2 augusti 2022
Trådstartare
Hej! Helt ny på detta forum så ursäkta om jag lägger frågan på fel plats. Har en Volvo V60 årsmodell 2013 som är relativt nyinköpt för mig. Gått 24000 och är en diesel. Har varit nöjd med denna bil som jag fick till ett förmånligt pris och har även haft den på service nyss där allt såg bra ut, olja och grejer byttes etc. Kamrem bytt vid 17000 samt att serviceboken är skött.
Men på senare tid har ett missljud börjat enbart vid kallstart av bilen, vilket jag även nämnde på verkstaden inför servicen men inget fel hittades då. Det hörs inte alltid när jag startar bilen men ibland. Det låter något metalliskt skrapljud som river till i någon sekund och sedan går ljudet snabbt bort. Är det något problem med startmotorn kanske?
Har även börjat notera typ som ett metalliskt knackande, kugghjulsläte vid 2000 varv ungefär. Främst när man ligger på 2:an och ska precis upp till 3:an. Tänkte först att det kunde vara oljebyte eller liknande som behövdes men efter servicen fortsätter missljuden.
Tyvärr är mina kunskaper begränsade men jag vill mer än gärna lära mig mer om bilar. Uppskattar alla tips! Tack på förhand!
Senast redigerat av VolvoSan (2 augusti 2022)