Elfel på Ford 351. Startmotorn går och går.

YZGUCCI
8 juli 2022 · 50 Inlägg

Har haft problem med båten att den tutat och suttit igång fläktar av sig själv. Verkar vara något typ av elfel.

Men idag var det lite läskigt, skulle starta båten och vred igång tändningen. Motorn gick igång i början och sedan dog den efter 5 sek. Sen stängde jag av tändningen och startmotorn fortsatte gå runt  i cirka 3 minuter trotts att nyckeln t.om var ute. Fick panik och började dra loss massa kontakter i motorutrymmet startmotorn fortsatte gå runt jag sprang in i garaget och letade efter efter en 13mm hylsa för att få av kablarna från polerna. Lyckades få loss de och batteri kablarna var stekheta och de rykte från gummit. Då slutade startmotorn gå runt när jag fick loss de från polerna. Är det farligt att låta startmotor gå runt i 3 minuter? Kan batteriet ta skada vad kan hända? Kan batteriet sprängas?

Senast redigerat av YZGUCCI (8 juli 2022)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 juli 2022 · 17 470 Inlägg

Bra är det ju inte. Men du verkar ju ha rejäl batteribank. Låter som startsoleniod har fastnat i startläge. Dutta med pluskabel på startbatteri. Vill startmotron gå då trots att tändning är avstängd? Startades båten på land utan kylning?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
YZGUCCI
8 juli 2022 · 50 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Bra är det ju inte. Men du verkar ju ha rejäl batteribank. Låter som startsoleniod har fastnat i startläge. Dutta med pluskabel på startbatteri. Vill startmotron gå då trots att tändning är avstängd? Startades båten på land utan kylning?

På land med kylning. Hade en slang så båten pumpade in kallt vatten. Sen har den också glykol kylning.

Robban_F Avstängd
8 juli 2022 · 301 Inlägg

Montera bort starmotorn. Tag isär solenoiden och Bedixdrevet.  Rengör och smörj upp. Testa innan du återmonterar.

Batteriet kommer inte "sprängas", däremot kan det skadas av en urladdning över 50% vilket motsvarar 12.1 volt

Senast redigerat av Robban_F (8 juli 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang