Köpa billig bil till pank man

Eleeb90
28 juli 2022 · 345 Inlägg

mallesoft skrev:

Eleeb90 skrev:

Kallekunnig skrev:
Hejsan, jag är låg på pengar och måste ha en så billig bil jag bara kan. Den ska vara så billig det bara går i drift och skatt. Har ni några tips till mig kära vänner?
Dragkrok är ett måste med.
Mvh/ er Kalle

Försök hitta en skattefri bil som besiktas varanatt år med drag. Allt beror ju också på om du ska ha den flera år eller bara ett halv år? Om du tänkt behålla den ett tag kolla att den är i någorlunda skick.  Kolla rost, motor, låda m. m.

Vilken budget tänkte du? Du kan nog lätt hitta en japansk bil för en billig slant att besikta. Annars en hederlig gammal Volvo men dom e ju eftertraktade.

Gratis e ju svårt men har du en 5-10000 är nog inget omöjligt.

Tänkte du bara ha en bil några månader köp vilket skrot som helst å hoppas på att de håller. För typ 3-5000 kan man ibland hitta nån bil med ett par månader kvar på bess.

Helt OT och risk för varning av mod/admin
Hade en SAAB 9000 en gång i tiden, fick den nästan gratis nybessad, fick 10st 2or vid nästkommande bes, tittade på 2or, körde bilen till närmsta skrot, på den tiden fick man 1500kr i cash vi skrot, tog taxi till närmsta pub och drack upp "vinsten" HAHAHA......

Haha jo visst kan man typ få en bil gratis.
Hitta en bil bortskänkes å besikta den få några 2or. Då e den "nybessad" I 30 dagar. Då e de ba köra på. Sen lämna till skroten som du säger. Så för dom pengarna kan man ut å ta sig ett par bärs smile haha wink

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 juli 2022 · 17 470 Inlägg

En sådan här burk bör väl duga i ett år framöver...

https://www.blocket.se/annons/varmland/ … /102521690

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
28 juli 2022 · 4 020 Inlägg

Hmm jag har köpt några rishögar med några månader kvar av besikningen, minns jag köpte en rådjurskrockad Taunus automat fär 1000:- kr någonting , fick 1500:- Hos affes bilskrot i Emmaboda
hade den i någon månad, men efter att betalat tågbiljetten hem så blev det en liten vinst på några hundringar,detta var på 90-talet smile

men nu ontopic, man kan kolla efter lite kallare objekt, lite äldre Mondeo bör man kunna komma över för en hygglig peng

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Kallekunnig
29 juli 2022 · 7 Inlägg

spillolja skrev:
Så bra, ge oss lite mer parametrar så ska vi hjälpa er:
Släpkärrans total resp tomvikt (regnummer)
finns BE-kort ?
max inköpspris ?

smile

Bara man kan dra några hundra kg inget överdrivet. Sen hade det varit trevligt med ca 25-30 tusen kr i pris

spillolja
29 juli 2022 · 4 020 Inlägg

bar att välja ut något intressant objekt:
https://www.blocket.se/annonser/uppsala … sort=price
undersök, provkör, pruta och köp, Kör !!
smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
trubbelturbo
29 juli 2022 · 1 459 Inlägg

Eleeb90 skrev:

mallesoft skrev:

Eleeb90 skrev:
Försök hitta en skattefri bil som besiktas varanatt år med drag. Allt beror ju också på om du ska ha den flera år eller bara ett halv år? Om du tänkt behålla den ett tag kolla att den är i någorlunda skick.  Kolla rost, motor, låda m. m.

Vilken budget tänkte du? Du kan nog lätt hitta en japansk bil för en billig slant att besikta. Annars en hederlig gammal Volvo men dom e ju eftertraktade.

Gratis e ju svårt men har du en 5-10000 är nog inget omöjligt.

Tänkte du bara ha en bil några månader köp vilket skrot som helst å hoppas på att de håller. För typ 3-5000 kan man ibland hitta nån bil med ett par månader kvar på bess.

Helt OT och risk för varning av mod/admin
Hade en SAAB 9000 en gång i tiden, fick den nästan gratis nybessad, fick 10st 2or vid nästkommande bes, tittade på 2or, körde bilen till närmsta skrot, på den tiden fick man 1500kr i cash vi skrot, tog taxi till närmsta pub och drack upp "vinsten" HAHAHA......

Hitta en bil bortskänkes å besikta den få några 2or. Då e den "nybessad" I 30 dagar. Då e de ba köra på.

Fast det är, tvärtemot vad många tror, inte sant. Man får inte köra med en bil som har brister. Blir du stoppad utan att ha åtgärdat 2orna kan du få böter. Särskilt eftersom bristerna finns "på papper"/noterat hos Transportstyrelsen när man slår på regnumret.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
mallesoft
29 juli 2022 · 56 Inlägg

trubbelturbo skrev:

Eleeb90 skrev:

mallesoft skrev:

Helt OT och risk för varning av mod/admin
Hade en SAAB 9000 en gång i tiden, fick den nästan gratis nybessad, fick 10st 2or vid nästkommande bes, tittade på 2or, körde bilen till närmsta skrot, på den tiden fick man 1500kr i cash vi skrot, tog taxi till närmsta pub och drack upp "vinsten" HAHAHA......

Hitta en bil bortskänkes å besikta den få några 2or. Då e den "nybessad" I 30 dagar. Då e de ba köra på.

Fast det är, tvärtemot vad många tror, inte sant. Man får inte köra med en bil som har brister. Blir du stoppad utan att ha åtgärdat 2orna kan du få böter. Särskilt eftersom bristerna finns "på papper"/noterat hos Transportstyrelsen när man slår på regnumret.

Säger som min förra härliga Bosniska arbetskamrat, kan inte skriva på bruten Svenska ni får gissa hur det låter " malle! när man sitter på hemmet och inte har en historia att berätta, då har man inte levt"

Sedan får ni alla tolka det hur ni vill.....Älskar den gubben smile fyfan vilka storys han har berättat om kriget på -90talet......blir bara tårögd jag tänker på det.....
Ingen politiksnack tack

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 juli 2022 · 17 470 Inlägg

Kallekunnig skrev:

spillolja skrev:
Så bra, ge oss lite mer parametrar så ska vi hjälpa er:
Släpkärrans total resp tomvikt (regnummer)
finns BE-kort ?
max inköpspris ?

smile

Bara man kan dra några hundra kg inget överdrivet. Sen hade det varit trevligt med ca 25-30 tusen kr i pris

Tja, för 25-30k så har du ju lite att välja på. Tycker fortfarande en Yaris är ett lämpligt val. I synnerhet för den pengen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lucif3r
29 juli 2022 · 2 208 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Fast det är, tvärtemot vad många tror, inte sant. Man får inte köra med en bil som har brister. Blir du stoppad utan att ha åtgärdat 2orna kan du få böter. Särskilt eftersom bristerna finns "på papper"/noterat hos Transportstyrelsen när man slår på regnumret.

Så är det... Men hurvida det faktiskt händer i praktiken går väl diskutera... Blev stoppad i en rutinkontroll med 945an sisådär 9 månader efter "underkänd" bes.(spricka i vindrutan, inget återbesök utan "ägarens ansvar att åtgärda snarast"*host*). Dom sa inte ett ljud om det tongue
Det är nog lite av en gråzon det där... Polisen har väl viktigare trafikbrott att lägga ner tid på än att jaga folk som kör inom ombes-perioden. Bilprovningen(ska) ju inte släppa ut bilar som är rent av trafikfarliga från stationen, det är ju det spanska flaggan är till för smile Blir man stoppad med en SÅN, ja då kommer man nog inte undan big_smile

Men som sagt, enl. lagar och papper ska man få böter om man blir "tagen" i en bil med en eller flera 2or som inte är åtgärdade - undantag på väg till/från bes och/eller verkstad. Ombesiktningsperioden är inget gratis "get out of jail"-kort. wink Sen är det väl upp till var och en hur man gör... Jag tror dom flesta av oss har tagit våra underkända bilar till/från jobb, affären osv i väntan på reservdelar och/eller verkstadstid...


edit: och 25-30k? Ja då är du fasen inte pank tongue långt ifrån.... När jag först läste tråden utgick jag ifrån att du var, well, pank, och skulle ha tag på så billigt fordon på 4 hjul som möjligt.... Inte en bil för 3 gånger så mycket som jag gav för min T5a, eller 5 gånger så mycket som jag gav för 945an tongue

Senast redigerat av Lucif3r (29 juli 2022)

granadadr
31 juli 2022 · 7 287 Inlägg

Lucif3r skrev:

trubbelturbo skrev:
Fast det är, tvärtemot vad många tror, inte sant. Man får inte köra med en bil som har brister. Blir du stoppad utan att ha åtgärdat 2orna kan du få böter. Särskilt eftersom bristerna finns "på papper"/noterat hos Transportstyrelsen när man slår på regnumret.

Så är det... Men hurvida det faktiskt händer i praktiken går väl diskutera... Blev stoppad i en rutinkontroll med 945an sisådär 9 månader efter "underkänd" bes.(spricka i vindrutan, inget återbesök utan "ägarens ansvar att åtgärda snarast"*host*). Dom sa inte ett ljud om det tongue
Det är nog lite av en gråzon det där... Polisen har väl viktigare trafikbrott att lägga ner tid på än att jaga folk som kör inom ombes-perioden. Bilprovningen(ska) ju inte släppa ut bilar som är rent av trafikfarliga från stationen, det är ju det spanska flaggan är till för smile Blir man stoppad med en SÅN, ja då kommer man nog inte undan big_smile

Men som sagt, enl. lagar och papper ska man få böter om man blir "tagen" i en bil med en eller flera 2or som inte är åtgärdade - undantag på väg till/från bes och/eller verkstad. Ombesiktningsperioden är inget gratis "get out of jail"-kort. wink Sen är det väl upp till var och en hur man gör... Jag tror dom flesta av oss har tagit våra underkända bilar till/från jobb, affären osv i väntan på reservdelar och/eller verkstadstid...


edit: och 25-30k? Ja då är du fasen inte pank tongue långt ifrån.... När jag först läste tråden utgick jag ifrån att du var, well, pank, och skulle ha tag på så billigt fordon på 4 hjul som möjligt.... Inte en bil för 3 gånger så mycket som jag gav för min T5a, eller 5 gånger så mycket som jag gav för 945an tongue

kan hålla med,, min pendlarbil kostade 1500 och den har hängt med sen 2018 smile

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Noobnisse
31 juli 2022 · 181 Inlägg

En lågmilad liten bil från Japan blir mitt tips.

Ex:
https://www.blocket.se/annons/stockholm … /101298425

Eller:
https://www.blocket.se/annons/skane/toy … /100976804

Eller något liknande - Mitsubishi Colt, Nissan Almera, Mazda 3 osv osv är rent generellt billiga i drift.

Rostar friskt, inte bästa åkkomforten och det räcker med en krock i 45km/h för en instant death men billigt bilägande är det.

zzr94092
31 juli 2022 · 4 385 Inlägg

TS ville ju även dra ett släp ibland!

Noobnisse
3 augusti 2022 · 181 Inlägg

zzr94092 skrev:
TS ville ju även dra ett släp ibland!

Ah missade det!

Hur stora släp ska dras? Jag vidhåller att en Almera eller liknande japansk bil är bästa valet, de finns ju dessutom med dragkrok även om det inte är  bästa dragbilen hehe.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang