Skorrande ljud Peugeot 307 1,6 Bioflex -08 16000 mil

shenanigans
22 september 2022 · 1 Inlägg

Hej!
Kan inget om bilar och vid minsta lilla har jag en bra billig verkstad men den här gången går jag fasen bet.
Har bokat tid för felsökning om 4 dagar men undrar om det är någon risk att köra tills dess…?

• Bilen började skorra för drygt 1 mån sedan, som att något metalliskt skrapar eller att man glömt ett verktyg under huven typ, främst vänster fram. Det eskalerade, tog den till verkstad och de hittade inget, knappt att skorret ens hördes. Ljudet hörs främst på 1:an, 2:an när jag kopplar upp, ingenting med kopplingen i botten eller i friläge.

• Någon dag senare får jag en gul varningslampa ”Electric circuit faulty” och åker direkt till verkstaden, i samma veva börjar typ alla varningar rörande elen ploppa upp, ABS, Airbag, osv.

• Verkstaden tar in den och konstaterar att generatorn är defekt, offerten jag får är 5500:- vilket lät dyrt så jag tar den till en annan. På väg dit lägger bilen av helt, instrumentpanelen går bananas och får bogseras.

• Generatorn + multirem byts och testkörs, inga missljud, frid och fröjd.
Tills vi kört knappt 4 mil och stannar på en Drive In när skorret hörs igen, nästan värre nu (jag trodde jag skrapade i en refug) och blir så less när två olika kollat på den grundligt men inget ytligt syns?

Är det två olika fel eller hör de ihop på nåt sätt? Läst lite om kasst urtrampningslager men syns inte sånt vid en koll?

Skulle vara sjukt tacksam för input!

Senast redigerat av shenanigans (22 september 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang