Rost Toyota Auris 2016

Saittam
20 augusti 2022 · 79 Inlägg

Har rost på min Auris vid tröskeln vänster bakdörr. Jag misstänker att det har något att göra med plastflärpen som syns i bilden höger om rostskadan.

Hur pass allvarligt är detta (läst att rost i just tröskeln är särkilt dåligt)? Är det bråttom att åtgärda så att det inte förvärras ytterligare och vad kan den kosta på ett ungefär att låta en firma göra det?

Senast redigerat av Saittam (21 september 2022)

Mossan1
20 augusti 2022 · 2 792 Inlägg

Ser inte tröskeln bulad ut?
I så fall har nog färgen spruckit och all rost är utifrån. Räcker nog att slipa o måla, men är det rostskyddsgaranti lsn du alltid få ett utlåtande. Är den inte bulad och/eller mekaniskt skadad färg, utan kommer från under någonting kan den gälla.
Du kan bara få nej i värsta fall.

torsen
21 augusti 2022 · 7 230 Inlägg

Håller med Mossan1.
Det där ser ur som en mekanisk skada efter att du kört på någonting.
Hur som helst så bör du snarast måla på den nakna plåten.
Först med rostskyddsprimer(Biltema Zinksprej el motsv) samt lack + klarlack.
Skrapa med spetsen på t ex en Morakniv runt skadan så att all lös färg avlägsnas.
Inget bra ställe på bilen att vara plåtren = sprutet från framhjulet kan snabbt förvärra skadan.

Saittam
21 augusti 2022 · 79 Inlägg

torsen skrev:
Håller med Mossan1.
Det där ser ur som en mekanisk skada efter att du kört på någonting.
Hur som helst så bör du snarast måla på den nakna plåten.
Först med rostskyddsprimer(Biltema Zinksprej el motsv) samt lack + klarlack.
Skrapa med spetsen på t ex en Morakniv runt skadan så att all lös färg avlägsnas.
Inget bra ställe på bilen att vara plåtren = sprutet från framhjulet kan snabbt förvärra skadan.

Ni har rätt i att den är bulad! Jag har inte märkt det tidigare, var tvungen att gå och jämföra med andra sidan för att faktiskt se att plåten är intryckt. Har bara ägt bilen i två månader.

Innan jag går på med rostskyddsprimer och lack, ska jag inte slipa bort så mycket rost som det går innan?

SportPilot Ubåtsingenjör
21 augusti 2022 · 7 227 Inlägg

Lämna in det på en firma, borde inte kosta så mycket

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Mossan1
21 augusti 2022 · 2 792 Inlägg

Saittam skrev:
Innan jag går på med rostskyddsprimer och lack, ska jag inte slipa bort så mycket rost som det går innan?

Ja, men gå inte bananas och för allt större än det är. En riktigt bra grundfärg.  Jag hade nog faktiskt bara penselmålat, för ska man ha jättefint resultat måste man föra en massa grundarbete.

För övrigt kostar det nog inte hela skjortan på firma heller, om man inte ska både rikta tröskel och ha det osynligt.

Garantin är bara att glömma eftersom det är en mekanisk skada.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang