2599
Sök

Toyota Avensis köpråd

15 Inlägg
23 september 2022
Trådstartare
#1
Hej jag är helt ny på Toyota, har enbart kört volvo men nu vill vill frugan ha en Toyota Avensis och det är i 100tkr klassen.

Det finns ju några ute, krav är att det ska vara automa.

Jag var inne på diesel och med automat verkar det ju vara 2.2 på 150hk, ( +4000kr i skatt) hur är dessa som långmilate, dom bilarna som ligger i vår prisklass är ju 2010-2012 med 17-22.000 mil på mätaren.
* Vad drar en sån långsträckt/ blandat?
* service är mest olja+filter och ibland diesel filter?

Jag har också sett 2.0 bensin med automat på 153hk verkar också, billigare i skatt 1500-2000kr nån stans..
* Vad drar en besinare med automat ungefär, är det värt att köpa diesel fast det är dyrare skatt?
* Är besinaren dyrare att serva?
* Är den lika driftsäker som dieseln?

Vi kör mellan 1500-2000 mil per år. Tack på förhand för en köpkluven volvoägare 


Forummoderator
18 331 Inlägg
23 september 2022
#2
Med tanke på milen hade jag köpt en diesel. De tidigare dieselmodellerna hade problem med att toppen gick pga dåliga bultar. Vet inte när detta blev åtgärdat. Men har de rullat runt 20k mil så går de nog 30k till.

Bensinarna fungerar fint. En smula törstiga. Lådan "multidrive" är en datoriserad steglös låda. Det kan kännas ovant att motorn tillåts varva en del under acceleration men den "växlar upp" ordentligt vid jämn fart och trots allt rätt snål med dropparna. Skottsäker sak som inte ger upp i första taget. Vi har hemma pratat om att köpa husvagn och den får inte vår Prius dra. Då blir det utan tvekan en Avensis bensin automat pga av att jag bara kör 700 mil per år.

Kolla så värme i kupé är jämn och fin och att den reglerar fort mellan kallt/varmt när du ändrar mellan max/min på klimaten.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

15 Inlägg
24 september 2022
Trådstartare
#3
Hybrid_ skrev:
Med tanke på milen hade jag köpt en diesel. De tidigare dieselmodellerna hade problem med att toppen gick pga dåliga bultar. Vet inte när detta blev åtgärdat. Men har de rullat runt 20k mil så går de nog 30k till.

Bensinarna fungerar fint. En smula törstiga. Lådan "multidrive" är en datoriserad steglös låda. Det kan kännas ovant att motorn tillåts varva en del under acceleration men den "växlar upp" ordentligt vid jämn fart och trots allt rätt snål med dropparna. Skottsäker sak som inte ger upp i första taget. Vi har hemma pratat om att köpa husvagn och den får inte vår Prius dra. Då blir det utan tvekan en Avensis bensin automat pga av att jag bara kör 700 mil per år.

Kolla så värme i kupé är jämn och fin och att den reglerar fort mellan kallt/varmt när du ändrar mellan max/min på klimaten.

Tack för infon, jag känner ändå att det kanske är bättre med en bensinare, vi kör ju rätt så korta sträcker till jobb och affären, långsträckt blir det v90 dieseln..

Täcker att dieselvärmare och partikelfiltret kan bli ett problem/ dyrt, känns billigare i längden med en bensinare?

Vad drar en besinaren tro, inte över litern?


4 824 Inlägg
25 september 2022
#4
karlsson013 skrev:
hur är dessa som långmilate, dom bilarna som ligger i vår prisklass är ju 2010-2012 med 17-22.000 mil på mätaren.

karlsson013 skrev:
Vi kör mellan 1500-2000 mil per år. Tack på förhand för en köpkluven volvoägare 

långmilare? det är ju ungefär vad ni kör per år😅
du får tänka på att dom är 10-12 år gamla.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

tummen mitt i handen
190 Inlägg
för 12 timmar sedan
#5
Även jag tänkte framöver satsa på en Avensis från slutet av första årtiondet från det här millenniet dvs ca 2008 - 2010. Såg en på Blocket för någon månad sedan som bara rullat lite drygt 11K mil. Priset var 34K kronor och var ju ett fynd som jag självklart missade. :-(

Något i den här stilen hade jag tänkt mig:
https://www.karl-webmaster-johansson.to … kombi.html

Letar annars efter en MB W124 alt W211 dvs E-klassen men det är ju mer ett långtidsprojekt att hitta något köpvärt i denna prisklass och kvalitetsklass.

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)

3 748 Inlägg
för 6 timmar sedan
#6
På en 15år gammal bil har milen mindre betydelse än vad priset är högre mot en "normal-,milad dito.
Många lyckas sälja lågmilat till överpriser bara för att så många tror på milmyten.
Så länge garantier, mm, är giltiga har det betydande mening. Finns inget sådant på 15åringar om dom så gått 1mil.

Så hitta ett välskött ex med den färg och utrustning du vill ha och låt milen spela bakgrundsroll som mest.

Och glöm inte att en uppsättning säsongshjul är ca 10kkr. Följer inte alltid med och ska tas med i kalkylen.
Allt för många ser bara en prislapp utan eftertanke vad som medföljer.

Detta är generellt men också applicerbart på Avensis.

34 Inlägg
för 1 timme sedan
#7
elektronikfreak skrev:
Även jag tänkte framöver satsa på en Avensis från slutet av första årtiondet från det här millenniet dvs ca 2008 - 2010. Såg en på Blocket för någon månad sedan som bara rullat lite drygt 11K mil. Priset var 34K kronor och var ju ett fynd som jag självklart missade. :-(

Något i den här stilen hade jag tänkt mig:
https://www.karl-webmaster-johansson.to … kombi.html

Letar annars efter en MB W124 alt W211 dvs E-klassen men det är ju mer ett långtidsprojekt att hitta något köpvärt i denna prisklass och kvalitetsklass.

W124 har blivit dyra, W211 är fortfarande billiga.
Avensis T27 är riktigt bra bilar, särskilt med faceliften 2013 som jag anser är riktigt snygg och känns mindre plastig.
Prisbilden är givetvis annorlunda.
Naturligtvis spelar miltalet roll då en bil som körts längre är mer brukad än en kortmilare, sett till tidigare ägares förmåga att ta hand om bilen.
Men, höga mil är inte något att vara rädd för.
Däremot är den sista faceliftens, som kom 2015, dieselmotorer 1.6d 82kW och 2.0d 105kW är rent skräp, tyvärr, dessa köper man helt enkelt inte.


Sök