Vilken bil passar oss bäst? Laddhybrid för max 100.000, helst billigare

Renjägarn
18 september 2022 · 638 Inlägg

Har idag en Volvo V70 2.4 bensin automat -06 som drar ruggigt mycket soppa och en skatt på över 3000kr om året.
Vi letar nu efter ett alternativ och skulle vilja ha en laddhybrid eller liknande då vi kör mycket korta sträckor i stan dagligen men även långa resor på ca 100 mil enkel väg några gånger per år.

Vi är inte intresserad av en renodlad elbil, men tycker laddhybrider med 3-5 mils räckvidd på el för att sedan gå över på bensin är lockande.
Alternativ hybrid som t ex toyota prius som laddar medans man kör och på så sätt får ned förbrukningen till ca 0.3l/mil.

Vill helst lägga så lite pengar som möjlighet,  men med ett maxtak på ca 100.000kr, ev lite mer om det är vettigt och nödvändigt.

Vi är 2 vuxna och 3 barn samt har en liten hund som måste få plats med bur i bakluckan, så en halvkombi eller kombi måste det vara.

Vad har ni för tips på bilar som passar oss?

Senast redigerat av Renjägarn (19 september 2022)

Kommer väl nånting här snart!
SportPilot Ubåtsingenjör
19 september 2022 · 7 229 Inlägg

Går det ens att uppbringa en laddhybrid för 100k?

Du får nog leta efter en fossilbil med lägre förbrukning eller vara beredd att lägga mer pengar

Toyota Avensis är en bil motsvarande v70in men både bättre och billigare att äga på alla vis. Du kan eventuellt hitta en Prius inom budget, men det blir en gammal som gått väldigt långt.
0,3 i förbrukning klarar den dock inte av, det gör nog inte en Prius heller i verkligheten.

Senast redigerat av SportPilot (19 september 2022)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Noobnisse
19 september 2022 · 181 Inlägg

Tror nästan ni får dubbla budgeten om ni ska få en rimlig plug-in hybrid hehe.

Håller med SportPilot. Försök hitta en ren bensinare med lägre driftskostnader än Volvon

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 september 2022 · 17 477 Inlägg

Ja, det blir nog och titta på en Prius MK3. Vår pendlar frun med och den vill ha 0,45l/mil

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
19 september 2022 · 6 570 Inlägg

Finns bara en som platsar enligt budget https://www.blocket.se/annons/stockholm … /102057062
Dock nära 30.000 mil

Annars är det Mitsubishi Outlander men det saknas 60-80000

Privatleasing är ett annat alternativ ?

----------

0.3L milen är möjligt, min gamla Kuga PHEV drog 0.1L om den startade motorn precis när jag parkerade efter kört på el hela vägen ; )

De/Dem
torsen
20 september 2022 · 7 236 Inlägg

xXSammy skrev:
Finns bara en som platsar enligt budget https://www.blocket.se/annons/stockholm/toyota_prius_plug_in_hybrid_1_8_vvt_i___3jm_plug_in_cvt_136h/102057062
Dock nära 30.000 mil

Annars är det Mitsubishi Outlander men det saknas 60-80000

Privatleasing är ett annat alternativ

----------

0.3L milen är möjligt, min gamla Kuga PHEV drog 0.1L om den startade motorn precis när jag parkerade efter kört på el hela vägen ; )

Men då "skiter" det sig väl på hundburen, eller hur?

xXSammy
20 september 2022 · 6 570 Inlägg

Kanske har en chihuahua : )

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang