Ledramper

mallesoft
3 oktober 2022 · 56 Inlägg

Hej alla hjälpsamma, nu är jag osäker om denna tråden ligger rätt, ber om ursäkt.
Har länge kollat lite efter ledextraljus, men snåläning är iaf smile

AD lurade på mig denna https://www.hba.nu/se/styx-led-ramp-reflektor-22
Hittar den inte längre där, fick komplett med skylthållare, kablar,relä osv, är helnöjd för 999pix med ljuset jämfört med mitt LIK peggan 206, MEN!


Hitta en raksträcka själv där jag bor är helt jävla omöjligt, hinner inte mer än sätta sig ner, dax att kliva upp och blända av sad blääää.

Nåja, har läst hundratals knep mot en husvägg, vad gäller? 5-10-20-30-50M, jag blir galen, jag vill vara i fred smile samma med höjden, som det är nu ligger rampen 2mm ovanför nr plåt, tanken var kanske en distans, och höja rampen ca 5cm, idiotfrågor?

mvh
malle

simlar
3 oktober 2022 · 5 524 Inlägg

Helljus ska ha 0% fall.

Dvs samma höjd på ljuspunkten mot väggen som monteringshöjden på bilen.

Annars bara ögonmåtta, ser rampen ut att stå rakt är det oftast bra justerat.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
mallesoft
3 oktober 2022 · 56 Inlägg

simlar skrev:
Helljus ska ha 0% fall.

Dvs samma höjd på ljuspunkten mot väggen som monteringshöjden på bilen.

Annars bara ögonmåtta, ser rampen ut att stå rakt är det oftast bra justerat.

Aha ok, vi tar mitt juster exempel, står jag 1m från vägg så synkar inte bilenshelljus med leden, backar jag ca 5M så står leden strax ovanför helljusbilden säg ca har inte mätt 3-5cm, detta gör att jag har mer ljus i träden än på vägen, justerar jag ca 3-5cm under helljus ja då ligger ljusbilden för nära kärran på marken., så huvudfrågan är, hur många meter från en husvägg ska jag stå? och var ska jag rikta ledljusbilden mot bilens, kommer att täcka halvljus med papper, är det korkat att höja rampen något? Tänkte att det är enklare att få en rakare ljusbild....


EDIT
Vet att min fråga är omöjlig, då så rak mark finns inte, gjuten platta kanske heheh, men står jag iaf hyffsat rakt borde ju ett vattenpass funka.

Senast redigerat av mallesoft (3 oktober 2022)

simlar
3 oktober 2022 · 5 524 Inlägg

Skit i var bilens helljus lyser, det sitter förmodligen inte på samma höjd som ledrampen.

Sitter ledrampen t.ex 50cm ovanför marken ska ljuspunkten vara 50cm från marken oavsett hur långt ifrån väggen du står, detta är 0% fall.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang