Volvo 745 -90: Fungerande tändstift tänder bara på en av cylindrarna

jonor
3 augusti · 5 Inlägg

Hej!

Som rubrik lyder så har vi fått problem där en Volvo 745 plötsligt slutade starta (startmotor går). Efter att ha provat ladda batteri och kollat så den får bensin, upptäckte vi att vi bara får blixt på tändstiftet på den främsta cylindern. Byter vi alltså till ett som inte ger blixt så får vi det när vi ansluter det till kabeln som är avsedd för den främsta cylindern. Så det verkar inte vara fel på tändstiften, utan att bara kabeln till främsta cylindern ger ström. Kablarna ser däremot ut att vara i bra skick och konstigt om två skulle bli trasiga samtidigt (vi har testat med tre av fyra tändstift, inte det allra innersta).

Men var kan då problemet sitta? Kan det bli sådana här fel pga problem med tändfördelaren? Batteri?

Senast redigerat av jonor (3 augusti )

Mossan1
3 augusti · 1 348 Inlägg

samma stift ger bara gnista i kabeln för cyl nr1?
Inte i övriga?

Stiftets gänga ligger mot metall under alla försök?

Hur ser det ut innuti fördelarlocket?
Är alla kol hela?

Inget gjort med fördelaren eller hallgivaren innan?


Förresten:
Låter startmotorn som vanligt?
Så det inte är kamremsbrott och rotorn står still vid nr1...

Den teorin faller om hallgivaren/pickup sitter i fördelaren, och inte är en vevaxelsensor vid svänghjulet.
I så fall skulle även hallgivaren stå stilla och inte bli någon gnista alls.
Jag vet inte exakt hur en 1990 740 har det uppbyggt så här utantill.

Senast redigerat av Mossan1 (3 augusti )

jonor
3 augusti · 5 Inlägg

Hej!

Vi har inte hunnit kolla under fördelarlocket än, men bra tips att kolla kolen!

Alla stift fungerar när vi använder dem på kabeln till främsta cylindern men de fungerar inte då vi provar på cylinder 2 och 3, har inte provat nr 4.

Startmotorn låter som vanligt, kamremmen är runt ett år gammal och ser bra ut.

Steff240
3 augusti · 707 Inlägg

Fördelarlocket är huvudmisstänkt låter det som...

Utmarks-Loke
3 augusti · 5 065 Inlägg

Det finns i princip två möjligheter, fördelarlock och rotor. Båda är billiga, går sönder ofta och är något man bör ha hemma eller gärna i bilen så man lätt kan byta.

jonor
3 augusti · 5 Inlägg

Verkar inte bättre än att både rotor och kol är mycket slitna, så ni var nog inne på rätt spår.

Vi gör en nödlösning här nu med rengöring och fila på rotor litegrann för bättre kontakt men det är stor risk att vi får köpa nytt här nu. Kan vara original från 90-tal detta…

Bra ändå att det är relativt lätt att komma åt och inte en förmögenhet att byta!

Tack så länge!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang