Chevrolet Caprice Classic Brougham 1986 tjuvström

Triton941
30 juni 2022 · 2 Inlägg

Hej!

Jag håller på att bli tokig på en av mina gamla bilar som beter sig som att den drar tjuvström fast när man mäter upp strömmen så gör den inte det. Låter man bilen stå ett par dagar så klickar startmotorn när man försöker starta. Dock fungerar innerbelysningen och alla lampor osv på instrumentbrädan tänds. Det ända sättet att få bilen att starta efter en veckas stillestånd är att koppla bort batteriet under den tiden. Då funkar det klockrent att dra igång den.

Jag har som sagt provat att mäta upp strömmen mellan batteriets pluspol och pluskabeln och får då fram en ström på 0,01 Ampere när alla strömförbrukare i bilen är avstängda. Öppnar man exempelvis en dörr så att innerbelysningen tänds hoppar strömmen upp till ca 1,3 Ampere. Vad jag kan läsa mig till så är en acceptabel tjuvström på en bil upp till ca 0,2-0,3 Ampere så de 0,01 Ampere som jag mäter fram borde inte kunna suga ut batteriet?

Vad tror ni problemet är? Kasst batteri? Kass startmotor? Kommer inte ihåg riktigt när batteriet byttes men det kanske är 5-6 år sedan. Det är på 56Ah. Detta problemet med klickande startmotor har dock hållit på i 2-3 år.

Det som är så förbryllande är ju att bilen funkar att starta efter ett längre stillestånd om man bara kopplar bort batteriet. Således borde det ju inte tyda på att batteriet är kasst men samtidigt är 0,01 Ampere i tjuvström för lite för att dra ur batteriet?

Tips?

Mossan1
30 juni 2022 · 2 796 Inlägg

0.2 eller 0.3A är inte acceptabel viloförbrukning. En modern bil med aktiverat larm osv skall ändå vara under 0.1.

Så den drar inte när du mäter.
Frågan är, om det är något som drar bara ibland.
Eftermarknadslarm eller nått sådant installerat?

Batterier som drar ur sig själva förekommer. Intetna fel.
Men borde ske även som ej inkopplad i bilen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 juni 2022 · 17 465 Inlägg

Man kan ju testa batteriet med en riktig testare. Verkstäder har sådana. Då får man fram CCA. Det vill säga hur mycket ström det kan lämna vid start. "Cold Cranking Amperes". har det ett CCA-värde på 800 men bara lämnar 50 så...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Triton941
30 juni 2022 · 2 Inlägg

Mossan1 skrev:
0.2 eller 0.3A är inte acceptabel viloförbrukning. En modern bil med aktiverat larm osv skall ändå vara under 0.1.

Så den drar inte när du mäter.
Frågan är, om det är något som drar bara ibland.
Eftermarknadslarm eller nått sådant installerat?

Batterier som drar ur sig själva förekommer. Intetna fel.
Men borde ske även som ej inkopplad i bilen.

Jag hoppas att jag använder multimetern korrekt bara. Jag ställer den på 10A och mäter och läser då av 0,01 på displayen när bilen är avstängd. Samma siffra 0,01 får jag fram om jag ställer multimetern på 200mA. Så den ström jag får fram är 0,01A? Dvs 10mA? Jag här läst på igen om acceptabel viloförbrukning och sett en siffra på 50mA. Dvs 0,05A. Är detta mer korrekta siffror på acceptabel viloförbrukning?

Det sitter en ganska stor eftermaknadsstereo monterad i bilen. Två slutsteg, baslåda, 6,9 högtalare, och 5,25 högtalare. Kan detta vara något som bara drar tjuvström ibland? Och hur fastställer man det i så fall? Rycker huvudsäkringen till slutstegen och ser om felet försvinner?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang