Hur mkt kan besiktning se ?

Linkan1
13 augusti · 8 Inlägg

Hej!
Jag var på besiktningen och fick släpvagnskontakt 4.10 funktion osäker. Förra ägaren måste ha klippt kablarna för sladden saknades där nere drf såg han det.
Räcker det att jag kopplar in kablarna i stickdosan eller kan besiktingsgubben testa att dessa verkligen fungerar ?
Nån som vet ?

Utmarks-Loke
13 augusti · 5 152 Inlägg

Tror inte de har utrustning för att testa den elektriska funktionen på släpvagnskontakten för det är inget de kollar på normalt sett. Men det är väl bara att koppla in som det skall vara och hänga på en släpkärra och se om det funkar?

Linkan1
13 augusti · 8 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Tror inte de har utrustning för att testa den elektriska funktionen på släpvagnskontakten för det är inget de kollar på normalt sett. Men det är väl bara att koppla in som det skall vara och hänga på en släpkärra och se om det funkar?

Det väl så att jag kollade lite igår och mätte om det fanns någon ström. Det fanns ju inte det så det finns nog en anledning Vrf någon har kopplat ut strömmen och sedan klipp kablarna.
Nu vill jag mest få genom bilen på besiktningen.

Utmarks-Loke
13 augusti · 5 152 Inlägg

Det är ganska vanligt att man får konstiga elfel när man får snö och vägsalt i släpvagnskontakten så det kanske är vad som hänt. När de bara behövde ha ordning på bilen kanske de klippte kabeln.

Linkan1
13 augusti · 8 Inlägg

Precis tanken är väl bara o koppla in kablarna o släcka tvåan.
Men kommer besiktningen testa funktionen?
Någon här som har haft släpvagnskontakt 4.10?

Presidento Of World
13 augusti · 3 168 Inlägg

Svetsa på en mutter på kroken så borde väl dom inte bry sig mer? Eller?

Presidento saknar signatur
Kör:
Citroën C3 1.6 HDI 2011 Picasso
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC
Linkan1
13 augusti · 8 Inlägg

Nä skulle vilja kunna använda draget om det behövs.
Besiktningens mannen sa det är bara koppla in sladdarna.

Mossan1
13 augusti · 1 474 Inlägg

Nä, dom kollar inte elen för draget om man bara besiktar bilen, men ser man uppenbara problem kan det resutera i anmärkning.

Tex, saknat skyddslock, spräkt/förstörd dosa, uppenbart kabelbrott, osv...

Bästa är ju att det är i ordning med ny dosa och inkopplad el.  Fyll dosan med vaselin när kablarna är inkopplade. Då kommer inte fukt in så lätt.

Senast redigerat av Mossan1 (13 augusti )

Linkan1
13 augusti · 8 Inlägg

Mossan1 skrev:
Nä, dom kollar inte elen för draget om man bara besiktar bilen, men ser man uppenbara problem kan det resutera i anmärkning.

Tex, saknat skyddslock, spräkt/förstörd dosa, uppenbart kabelbrott, osv...

Bästa är ju att det är i ordning med ny dosa och inkopplad el.  Fyll dosan med vaselin när kablarna är inkopplade. Då kommer inte fukt in så lätt.

Exakt han såg att kabeln var borta, men kopplar jag in den kommer dom testa den om den funka på ombesiktningen ?

Det roliga va att jag hitta kabel där bak, det är 13 st olika kablar men stickkontakten är 7- spolig? Det borde ju va en 13 spolig stickkontakt ?

Mossan1
13 augusti · 1 474 Inlägg

Linkan1 skrev:
men kopplar jag in den kommer dom testa den om den funka på ombesiktningen ?

Osannolikt med tanke på att jag har besiktat för nytt drag flera ggr och ingen el testats allls.
Men det är rätt många år sedan nu, och du har ju all anledning att få elen att funka ändå.

Senast redigerat av Mossan1 (13 augusti )

torsen
13 augusti · 6 089 Inlägg

Kolla elkopplingen i eluttaget ingår inte i besiktningsprogrammet.
Men - det skulle alltid finnas kabel från eluttaget vid gamla "A3":orna.
Men den behövde inte var inkopplad i bilen - bar kabeln ledde in i bilen.
Finns ingen standard för hur elkopplingen ska vara.
Dock följer de allra flesta den tyska BOSCH/DIN-rekommendationen.
Bl a så gott som alla hyrsläp.
För 7-poligt eluttag gäller:
R = höger blinkers
L  = vänster blinkers
58R = höger bakljus
58L = vänster bakljus
54 = ett av bromsljusen
54G = ständig ström från batteriet(för att t ex ladda husvagnsbatteri)
31 = jord(stom)

Kabelfärgerna är tyvärr inte standardiserade.

Linkan1
13 augusti · 8 Inlägg

torsen skrev:
Kolla elkopplingen i eluttaget ingår inte i besiktningsprogrammet.
Men - det skulle alltid finnas kabel från eluttaget vid gamla "A3":orna.
Men den behövde inte var inkopplad i bilen - bar kabeln ledde in i bilen.
Finns ingen standard för hur elkopplingen ska vara.
Dock följer de allra flesta den tyska BOSCH/DIN-rekommendationen.
Bl a så gott som alla hyrsläp.
För 7-poligt eluttag gäller:
R = höger blinkers
L  = vänster blinkers
58R = höger bakljus
58L = vänster bakljus
54 = ett av bromsljusen
54G = ständig ström från batteriet(för att t ex ladda husvagnsbatteri)
31 = jord(stom)

Kabelfärgerna är tyvärr inte standardiserade.

Ja precis, kabeln jag hitta har 13 kablar i sig alltså 13 spolig men stickkontakten är bara 7 spolig? Förra ägaren måste köpt en ny stickkontakt o bara kopplat in 7 kablar fast den har 13, klart inte det funka då tänker jag

Brådhis * Voff voff *
14 augusti · 8 811 Inlägg

Jag har varit med om att dom testat släp (utan bil) med sin utrustning, så utrustningen för att testa kontakterna finns. Sedan om alla har den och faktiskt använder den är ju en annan fråga.

Men varför inte bara fixa kablarna? Är ju inget svårt liksom. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Volvo XC70 2.5T "Hemlig XII" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang