Thinner som thinner?

DennisCA
1 augusti 2022 · 233 Inlägg

Jag noterade igår att jag hade en löjlig mängd burkar och det beror till stor del på att varje ämne ska ha egen thinner. 2k epoxiprimern har egen thinner, basfärgen har egen thinner, high build primern har egen thinner, klarlacken har egen thinner. Sen har jag också helt vanlig thinner. Jag hade ingen thinner till high build primern igår så jag tog vanlig thinner och det funkade utan problem.

Så jag börjar undra, driver dom med en? Är det bara för att få sälja mera produkter, eller finns det nån skillnad på dessa olika thinners? Är det en kvalitétsfråga kanske, tillverkarna vill kunna kontrollera variablerna? Skulle varit trevligt med mindre antal burkar.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 augusti 2022 · 13 673 Inlägg

det finns olika typer av thinner.. men till lack klarlack osv är det i regel samma grejer vad jag kan minnas.   nu var det länge sen jag jobbade på billackering.   men problemet är väll om man blandar märken vi hade allt i ett och samma märke.   

men sen finns det ju så kallad tvätt thinner för att tvätta färgsprutor och sånt det är inte samma typ som den till färgen som ett exempel.      men lättast är ju att fråga dom som du köper grejerna ifrån vad som krävs för typ av thinner..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
DennisCA
1 augusti 2022 · 233 Inlägg

Det är inte så att jag undrar över vad för sorts thinner som behövs till X produkt. Jag har ju redan en uppsättning med alla sina motsvarande thinners och jag vet vad för sort som behövs till den jag hade slut på. Fast som observerat gick det lika bra med standard thinner jag köpte på biltema. Vilket för mig väckte en undran...

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
mb_pucken
1 augusti 2022 · 5 083 Inlägg

Jag förstår din situation för det är lika i mitt garage också. Burkar till förbannelse..
Dock har jag på sista tiden kört "vanlig" Biltema tinner till vanliga lacker medans till epoxi och Polyuretanlack kör jag rekommenderard tinner :-)

Senast redigerat av mb_pucken (1 augusti 2022)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
mallesoft
1 augusti 2022 · 56 Inlägg

Growe skrev:
det finns olika typer av thinner.. men till lack klarlack osv är det i regel samma grejer vad jag kan minnas.   nu var det länge sen jag jobbade på billackering.   men problemet är väll om man blandar märken vi hade allt i ett och samma märke.   

men sen finns det ju så kallad tvätt thinner för att tvätta färgsprutor och sånt det är inte samma typ som den till färgen som ett exempel.      men lättast är ju att fråga dom som du köper grejerna ifrån vad som krävs för typ av thinner..

Halvt OT
Nu kommer inte jag ihåg vilken thinner vi hade när jag gick en lackutb på -90 talet, var mer intresserad av maskinen vi hade till färgslattar/rengöring av lack sprutor, det var helt enkelt en "hem brännings"  wink apparat, som kokade ur thinner i slattarna, gick aldeles utmärkt att använda som torkthinner innan lack.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 augusti 2022 · 13 673 Inlägg

mallesoft skrev:

Growe skrev:
det finns olika typer av thinner.. men till lack klarlack osv är det i regel samma grejer vad jag kan minnas.   nu var det länge sen jag jobbade på billackering.   men problemet är väll om man blandar märken vi hade allt i ett och samma märke.   

men sen finns det ju så kallad tvätt thinner för att tvätta färgsprutor och sånt det är inte samma typ som den till färgen som ett exempel.      men lättast är ju att fråga dom som du köper grejerna ifrån vad som krävs för typ av thinner..

Halvt OT
Nu kommer inte jag ihåg vilken thinner vi hade när jag gick en lackutb på -90 talet, var mer intresserad av maskinen vi hade till färgslattar/rengöring av lack sprutor, det var helt enkelt en "hem brännings"  wink apparat, som kokade ur thinner i slattarna, gick aldeles utmärkt att använda som torkthinner innan lack.

jo det stämmer att man helt enkelt kokar det blir rent och fint. men har för mig att apparaten kräver lite pappers arbete vi hade inte sån på jobbet iallfall.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang