Köpa skattad bil via appen utan att bli lurad.

Eleeb90
25 juni 2022 · 345 Inlägg

Hej! Jag ska köpa mig en tillfällig bil att ha 2 månader bara. Är inte mycket å ha men är besiktad iaf. Så blir skroten sen typ.

Jag kommer nog förmodligen göra ägarbyte via appen.
Som jag förstår är det inte alltid uppgifter om av och påställning m. m. Uppdateras med en gång.

Tänk då om 10 minuter innan man kommer och ska köpa bilen ( på ställda och skattade bilen)  då ställer säljaren av den för att få tilllbaka skatten. Sen kommer man där kollar i appen så står det påställd och skattad i systemet fast den egentligen är avställd. ... Så köper man den för att sedan se att man blivit blåst..

Denna situation kan ju säkert uppstå om man gör ägarbyte via registreringsbeviset.

Hur skulle ni göra?

En annan rolig fundering som jag tänkt på är. Egentligen i vilken ordning gör man en köp av bil.
Betalar köparen först och skriver ägarbyte sen eller skriver man ägarbytet först och ger pengarna sen?

Allt som oftast är ju folk ärliga meb skriver alltid kvitto nuförtiden oavsett hur ärlig personen än verkar vara

Mvh tack

Mossan1
25 juni 2022 · 2 752 Inlägg

Men i transportstyrelsens app borde det uppdateras omedelbart, tycker jag.

Men VET INTE SÄKERT!

Självklart sämre med andra appar som "Bilkoll" mfl, som kanske uppdateras en gång i veckan, eller så...

Jag har skrivit över först och fått pengar sen, men det har nog varit lite olika.
Den ena måste lita på den andra i det läget.

Jag har alltid skrivit "betalning för regnr xxx xxx" när jag swichat eller banköverfört. Som ett slags bevis på vad pengarna var till.

Senast redigerat av Mossan1 (25 juni 2022)

Lucif3r
25 juni 2022 · 2 183 Inlägg

Transportstyrelsen's system uppdateras vardagar kl 16. Den infon finns på transportstyrelsen. Av/påställning och ägarbyte gäller dock från den tidpunkt du klickar på "ställ på/av" i appen, precis som ett ägarbyte eller på/avställning via papperslapp.

Så, ja, teoretiskt kan säljaren ställa av bilen 10min innan du köper den utan att du ser det.

Brådhis * Voff voff *
25 juni 2022 · 10 244 Inlägg

Lucif3r skrev:
Transportstyrelsen's system uppdateras vardagar kl 16. Den infon finns på transportstyrelsen. Av/påställning och ägarbyte gäller dock från den tidpunkt du klickar på "ställ på/av" i appen, precis som ett ägarbyte eller på/avställning via papperslapp.

Så, ja, teoretiskt kan säljaren ställa av bilen 10min innan du köper den utan att du ser det.

Nej... Görs av- eller påställning 19:30 och några timmar framåt läggs dom på kö.

Citat från Transportstyrelsens hemsida:

"Varje vardag klockan 19.30 och några timmar framåt sker en så kallad kvällsbearbetning och alla avställningar som anmäls under den tiden läggs i en kö för att föras in i registret nästa vardagkväll. Om en anmälan sker under fredagens bearbetning kommer den alltså inte att registreras förrän på måndag kväll. Din avställning kommer dock att gälla från och med fredagens datum."

Källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … av-fordon/

Detta gäller alltså som jag förstår det bara om man gör detta just under denna tid. All övrig tid sker tex av- och påställning eller ägarbyte direkt.

Men... Om du är så osäker, pruta bort skatten, dvs säg att säljaren SKA ställa av fordonet dagen innan affären så att han får skatten och betala med den + pengar. Då är du ju helt garderad och kan ställa på fordonet när du gör ägarbytet. Värt att notera är att det alltså inte går att ställa av och på ett fordon samma dag, därför är det viktigt att han ställer av fordonet dagen innan så du kan ställa på det när ni gör affären.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang