycket och kammen så att locket roterar förbi halvläget till öppet läge och då flyger av. Det var detta jag försökte varna för. Att locket kan flyga av pga för högt tryck då man försöker lägga locket i halvöppen läge.
Någon här som förstår vad jag försöker förklara och varna för?
Mvh MagI
....