Motorlampa lyser golf.

sollu
23 augusti 2022 · 419 Inlägg

Hej
Såg en gubbe i framför våran hus. Stackars hans nya golf vill inte starta. gick fram till han och fråga vad som händer. Bilen vill inte starta. Efter mycket sökning hittar jag en bränd säkring. Det var till bränslepunpen. Bilen startar. Gubben kommer till hos oss med 500kr. Men jag tackar nej. Nu motorlampa lyser. Fick felkoder men vilken givare ska jag byta. När jag titta hela avgassystemet hittar jag tre lambdasonder. Bilen är en golf -05 bensin. Det finns andra felkoder om fläkten också
Tack för hand
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221438/221438-9b94747cd7a6c8a0b12d0cb7b2f023c1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221438/221438-45600d2d4e90146dd34c6f9815c2e2dc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221438/221438-17a9e7973a11fe877149cc60633fd827.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221438/221438-b1790fbd1d0be210688308930501ff69.jpg

Senast redigerat av sollu (23 augusti 2022)

sollu
24 augusti 2022 · 419 Inlägg

Ingen som vet?

Mossan1
24 augusti 2022 · 2 823 Inlägg

Kan du snurra fläkten, eller sitter den fast/går trögt.

Koderna talar om reglerlamdasonden.
Dvs den före kat.

Sond1 bank 1.

Nu har Golfen antagligen en 4cyl radmotor och därmed bara en Bank1 med cylindrar.
Meb ibland kan det vara två katalysatorer.
Finns bara EN katalysator är det bara en stycken reglersond.  Finns TVÅ katalysatorer är Bank1 den kat som cyl1 leder till och varje bank har en egen reglersond.  (Sond1 är reglersond före kat)

Sitter fläkten fast, hade jag raderat koderna och sett vilka som återkommer.  Och fixat fläkten givetvis.

3st lamdasonder? Verkligen?
Det är inte så att en av dom är temperaturmätaren i fråga?
Antagligen vad du ville ha svar på, kan jag tro....

Senast redigerat av Mossan1 (24 augusti 2022)

sollu
24 augusti 2022 · 419 Inlägg

Mossan1 skrev:
Kan du snurra fläkten, eller sitter den fast/går trögt.

Koderna talar om reglerlamdasonden.
Dvs den före kat.

Sond1 bank 1.

Nu har Golfen antagligen en 4cyl radmotor och därmed bara en Bank1 med cylindrar.
Meb ibland kan det vara två katalysatorer.
Finns bara EN katalysator är det bara en stycken reglersond.  Finns TVÅ katalysatorer är Bank1 den kat som cyl1 leder till och varje bank har en egen reglersond.  (Sond1 är reglersond före kat)

Sitter fläkten fast, hade jag raderat koderna och sett vilka som återkommer.  Och fixat fläkten givetvis.

3st lamdasonder? Verkligen?
Det är inte så att en av dom är temperaturmätaren i fråga?
Antagligen vad du ville ha svar på, kan jag tro....

Tack mossen1
Ena fläkten snurrar den andra snurrar inte. När jag prova snurrar med handen båda två snurrar lätt. Men när bilen starta bara en som snurrar. Lambdasond en hittar jag nära fläkten när man öppnar motorhuven med 5 kablar. En sitter under bilen nästan i mitten med tunn kabel. Den tredje sitter längst bak med 6 kablar. Så menar du att jag ska chansa den som sitter i motorrummet?

zzr94092
24 augusti 2022 · 4 387 Inlägg

Radera coderna och kör bilen och läs av igen,kan bli konstiga coder pga,att den inte startade tidigare..

sollu
24 augusti 2022 · 419 Inlägg

zzr94092 skrev:
Radera coderna och kör bilen och läs av igen,kan bli konstiga coder pga,att den inte startade tidigare..

Tack
Jag raderar flera gånger men kom tillbaka hela tiden. Samma felkoder!

spillolja
24 augusti 2022 · 4 024 Inlägg

Är det möjligen en 1.6 Fsi ?

inte långtifrån från lambdasonden finns en tempgivare som mäter avgastemperaturen
och har en 2 polig kontakt

den 6 poliga är inte en lambdasond utan en NOx-givare

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
sollu
24 augusti 2022 · 419 Inlägg

spillolja skrev:
Är det möjligen en 1.6 Fsi ?

inte långtifrån från lambdasonden finns en tempgivare som mäter avgastemperaturen
och har en 2 polig kontakt

den 6 poliga är inte en lambdasond utan en NOx-givare

Ja det stämmer. Den längst ner har 6 kablar och i motorrummet har 5 kablar. Den i mitten är tunnare kabel. Så du tror felet är den som sitter i mitten?

Mossan1
24 augusti 2022 · 2 823 Inlägg

sollu skrev:
[ Lambdasond en hittar jag nära fläkten när man öppnar motorhuven med 5 kablar. En sitter under bilen nästan i mitten med tunn kabel. Den tredje sitter längst bak med 6 kablar. Så menar du att jag ska chansa den som sitter i motorrummet?

Jag tycker inte du ska chansa alls.
En lamdasond kostar nästan 3000kr.
Dom för avsevärt mindre är pengar i sjön, för du får då snart byta till en rätt.
Det är mycket noga med rätt sond. Värmetal, avstånd från motor och till kat ska vara rätt, mm.
Annars skulle allihopa ha lika från början som besparing.  Allt för få fattar det och köper universell eller universell med anpassad kontakt.

Som vi sagt, radera felkoderna och se sen vilka som återkommer.
Startproblem, spänningsfall osv skapar en massa tillfälliga fel som kan sätta felkoder som bara förvillar.

Återkommer dom är det aktiva fel.

Går andra fläkten lätt är felet i styrenheten för fläkten.
Återstår att se om det är ett av aktiva felen eller inte.


En lamdasond LÄNGST BAK?
Vid slutröret typ?
En TFSI eller TSI kan ha en NOX sensor förvisso, men borde inte sitta så långt bak.

Senast redigerat av Mossan1 (24 augusti 2022)

sollu
24 augusti 2022 · 419 Inlägg

Mossan1 skrev:

sollu skrev:
[ Lambdasond en hittar jag nära fläkten när man öppnar motorhuven med 5 kablar. En sitter under bilen nästan i mitten med tunn kabel. Den tredje sitter längst bak med 6 kablar. Så menar du att jag ska chansa den som sitter i motorrummet?

Jag tycker inte du ska chansa alls.
En lamdasond kostar nästan 3000kr.
Dom för avsevärt mindre är pengar i sjön, för du får då snart byta till en rätt.
Det är mycket noga med rätt sond. Värmetal, avstånd från motor och till kat ska vara rätt, mm.
Annars skulle allihopa ha lika från början som besparing.  Allt för få fattar det och köper universell eller universell med anpassad kontakt.

Som vi sagt, radera felkoderna och se sen vilka som återkommer.
Startproblem, spänningsfall osv skapar en massa tillfälliga fel som kan sätta felkoder som bara förvillar.

Återkommer dom är det aktiva fel.

Går andra fläkten lätt är felet i styrenheten för fläkten.
Återstår att se om det är ett av aktiva felen eller inte.


En lamdasond LÄNGST BAK?
Vid slutröret typ?
Är den verkligen orginal, eller är den nått eftermonterat?
Kan inte förstå vad det skulle vara orginal på en VW 2005.

Är bilen fylld av eftermarknadsprodukter?
Då kan det vara vilket fel som helst...
Sådant får man ofta ta bort när man felsöker.

Mossan1
jag radera felkoderna men dom kom tillbaka.
p0546 - exhaust gas temperature sensor circuit high bank 1 sensor 1

Mossan1
24 augusti 2022 · 2 823 Inlägg

Stopp!!!
Tusan, måste skriva svaret när jag läser tråden. Inte 10min senare.
Blev avbruten och skrev i annan tråd om lamdasonden och blandade ihop trådarna.
Där blev det fel av mig!
Ursäkta.

Avgastemperatursensorn Bank1 Sensor1 står det ju för tusan hakar.

Den är INTE en lamdasond utan en egen sensor.  Ser lite annorlunda ut men kan misstas.

Kan det vara en 1.6 FSI?
Då TROR jag upplägget är att det bara är en lamda före kat och en NOX sensor efter kat.  Och då denna avgastempsensor.

Vet inte exakt vart den sitter.

Föklarar varför det ser ut som 3st.

Edit:
Läser tråden från början och ser annan gjort samma konstaterande.
*skäms*

Senast redigerat av Mossan1 (24 augusti 2022)

spillolja
24 augusti 2022 · 4 024 Inlägg

sollu skrev:

spillolja skrev:
Är det möjligen en 1.6 Fsi ?

inte långtifrån från lambdasonden finns en tempgivare som mäter avgastemperaturen
och har en 2 polig kontakt

den 6 poliga är inte en lambdasond utan en NOx-givare

Ja det stämmer. Den längst ner har 6 kablar och i motorrummet har 5 kablar. Den i mitten är tunnare kabel. Så du tror felet är den som sitter i mitten?

dela på kontakten och mät, mät även mot godset

ny avgassensor finns för ca 800-1600:-

http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_296_d1.pdf
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_296_d2.pdf
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_252.pdf

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang