Bilen ger Inte gas och går dåligt i motorn, inte lambda? Volvo 744-88 b234f

Volvoarkul
8 september 2022 · 10 Inlägg

Hej hej! Som jag tidigare skrivit i rubrik  så har jag en 88:ans 744 b234f. Tänkte kolla om nån kan ha en aning vad det kan vara för fel som spökar?

Jag har haft tidigare en avgasläcka som vi försökt fixa genom att hänga upp avgasröret riktigt med en helt ny halvsats och svetsa och teppa igen osv osv. Avgasröret sitter och klonkar inte när man skakar på det.
Men, vi behövde ta av lambda och katt.
Och sen när vi satt tillbaka katten och lambdan Så gick  den som ett lik.

Vid låga varv/ hastighet så går bilen inte mer än 20/30 km men om man trycker plattan i mattan å tvingar bilen växla så kommer man upp i typ 50/60 å där bryts det och då går den vanligt. Den går ojämt på tomgång och lägger av där ibland. Bilen visar felkod på gamla lambdan.

Jag tänkte då, ” det ör en gammal bil och lambdan har säkert sagt upp sig, eller att gamla katten blivit igensatt ”. Så jag bytte till ny lambda och katt.
Bilen går ännu sämre nu. Jag har kollat allt och nollat felkoden. Men den går sämre. Kommer nästan inte upp i hastighet alls. Den går knappt gas och bara rucklar sig fram. Ibland får den för sig att släppa. Då funkar den precis som vanligt i nån sekund, sen vill den Inge mer.

Senast redigerat av Volvoarkul (8 september 2022)

Volvo är kul, när det funkar
Steff240
8 september 2022 · 1 017 Inlägg

Läst ut några felkoder?

Säker på att du fick rätt variant av lambda? Och var köpte du den nya? Är den från tex biltema kan du kasta den för dom kan mycket väl vara kass från början... Köp en bosch eller liknande istället.

En tanke bara, om du svetsade avgassystemet utan att ta bort kablarna från batteriet så kan styrboxarna ev tagit skada. Chansen är kanske inte så stor men den finns där sad

Volvoarkul
8 september 2022 · 10 Inlägg

Steff240 skrev:
Läst ut några felkoder?

Säker på att du fick rätt variant av lambda? Och var köpte du den nya? Är den från tex biltema kan du kasta den för dom kan mycket väl vara kass från början... Köp en bosch eller liknande istället.

En tanke bara, om du svetsade avgassystemet utan att ta bort kablarna från batteriet så kan styrboxarna ev tagit skada. Chansen är kanske inte så stor men den finns där :(

Jaa jag köpte en Bosch lambda! Och avgasröret har jag inte svetsat när det suttit på bilen. Tog av allt och svetsade det för sig :(

Volvo är kul, när det funkar
Steff240
9 september 2022 · 1 017 Inlägg

Då är det dags att kolla felkoder tongue såvitt jag vet har alla b234 Lh2.4 insprutet och då sitter det en dosa uppepå vänster fjäderbenstorn.

Brådhis * Voff voff *
9 september 2022 · 10 278 Inlägg

Sportluftfilter och trasig LMM...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Volvoarkul
9 september 2022 · 10 Inlägg

Brådhis skrev:
Sportluftfilter och trasig LMM...?

Jag har kolla kontakt stycket till lmm, kollat inuti lmm, och tagit av lmm. Den går dåligt utan och inget visar fel på den. Dock känns det endå som att den borde vara halvt dålig då bilen reagerar olika varje gång jag pillar på den. Som om den är glapp. Men inget visar glapp i kontaktstycke?
Finns det något annat som kan indikera på fel i lmm?

Volvo är kul, när det funkar
Steff240
10 september 2022 · 1 017 Inlägg

Har du inga felkoder alls?

Brådhis * Voff voff *
10 september 2022 · 10 278 Inlägg

Volvoarkul skrev:

Brådhis skrev:
Sportluftfilter och trasig LMM...?

Jag har kolla kontakt stycket till lmm, kollat inuti lmm, och tagit av lmm. Den går dåligt utan och inget visar fel på den. Dock känns det endå som att den borde vara halvt dålig då bilen reagerar olika varje gång jag pillar på den. Som om den är glapp. Men inget visar glapp i kontaktstycke?
Finns det något annat som kan indikera på fel i lmm?

Det är ett bra tecken på trasig LMM, att man kan påverka felet genom att "pilla" på den.

Sitter den ordentligt fast? Inte löst ihop med tex öppet filter?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Volvoarkul
10 september 2022 · 10 Inlägg

Steff240 skrev:
Har du inga felkoder alls?

Nej det är det som är konstigt! Innan bytet till ny lambda visade den felkod på gamla lambdan. Men. Den försvann vid bytet.
Det enda som visar är ju lmm men den visar bara när vi dragit ur och i den. Sen när man väntat ett tag så är den koden borta

Volvo är kul, när det funkar
Volvoarkul
10 september 2022 · 10 Inlägg

Brådhis skrev:

Volvoarkul skrev:

Brådhis skrev:
Sportluftfilter och trasig LMM...?

Jag har kolla kontakt stycket till lmm, kollat inuti lmm, och tagit av lmm. Den går dåligt utan och inget visar fel på den. Dock känns det endå som att den borde vara halvt dålig då bilen reagerar olika varje gång jag pillar på den. Som om den är glapp. Men inget visar glapp i kontaktstycke?
Finns det något annat som kan indikera på fel i lmm?

Det är ett bra tecken på trasig LMM, att man kan påverka felet genom att "pilla" på den.

Sitter den ordentligt fast? Inte löst ihop med tex öppet filter?

Den sitter inte fast ordentligt. Jag har sportluft filter på. Har läst att den kan skaka sönder lmm pga den inte sitter i nått slag av stag tex. Men om det gått sönder i kontakten och inte i själva lmm, hur löser man det då? Sitter inte kontakten fast i hela kabelhhärvan in till bilen 😥

Volvo är kul, när det funkar
Steff240
10 september 2022 · 1 017 Inlägg

Om det är så tråkigt att själva kontakstycket är kass så kan du klippa bort det och skarva ihop dom små kablarna däri med ett annat kontakstycke från skroten tex. Inget svårt jobb egentligen, håll reda på dom olika kabelfärgerna bara.
När du ändå är på skroten tar du en original luftfilterbox också så ska du förhoppningsvis slippa problem med lmm framöver smile

Ska väl tillägga att jag har svårt att tro att själva kontakstycket går sönder pga lite vibrationer, men däremot om man har varit lite hårdhänt vid demontering/montering så kanske man kan få glapp i kontakten... För övrigt går det att stifta om själva kontakstycket också, men jag vet inte hur lätt det är att få tag i rätt stift hmm

Senast redigerat av Steff240 (10 september 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang