3188
Sök

Volvo V50 T5 AWD Driver inte

1 Inlägg
9 juli 2022
Trådstartare
Tjena,

Köpte för någon månad sen en V50 T5 AWD. Bytte högra drivaxeln fram då den va sliten och skapa vibrationer. Körde några mil efter bytet och bilen gick felfritt. Kom fram till en korsning och skulle köra iväg på ettans växel då bilen hoppa till som om jag fick motorstopp och helt plötsligt sluta den driva. När man höjer upp kopplingen låter det konstigt, men inget händer. Upptäcker att inre damasken på VÄNSTRA drivaxeln har exploderat. Misstänker då att den är sönder eller att den hoppat ur läge och att den därför inte driver (bör inte vara växellådsras då den inte driver på backen heller). Har bytt vänstra drivaxeln nu också men det gjorde ingen skillnad.

Någon som har någon aning om vad som är fel på bilen?

860 Inlägg
10 juli 2022
Lukastoll skrev:
Tjena,

Köpte för någon månad sen en V50 T5 AWD. Bytte högra drivaxeln fram då den va sliten och skapa vibrationer. Körde några mil efter bytet och bilen gick felfritt. Kom fram till en korsning och skulle köra iväg på ettans växel då bilen hoppa till som om jag fick motorstopp och helt plötsligt sluta den driva. När man höjer upp kopplingen låter det konstigt, men inget händer. Upptäcker att inre damasken på VÄNSTRA drivaxeln har exploderat. Misstänker då att den är sönder eller att den hoppat ur läge och att den därför inte driver (bör inte vara växellådsras då den inte driver på backen heller). Har bytt vänstra drivaxeln nu också men det gjorde ingen skillnad.

Någon som har någon aning om vad som är fel på bilen?

Det där verkar väldigt bekant, jag råkade ut för liknande på en Ford Focus -07(samma bottenplatta och upphängning) och där hade den inte låst drivaxeln i yttre knuten. Jag hade med andra ord inte fått i den nya drivknuten ordentligt på drivaxeln så låsringen hamnade rätt. Jag kom några mil innan knuten vibrerade loss från axeln. I mitt fall pajade den när jag skulle backa ut från en parkering, så liknande belastning som när du skulle köra iväg.
Prova hissa upp bilen helt, alltså alla 4 i luften, och prova snurra på olika hjul och se om nåt annat hjul påverkas. En fyrhjulsdriven borde reagera på till exempel höger bak om du snurrar på vänster bak.
Om ett hjul slutar driva på en framhjulsdriven så driver inte det andra heller i alla fall.
Mitt missöde slutade i att jag fick byta drivaxel och yttre knut, från lådan ut till hjullagret.

Que Sera, Sera

Sök