Okänd orsak till vibration, blir galen! Volvo s70 GLT

Latexlasse
4 juli 2022 · 9 Inlägg

Hej, I hopp om att någon, kanske, kan ha en susning på vad orsaken till mina problem är skriver jag ett inlägg här!

Bilen inlägget handlar om är en Volvo s70 GLT classic som rullat 19000mil. Bilen är helt original och går fint i motor.

Felet i frågan eller snarare problemet är att bilen vibrerar, om inte titel var tydlig nog. Vibrationerna yttrar sig vid 40km/h samt vi 80 och uppåt, Under dessa hastigheter går bilen som en dröm! Dessa vibrationer varierar även i intensitet, ibland vibrerar det så man blir yr och en annan resa känns det knappt...  Om jag skulle beskriva hur det känns är det, vid 40km/h, en "svajande" känsla i sidled samt vid 80 och uppåt mer åt det hoppande hållet. Vibrationerna sitter i sätet och inte i ratten!

Hittills har jag försökt med en heldel. Dels har jag skiftat bak- och framhjul, i hopp om att flytta vibrationerna till framvagnen, utan framgång samt bytt hjul helt och hållet. Dessutom har jag undersökt hjullagrena, ifall dessa glappar eller om det är kast på hjulen, och om någon av bromsarna ligger på men allt ser bra ut. Det senaste jag gjorde var att krypa under bilen och se om jag kunde se om något var fel med upphängningen av hjulen men allt såg helt ut.
Det sista frågetecknet är om någon av bussningarna på bakvagnen är dåliga, kunde inte riktigt se när jag låg under bilen.

Är det någon som har haft liknande symptom som vet med sig vad lösningen kan vara?
Kan dåliga länkarmsbussningar på bakvagnen ge vibrationer eller bränner det bara däck, pga dålig hjulinställning?
Jag utesluter inte hjulen helt men anser det osannolikt att det är problemet eftersom jag bytt hjul. Känns även konstigt att bilen skulle vibrera så mycket i 40 om det bara är obalans som är problemet.

Börjar lätt bli galen så jag tar emot alla tips mellan himmel och jord!

Brådhis * Voff voff *
4 juli 2022 · 10 203 Inlägg

Spontant låter det ju som separation i ett eller flera av däcken. Men du har ju bytt till andra däck skriver du...

Prova att hissa upp bilen och se om något av hjulen rör sig onaturligt när du snurrar på dom.

Hur mår stötdämpare? Motorfästen?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Kuf
4 juli 2022 · 7 Inlägg

Det kan inte vara handbromsen som ligger på lite olika ibland?

Det orsakade vibrationer för mig på en s60. Viren var knäckt o kärvade så någon gång ibland fick jag kraftiga vibrationer.
Genererade förvånansvärt lite värme.

Utmarks-Loke
4 juli 2022 · 5 791 Inlägg

Hur mår drivaxlarna? Särskilt den längre, för det är väl en kort och en lång

Latexlasse
4 juli 2022 · 9 Inlägg

Precis, hjulen är bytta för 1 månad sedan utan förbättring. I söndags, samtidigt som jag kollade under bilen, kollade jag kast på fälgen och på däcket och inget såg konstigt ut där, inget spel på fälg och möjligt vis 0,5 till 1 mm på däcket. Kanske kan vara separation då?

Då jag snurrar hjulen i luften rullar de reaktivt fritt, det är något som skrapar väldigt lätt under halva varvet runt men mycket lite, hjulet snurrar bra länge efter jag satt snurr på det.

Angående drivaxlar så borde det väll vibrera mer vi gaspådrag osv. I det här fallet håller vibrationerna i ser vare sig jag rullar, gasar eller bromsar. Mycket märkligt

zzr94092
4 juli 2022 · 4 369 Inlägg

Kardanknut , navringar, om du har andra fälgar!?

Latexlasse
4 juli 2022 · 9 Inlägg

Hmm, kardanknut borde jag inte ha någon och navdiameter ska vara korrekt då jag kör på orginalfälgar.

Jag kommer att skifta hjul en gång till inom några veckor men känns mer troligt att det är något med bakvagnen, typ som att någon länkarmsbussningar är dåligt. Skulle dock vilja att någon som haft liknande problem eller tror sig veta, berätta att det kan vara så eller att det inte kan vara så. Vill undvika att spendera en heldel pengar på något som inte är så troligt,

fadret
4 juli 2022 · 1 125 Inlägg

Länkarmsinfästning bak,har varit med om samma,efter det så var det små vibrationer kvar,visade sej att inre styrled höger fram var lite glapp,bara 2 veckor efter bes med blankt papper

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Latexlasse
4 juli 2022 · 9 Inlägg

fadret skrev:
Länkarmsinfästning bak,har varit med om samma,efter det så var det små vibrationer kvar,visade sej att inre styrled höger fram var lite glapp,bara 2 veckor efter bes med blankt papper

Verkar vara en del olika benämningar för de olika bussningarna på bakaxeln, menar du de två stor bussningarna som pressas i bakaxeln och skruvas till chassit eller de två bussningarna som håller ihop de två delarna av bakvagnen?

fadret
4 juli 2022 · 1 125 Inlägg

Som håller ihop dom delarna i bak,glappar det på höger sida så är det infästning på vänster sida som är dålig,många skriver det är enkelt att byta,det tog mej 2 dagar sist,med hjulinställning,då bytte jag båda

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Latexlasse
4 juli 2022 · 9 Inlägg

Jag kan försöka lägga upp varsin bild på de bussningarna ifall det går att se något på dem med ett tränat öga?

Latexlasse
4 juli 2022 · 9 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243674/243674-2370cc9c06d4d84546eafbfb63fd8ce9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243674/243674-10502cdb29d0b4813dafc42b93c6d027.jpg


Möjligt att den högra bussningshållaren, andra bilden, har sprungit. Ser ut att sakna en liten del ned till om man jämför med den andra?

Senast redigerat av Latexlasse (4 juli 2022)

fadret
4 juli 2022 · 1 125 Inlägg

Latexlasse skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243674/243674-2370cc9c06d4d84546eafbfb63fd8ce9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243674/243674-10502cdb29d0b4813dafc42b93c6d027.jpg


Möjligt att den högra bussningshållaren, andra bilden, har sprungit. Ser ut att sakna en liten del ned till om man jämför med den andra?

Den är slut

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
fadret
4 juli 2022 · 1 125 Inlägg

Dom är körda båda 2,bered dej på att bultarna sitter,oxid mellan bult och aluminium,vinkelharry och tålamod så går det,om du inte har lyft

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Latexlasse
4 juli 2022 · 9 Inlägg

Då är det nog det som är problemet med andra ord?

Det blir kul att byta den… har hört att den ska vara meckig

fadret
4 juli 2022 · 1 125 Inlägg

Den som sitter på Vänster sida går hyfsat bra,Höger sida skriker jag åt,innan jag kom på med spännband mm

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Latexlasse
4 juli 2022 · 9 Inlägg

Får ta och göra lite sökningar för att få lite inspiration annars kanske man får gräva lite i bössan och låta någon annan byta dem.

Du vet inte om de främre bussningarna också kan vara ett problem? De såg rätt så slitna ut men de flesta jag pratat med har sagt att de inte borde ge vibrationer utan mer bara äta däck?

Pininfarina406
5 juli 2022 · 529 Inlägg

Latexlasse skrev:
Hej, I hopp om att någon, kanske, kan ha en susning på vad orsaken till mina problem är skriver jag ett inlägg här!

Bilen inlägget handlar om är en Volvo s70 GLT classic som rullat 19000mil. Bilen är helt original och går fint i motor.

Felet i frågan eller snarare problemet är att bilen vibrerar, om inte titel var tydlig nog. Vibrationerna yttrar sig vid 40km/h samt vi 80 och uppåt, Under dessa hastigheter går bilen som en dröm! Dessa vibrationer varierar även i intensitet, ibland vibrerar det så man blir yr och en annan resa känns det knappt...  Om jag skulle beskriva hur det känns är det, vid 40km/h, en "svajande" känsla i sidled samt vid 80 och uppåt mer åt det hoppande hållet. Vibrationerna sitter i sätet och inte i ratten!

Hittills har jag försökt med en heldel. Dels har jag skiftat bak- och framhjul, i hopp om att flytta vibrationerna till framvagnen, utan framgång samt bytt hjul helt och hållet. Dessutom har jag undersökt hjullagrena, ifall dessa glappar eller om det är kast på hjulen, och om någon av bromsarna ligger på men allt ser bra ut. Det senaste jag gjorde var att krypa under bilen och se om jag kunde se om något var fel med upphängningen av hjulen men allt såg helt ut.
Det sista frågetecknet är om någon av bussningarna på bakvagnen är dåliga, kunde inte riktigt se när jag låg under bilen.

Är det någon som har haft liknande symptom som vet med sig vad lösningen kan vara?
Kan dåliga länkarmsbussningar på bakvagnen ge vibrationer eller bränner det bara däck, pga dålig hjulinställning?
Jag utesluter inte hjulen helt men anser det osannolikt att det är problemet eftersom jag bytt hjul. Känns även konstigt att bilen skulle vibrera så mycket i 40 om det bara är obalans som är problemet.

Börjar lätt bli galen så jag tar emot alla tips mellan himmel och jord!

Hej, jag hade det problemet på en bil en gång. Nya stötdämpare var det som till slut fixade problemet.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Latexlasse
5 juli 2022 · 9 Inlägg

Finns det något speciellt man ska kolla efter vid dåligt stötdämpare? Jag har testa att ”hoppa” bilden genom att sätta gung på den men båda sidor verkar dämpa gunget direkt. Har läst att visa har fått att infästningen varit dåligt men vet inte riktigt vart man ska se ifall de är det. Är ska man krypa under och skaka på dem eller?

Pininfarina406
5 juli 2022 · 529 Inlägg

Latexlasse skrev:
Finns det något speciellt man ska kolla efter vid dåligt stötdämpare? Jag har testa att ”hoppa” bilden genom att sätta gung på den men båda sidor verkar dämpa gunget direkt. Har läst att visa har fått att infästningen varit dåligt men vet inte riktigt vart man ska se ifall de är det. Är ska man krypa under och skaka på dem eller?

Om du ställer den änden av bilen där drivningen är på pallbockar så att båda hjulen är i luften och sen ”kör” bilen så ska du se att det börjar hoppa/skaka. Det är det enda sättet att testa på ett bra sätt.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang