Motorupphängning defekt - naturligt slitage?

Volvo39
20 juni 2022 · 1 Inlägg

Hej!
Har en Volvo s80 2,5FT 2008.

Märkte när jag skulle byta tändstift att den övre motorupphängningen är defekt. Skruven som fäster momentstaget i en plåtdel satt helt löst och det gick att rycka i staget och få det att röra sig en ca 0,5cm.

Testade att dra åt skruven men den gick bara runt, skruvade då ut den och såg att gängerna på både skruven och där den fäster var helt förstörda.

Vad jag undra nu är om det kan bli så här av att upphängingen är defekt, tänker att den då skapat mer vibrationer och ryck än normalt vilket lett till detta.

För om det inte är detta så måste det ha varit mekanikern som bytte kamrem nyligen, för är det inte så att denna monteras av när detta görs?

Tacksam för alla inputs.

Länk till en skiss:
https://www.volvopartswebstore.com/show … =1113118#5
Momentstaget är del #5
Plåtdelen är del #6
Skruven är del #17

Stortag
26 juni 2022 · 298 Inlägg

Har bytt kamrem på otaliga av dessa motorer förr när jag jobbade på Volvo märkesservice. Delen måste mycket riktigt tas bort för att slippa åt kamremmen. Har aldrig varit med om att gängorna där skulle varit dåliga, kan föreställa mig någon tomte som dragit fast bulten med full kraft på mutterdragaren. Kommer inte ihåg vilket moment det skulle vara men troligtvis någonstans runt 40-70nm.

BMW 525i (1995)
Nissan Leaf (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang