4473
Sök

Bränsleförbrukning

3 Inlägg
20 juli 2022
Trådstartare
Hej alla.

Detta kanske är en urbota dum fråga, men med tanke på vem som ställer den så är det kanske inte så konstigt.
Jag har tankat blankdiesel vid 3 tillfällen på senaste. Oftast fyllt upp 20-35L på 80L tanken när jag passerat (bor inte nära någon pump med b0). Jag har upplevt att bilen dragit MER på aktuell tank, men eventuellt mindre tanken efter.
Inbillar jag mig eller finns det någon logik? Kört samma typ av körning (långkörning). Differensen är ändå typ 0,9/mil kontra 0,76L/mil - så ändå väsentlig.
Många hävdar ju att bränsleförbrukningen reduceras kraftigt utan blasket i.

Vettemannen
20 juli 2022
Jeppman skrev:
Hej alla.

Detta kanske är en urbota dum fråga, men med tanke på vem som ställer den så är det kanske inte så konstigt.
Jag har tankat blankdiesel vid 3 tillfällen på senaste. Oftast fyllt upp 20-35L på 80L tanken när jag passerat (bor inte nära någon pump med b0). Jag har upplevt att bilen dragit MER på aktuell tank, men eventuellt mindre tanken efter.
Inbillar jag mig eller finns det någon logik? Kört samma typ av körning (långkörning). Differensen är ändå typ 0,9/mil kontra 0,76L/mil - så ändå väsentlig.

Du måste tanka fullt och nollställa trippmätaren. Kör 20-30 mil på samma sätt som du brukar. Tanka fullt och jämför hur många liter du får fylla på med hur mycket du kört. Då får du en uppfattning om hur mycket din bil drar. Du kan inte bara skvätta i 20-35 liter flera gånger och tro att du får svar på hur mycket soppa din bil drar.

/Benny

3 178 Inlägg
20 juli 2022
Det jag hade gjort för att få ett så bonnvetenskapligt resultat som möjligt hade varit att:
1. Köra samma sträcka, helst utan trafik.
2. Samma temp, luftfuktighet, och tryck utomhus.
3. Samma däcktryck.
4. Bytt olja före varje mätning.
5. Kört på farthållaren så ofta det gått.

Då kanske man kan få ett mer rimligt resultat, och inget typ ”Lasses v70 drar 15% mer på e10 kontra e5”.

3 Inlägg
20 juli 2022
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Jeppman skrev:
Hej alla.

Du måste tanka fullt och nollställa trippmätaren. Kör 20-30 mil på samma sätt som du brukar. Tanka fullt och jämför hur många liter du får fylla på med hur mycket du kört. Då får du en uppfattning om hur mycket din bil drar. Du kan inte bara skvätta i 20-35 liter flera gånger och tro att du får svar på hur mycket soppa din bil drar.

/Benny

Okej, kanske formulerade mig klantigt. Så urbota dum är jag inte😂 jag menar att jag fyllt upp tanken till full tank, men bara haft 20-35L till full tank.
Jag vet hur man räknar ut bränsleförbrukning, frågeställningen är kring rimligheten i att bränsleförbrukningen ökar när nästan 50% av tanken är fylld med blankdiesel (B0)

3 Inlägg
20 juli 2022
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Det jag hade gjort för att få ett så bonnvetenskapligt resultat som möjligt hade varit att:
1. Köra samma sträcka, helst utan trafik.
2. Samma temp, luftfuktighet, och tryck utomhus.
3. Samma däcktryck.
4. Bytt olja före varje mätning.
5. Kört på farthållaren så ofta det gått.

Då kanske man kan få ett mer rimligt resultat, och inget typ ”Lasses v70 drar 15% mer på e10 kontra e5”.

Exakt, och det är ju någonstans det som jag gjort. Förutsättningarna har varit i princip identiska vid mätningarna. Ändå rätt stora skillnader, i min värld dock på fel håll😅

Sök