Audi A4, B7 2.0 tfsi quattro, rycker vid gaspådrag

CBaudi
3 juli 2022 · 2 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243658/243658-081c7ed551bd9d2b63d89f28e4d30aef.jpg

Hej, jag har en audi a4 b7 2.0 tfsi quattro automat, som började med att varvmätaren pendlade upp och ned cirka 500varv hela tiden vid jämt gaspådrag. Det blev sedan värre efter någon vecka och nu rycker bilen ganska kraftigt vid jämn eller lättare acceleration på jämt underlag eller som mest i uppförsbacke.

Vibrationerna/ryckningarna är speciellt påtagliga runt 1500-3000 varv på högre växlar men även på samtliga växlar. Ibland går bilen nästan utan problem på vissa varv en stund men sen börjar varvmätaren pendla och rycken kommer titt som tätt.

Ryckningarna håller i sig om jag fortsätter hålla jämt gaspådrag, men om jag släpper gasen och sedan gör mer plattan i mattan så accelererar motorn nästan som vanligt utan ryckningar, det finns en liten tendens till ryck men inte alls lika kraftigt.

Jag har googlat mig förgäves och använt billig OBD II scanner från biltema som visade luftmassemätare felkod, böt den, blev lite bättre men inte helt.

Fick felkod P0171 system too lean bank 1. Googlade mer, lyssnade efter vakuumläckage, kände ett starkt sug när jag försökte ta loss oljelocket vid tomgång, tyckte det lät som läckage från vevhusventilationen, böt den vevhusventilation, det starka suget försvann och felkod en p0171 likaså, men ryckningarna kvarstår.

Böt sedan samtliga tändstift, problemet kvarstår.

Gjorde e-diagnos hos besiktning, fick felkoder: P1573, magnetventil vänster avbrott. Märkte att sladden hoppat ur, satte in den igen(och den sitter nu som den ska) rycker fortfarande...
Även felkod P1857 Last signal, felmeddelande från motorstyrdonet.
Samt 00962 tiltsensor [larm utlöst].

Bifogar bild på felkoder.

Ber om hjälp, tack på förhand!

Senast redigerat av CBaudi (4 juli 2022)

CBaudi
18 juli 2022 · 2 Inlägg

Snälla är det någon som har någon ide om vad det kan vara? Blir inte klok...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang