Opel Astra Glödstift

Ghostduster92
5 augusti 2022 · 49 Inlägg

Hej!

Bilen det gäller är en Opel Astra J (2012) 1.7 CDTI Motorkod: A17DTS

Idag har jag felsökt min bil och fått felkoderna:

P0671: Cylinder 1 glödstiftets styrkrets
P0673: Cylinder 3 Glow Plug Control Circuit

När jag googlar på felkoderna så får jag upp hur man byter glödstiften. Det jag är lite fundersam på är vad "styrkrets" och "control Circuit" står för. Är det verkligen glödstiften det är fel på eller är det något annat?

Att tillägga så har bilen gått 13000mil och ligger inom ramen för glödstiftsbyte så jag blir inte förvånad om det är just glödstiften (vilket jag hoppas eftersom det är ett enkelt ingrepp.

Om det nu är glödstiften så kommer jag byta alla 4, vilket man bör göra? Då kommer fundering nummer 2. Vad är skillnaden på ett glödstift för 1640kronor kontra ett glödstift för 200kronor? för att vara exakt så kommer jag länka båda jag sett nedan.

Det dyra: https://www.mekonomen.se/glodstift-beru-14511316
Det billiga: https://www.skruvat.se/Glodstift-P625481.aspx

Tack på förhand smile

krambriw
6 augusti 2022 · 424 Inlägg

Ghostduster92 skrev:
eftersom det är ett enkelt ingrepp

Åja, se till att vara extremt försiktig så du inte drar av dom vilket är lätt om dom sitter för hårt, dom kan vara fastbrända. Det hände mig och jag blev helt förskräckt, trodde ett tag att toppen skulle behöva lyftas viket hade blvit svindyrt

Ett tips jag sett är att man skall fylla ner olja ner i hålen där dom sitter och köra så en vecka innan man försöker skruva loss dom. Och använda momentnyckel, dom ska ju inte ha dragits fast med mer än ca 14 Nm, och dra försiktigt tills dom släpper. Snäpper dom av har du ett litet helvete framför dig

Jag skulle aldrig betala 2000, köpte själv för sådär strax under 200 hundra per styck, däremot är väl sådana som efterglöder bra tror jag om det inte är sagt annat för just din bil

Ghostduster92
6 augusti 2022 · 49 Inlägg

krambriw skrev:

Ghostduster92 skrev:
eftersom det är ett enkelt ingrepp

Åja, se till att vara extremt försiktig så du inte drar av dom vilket är lätt om dom sitter för hårt, dom kan vara fastbrända. Det hände mig och jag blev helt förskräckt, trodde ett tag att toppen skulle behöva lyftas viket hade blvit svindyrt

Ett tips jag sett är att man skall fylla ner olja ner i hålen där dom sitter och köra så en vecka innan man försöker skruva loss dom. Och använda momentnyckel, dom ska ju inte ha dragits fast med mer än ca 14 Nm, och dra försiktigt tills dom släpper. Snäpper dom av har du ett litet helvete framför dig

Jag skulle aldrig betala 2000, köpte själv för sådär strax under 200 hundra per styck, däremot är väl sådana som efterglöder bra tror jag om det inte är sagt annat för just din bil

Hej och tack för svar smile

Jo jag kan förstå att man ska vara försiktig! Glödstiften är inte utbytta  sedan bilen var ny så man får bara be till gud att de sattes dig enligt konstens regler när den producerades big_smile

Men va tror du om felkoderna? Är det glödstiften?`

Presidento Of World
6 augusti 2022 · 3 306 Inlägg

Inte ovanligt att glödrelä ger sig på dom men vet inte vilka felkoder som blir då.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang