Diffust fel på Scirocco, vad är detta?

Spearhead
27 juni 2022 · 23 Inlägg

Hej,

Jag kör en VW Scirocco 2.0 (2009), och sedan kamkedjan byttes i början av året har bilen inte varit sig lik och gått dåligt till och från. Grannen som är meck har pluggat in datorn fler ggr och läst av felkoder, men orsaken verkar vara ganska luddig och svår att felsöka eftersom problemet bara inträffar ibland.

Efter kedjebytet började bilen emellanåt rycka och gå ojämnt mellan ca. 1000 - 1600 varv. Vid lätt gaspådrag eller växling så släpper det. Detta problem har kommit och gått lite. Felkoden som min granne ser är P0016, och har tydligen att göra med kamtiderna. Vid besiktningen idag fick vi även upp koder för misständningar på cylinder 3 och 4. Misstänker att kamtids-grejen kan orsaka misständningar och att dessa problem hänger ihop på nåt vis.

Idag uppstod ett nytt fel. Jag växlade upp till 4an för en omkörning och bilen stack iväg ungefär som den brukar. Men mitt i omkörningen så stannar skiten i princip på omkring 3500 varv och masar sig sakta uppåt. Nästan all effekt försvann och jag fick avbryta omkörningen. Testade sedan att accelerera från 2an och uppåt och en stor del av effekten hade försvunnit. Varvräknaren sölade sig uppåt och accelerationen kändes typ som i en Punto från -97.
Provade bilen några gånger igen under kvällen och problemet håller i sig. Ibland släpper det dock och den känns ungefär som den ska, men rätt var det är försvinner effekten igen och går inte att få tillbaka.

Har någon en idé om vad detta kan bero på, och hur det åtgärdas? Det känns som ett diffust problem. Jag undrar också om dessa felkoder och det sporadiska ryckandet, kan hänga samman med effektförlusten och felkoderna för kamtider? Ryckandet har ju pågått sedan kedjebytet i början på året och det andra uppstod idag. Motorlampan lyser inte och inga missljud hörs.

Brådhis * Voff voff *
27 juni 2022 · 10 245 Inlägg

Det är ju allt annat än ovanligt med trasiga tändspolar på dom motorerna. Och trasiga spolar ger ryckig gång och dålig effekt... Och Bilprovningen fick fram felkoder på två spolar... Så jag hade nog börjat där helt klart. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Spearhead
27 juni 2022 · 23 Inlägg

Brådhis skrev:
Det är ju allt annat än ovanligt med trasiga tändspolar på dom motorerna. Och trasiga spolar ger ryckig gång och dålig effekt... Och Bilprovningen fick fram felkoder på två spolar... Så jag hade nog börjat där helt klart. smile

Efter att kedjan byttes lämnade jag tillbaka bilen igen till verkstaden och påpekade detta. De kollade spolarna som de påstod var okej. De bytte ut stiften eftersom de trodde att detta var de mest sannolika problemet. Men det hjälpte inte.

På förmiddagen idag fick besiktningsmannen upp felkoderna som indikerar misständningar. På eftermiddagen uppstod detta här helt nya problemet med att en jäkla massa effekt plötsligt försvinner...

Superb-linkan
8 juli 2022 · 275 Inlägg

När effekten försvinner, går motorn på alla 4 burkar då?
Det är inte så att verkstaden har gjort en liten hoppsan vid ditt kedjebyte. Om problemet började direkt när du rullade ut från verkstaden? Kedjan sitter 1 tand fel eller liknande

uhlin
8 juli 2022 · 2 831 Inlägg

Superb-linkan skrev:
När effekten försvinner, går motorn på alla 4 burkar då?
Det är inte så att verkstaden har gjort en liten hoppsan vid ditt kedjebyte. Om problemet började direkt när du rullade ut från verkstaden? Kedjan sitter 1 tand fel eller liknande

Precis vad jag tänkte med.

zzr94092
8 juli 2022 · 4 378 Inlägg

Du har felkod på misständning, varför inte börja där då med felsökningen?

Mossan1
9 juli 2022 · 2 752 Inlägg

Skriv ner ALLA felkoder som lästs ur.
(Som rör drivlinan)
Felkoden i helhet. Inte bara översättningen.

husseman
10 juli 2022 · 1 577 Inlägg

Hmm, åk till nån som har VCDS o ta koder. Ja tror att man fått kedjan fel, vilket givetvis ger misständningar...
mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang