Köpråd: Volkswagen T31 1986 husbil

Schill91
9 augusti 2022 · 4 Inlägg

Hej!

Jag och min sambo har nu ett tag varit väldigt sugna på att ha vårt eget byggprojekt för en van/husbil. Vi har tittat runt lite på modeller som Citroen Jumper och Ford Transit men stötte på den här klenoden på blocket samma dag den kom ut: https://www.blocket.se/annons/102674128

Vi var igår och kollade på den och då ingen av oss är några bilexperter är det väldigt svårt att veta vad vi ger oss in på. Bilens reg nr är: MMK325

Till att börja med så är bilen helt urplockad och redo för ett byggprojekt från scratch i princip. Det jag ville undersöka var rost med tanke på bilens ålder och jag kan säga att det ser helt suveränt ut på undersidan. Den har lite ytrost på bakre skåpet men det verkar vara lätt fixat. Motorn låter som att den går fint och har enbart en mätarställning på 4000 mil. Den dog dock på tomgång så den kanske behöver en förgasarjustering?

Eftersom den var så urplockad och obesiktigad/avställd så var det inte möjligt att provköra den. Den kommer då även behöva en transport med släp vid köp vilket jag inte heller har något erfarenhet av.

När jag kollade upp historiken så ser den ut att vara servad på verkstad och sedan blivit stillastående vilket stämmer överens med miltalet och tidigare ägare. Av vad jag förstår så har den blivit stående avställd sedan 1988, och dessutom verkar den ha stått i garage med tanke på att den inte har i princip någon rost. Anledningen till detta vad jag lyckats utröna är ett byggprojekt som stannade av och den nuvarande ägaren ville gärna ha kvar den men hade inte längre tid för att ta sig an projektet.

Nu till min viktiga fråga: om vi beslutar oss för att köpa den, är det ett bra köp med tanke på skicket och en eftertraktad modell, eller är det en risk att köpa en bil som stått stilla sedan 1988? Vi tar givetvis höjd för att den kommer behöva genomgå en service, då tänker jag på bromssystemet, oljeservice, förgasare och byte av kamrem (om det nu är kamrem på den?) samt även kanske byta de packningar som blivit dåliga med åren. Är det någonting mer jag missat som kommer vara av betydelse?

Jag har turen att ha en mekaniker i familjen så jag kan nog få hjälp med det mesta meket utan att behöva lämna in den på verkstad, det enda är att jag inte vet hur det ser ut med reservdelar på en sådan här modell.

En annan sak jag undrar över är:
Eftersom vi tänkt att ha den stående under tiden vi renoverar den är det då bäst att fixa det mekaniska först och vänta med besiktning till vi byggt den färdig? Eller skulle ni ha fixat det mekaniska, besiktat den och sedan börjat bygga? Behövs det då ytterligare en ny besiktning om man bygger om innanmätet?

Verkar som ett långt inlägg med många frågor. Är jättetacksam för alla tips för en oerfaren bilköpare. Jag vill gärna inte ordna med transport och banklån och sedan komma på långt in att det är på tok för mycket att göra eller om bilen ens inte skulle gå att rädda om ni förstår mig.

Tusen tack för all hjälp på förhand! Mvh

Steff240
9 augusti 2022 · 1 018 Inlägg

Är den fri från rost är det nog ett bra köp, för rost är dessa bilars värsta fiende roll

Har den stått still så länge får ni nog räkna med att byta ut/renovera bromssystem, samt alla remmar/slangar i motorrummet för de är förmodligen ganska spröda vid det här laget...

En genomgång av förgasare och bränslesystemet i övrigt är nog ingen dum ide, samt service på tändsystemet.

Nya däck är nog ingen dum investering heller.

Sen har ni en kanonbuss!

Senast redigerat av Steff240 (9 augusti 2022)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 augusti 2022 · 14 050 Inlägg

Schill91 skrev:
Hej!

Jag och min sambo har nu ett tag varit väldigt sugna på att ha vårt eget byggprojekt för en van/husbil. Vi har tittat runt lite på modeller som Citroen Jumper och Ford Transit men stötte på den här klenoden på blocket samma dag den kom ut: https://www.blocket.se/annons/102674128

Vi var igår och kollade på den och då ingen av oss är några bilexperter är det väldigt svårt att veta vad vi ger oss in på. Bilens reg nr är: MMK325

Till att börja med så är bilen helt urplockad och redo för ett byggprojekt från scratch i princip. Det jag ville undersöka var rost med tanke på bilens ålder och jag kan säga att det ser helt suveränt ut på undersidan. Den har lite ytrost på bakre skåpet men det verkar vara lätt fixat. Motorn låter som att den går fint och har enbart en mätarställning på 4000 mil. Den dog dock på tomgång så den kanske behöver en förgasarjustering?

Eftersom den var så urplockad och obesiktigad/avställd så var det inte möjligt att provköra den. Den kommer då även behöva en transport med släp vid köp vilket jag inte heller har något erfarenhet av.

När jag kollade upp historiken så ser den ut att vara servad på verkstad och sedan blivit stillastående vilket stämmer överens med miltalet och tidigare ägare. Av vad jag förstår så har den blivit stående avställd sedan 1988, och dessutom verkar den ha stått i garage med tanke på att den inte har i princip någon rost. Anledningen till detta vad jag lyckats utröna är ett byggprojekt som stannade av och den nuvarande ägaren ville gärna ha kvar den men hade inte längre tid för att ta sig an projektet.

Nu till min viktiga fråga: om vi beslutar oss för att köpa den, är det ett bra köp med tanke på skicket och en eftertraktad modell, eller är det en risk att köpa en bil som stått stilla sedan 1988? Vi tar givetvis höjd för att den kommer behöva genomgå en service, då tänker jag på bromssystemet, oljeservice, förgasare och byte av kamrem (om det nu är kamrem på den?) samt även kanske byta de packningar som blivit dåliga med åren. Är det någonting mer jag missat som kommer vara av betydelse?

Jag har turen att ha en mekaniker i familjen så jag kan nog få hjälp med det mesta meket utan att behöva lämna in den på verkstad, det enda är att jag inte vet hur det ser ut med reservdelar på en sådan här modell.

En annan sak jag undrar över är:
Eftersom vi tänkt att ha den stående under tiden vi renoverar den är det då bäst att fixa det mekaniska först och vänta med besiktning till vi byggt den färdig? Eller skulle ni ha fixat det mekaniska, besiktat den och sedan börjat bygga? Behövs det då ytterligare en ny besiktning om man bygger om innanmätet?

Verkar som ett långt inlägg med många frågor. Är jättetacksam för alla tips för en oerfaren bilköpare. Jag vill gärna inte ordna med transport och banklån och sedan komma på långt in att det är på tok för mycket att göra eller om bilen ens inte skulle gå att rädda om ni förstår mig.

Tusen tack för all hjälp på förhand! Mvh

Om den är i sånt skick som du beskriver och att den bara gått 4000 mil så verkar det vara ett bra köp. Den har ju även en solaltan på taket ser det ut som.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
simlar
9 augusti 2022 · 5 525 Inlägg

Finns relativt mycket delar att få tag i på t.ex Trodo.

Rost är vanligt men finns oväntat mycket ekonomiplåt att få tag i.

Motorn har motorkod DL och är på 90hk/164Nm.
Den delar väldigt mycket delar med dieselmotorn D24, bland annat motorblock, vattenpump och kamrem.
Driftsäkra motorer då dom är så pass överdimensionerade när dom är baserad på en dieselmotor.

Dom är väldigt lågt växlade dock för att den trötta motorn ska orka driva den tunga bilen framåt.
Min LT31 flakbil varvar 4000rpm i 100km/h. Redan vid 80km/h vrålar det högt i kupén.
Inget man vill göra många längre resor med i mitt tycke.

När min var lastad med en bil på flaket (bruttovikt på ekipaget var då ca 3400kg) så fick man växla ner och hålla fullt för att LT31an skulle orka i uppförsbackarna, saktade ner till 60km/h i dom flesta backar trots jag växlade ner från 5an och höll stumt på 4ans växel redan innan det började gå uppåt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Schill91
9 augusti 2022 · 4 Inlägg

Steff240 skrev:
Är den fri från rost är det nog ett bra köp, för rost är dessa bilars värsta fiende roll

Har den stått still så länge får ni nog räkna med att byta ut/renovera bromssystem, samt alla remmar/slangar i motorrummet för de är förmodligen ganska spröda vid det här laget...

En genomgång av förgasare och bränslesystemet i övrigt är nog ingen dum ide, samt service på tändsystemet.

Nya däck är nog ingen dum investering heller.

Sen har ni en kanonbuss!

Tack för din återkoppling smile ja vi har tagit i höjd för en sådan genomgång och samtidigt är det ju skönt på vilken bil man än köper att veta att det viktigaste är tipp-topp innan man ger sig ut och åker längre sträckor.

Det känns som att det kan bli en riktigt charmig/mysig buss trots eventuella minussidor från en nyare van.

Schill91
9 augusti 2022 · 4 Inlägg

Vettemannen skrev:
Om den är i sånt skick som du beskriver och att den bara gått 4000 mil så verkar det vara ett bra köp. Den har ju även en solaltan på taket ser det ut som.

/Benny

Ja det är de stora plussidorna jag kan komma på! Det känns inte som att en så gammal bil går att finna med de få miltalen och med så minimal rost. Så förutsättningarna känns helt rätt trots reparationskostnader på slitagedelar.

Schill91
9 augusti 2022 · 4 Inlägg

simlar skrev:
Finns relativt mycket delar att få tag i på t.ex Trodo.

Rost är vanligt men finns oväntat mycket ekonomiplåt att få tag i.

Motorn har motorkod DL och är på 90hk/164Nm.
Den delar väldigt mycket delar med dieselmotorn D24, bland annat motorblock, vattenpump och kamrem.
Driftsäkra motorer då dom är så pass överdimensionerade när dom är baserad på en dieselmotor.

Dom är väldigt lågt växlade dock för att den trötta motorn ska orka driva den tunga bilen framåt.
Min LT31 flakbil varvar 4000rpm i 100km/h. Redan vid 80km/h vrålar det högt i kupén.
Inget man vill göra många längre resor med i mitt tycke.

När min var lastad med en bil på flaket (bruttovikt på ekipaget var då ca 3400kg) så fick man växla ner och hålla fullt för att LT31an skulle orka i uppförsbackarna, saktade ner till 60km/h i dom flesta backar trots jag växlade ner från 5an och höll stumt på 4ans växel redan innan det började gå uppåt.

Härligt! Jag kollade runt lite på Autodoc och det verkar finnas ett bra utbud där med. Blev förvånad över hur pass bra priser det var ändå och att det finns delar.

Nu har ju nuvarande ägare ljudisolerat den men jag vet inte hur pass mycket skillnad det gör. Det kanske är svårt att få ner motorljudet eftersom den sitter i hytten?

Låter som en bil man får ta det lugnt med och inte räkna med att man kan ligga och pressa i 100+.

En stor sak jag funderar på bara innan jag bestämmer mig för om jag vill slå till är: vad skulle det kunna vara som eventuellt är ett så pass stort fel att nuvarande ägare inte vill ha den? Känns som en ärlig kille men jag har så många nära och andra historier om köp med dolda fel som kan kosta skjortan.

simlar
9 augusti 2022 · 5 525 Inlägg

Mycket motorljud känns som det kommer från den mekaniska kylfläkten.
Kommer konvertera min till elfläkt i förhoppning att kunna hålla 90km/h komfortabelt.

Vad för dolda fel som finns som orsakar att man inte fixar den vet jag ej.
Det svåra är ju när du inte kan provköra ifall det är oljud i bakaxel eller växellåda.
Att motorn dog när den stod på tomgång är ju lite oroväckande.

Men det är gamla enkla bilar dessa, i princip bara en uppskalad Golf mk1 så det är relativt lättskruvat och finns rephandböcker att ladda ner i VW LT MK1 klubben på Facebook

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang