Köpråd: Dags för ny bil! Ge mig bra tips!

JRMoto
8 oktober 2022 · 60 Inlägg

Tjena tjena!

Efter många trådar om vad för bil man ska ha så har jag äntligen en bra budget upplagd och bra ekonomi så nu är det dags.

Kikar efter en bil som är bra på vintern eller bra året om oavsett, komfortabel att åka i, bränslesnål är ett plus men inte ett krav.
Priset får ej överstiga 50 000kr.

Har kikat en del på bilen jag redan har vilket är en S60. Dock har jag kikat på en 2,4D då den drar lite mindre bränsle och inte är lika låg som den jag har nu. Däremot är jag orolig då jag hört gamla volvo dieslar är dåliga.

Men som sagt uppskattar alla svar smile

MVH
Elias

Samuelssons
9 oktober 2022 · 18 Inlägg

En mer slitstark motor än Volvos eller Mercedes dieslar är nog svåra att hitta. Volvos fördel utöver bra motorer är fin åkkomfort pga sköna ergonomiska säten. Spruta bilen med rostskydd tex rå linolja så håller den sig fräsch länge.

Volvos motsats är min granne som köpte en spritt ny Toyota RAV4 laddhybrid som skulle gå ca 7 mil på el men i verkligheten går den ca 4-5 mil på sommaren, ännu kortare på vintern. Han har haft den inne på många el och laddfel på sista halvåret.

Efter att han lämnat in Toyotajäveln på reparation har han ”vallraffat” och ringt dem anonymt och frågat / låtsat vara bilspekulant och då säger Toyota att de inte sett liknande fel och då har de hans Toyota RAV4 inne på verkstaden.

Numera kallar han sin Toyota RAV4 för Toyota RÖV4. Han ska sälja Toyotan och beställa en Volvo XC60 T6 Recharge istället.

Så köp en Volvo så blir du säkert väldigt nöjd.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 oktober 2022 · 17 468 Inlägg

Ny har ju TS en budget på 50k. Det räcker inte till en RAV PHEV... Dessutom har dessa ett index på 81 av 100 och anses pålitliga med undantag då för löjligt dålig räckvidd på el. Jag gillar att köra diesel men dieselpriserna är rätt saftiga nu. Det "ska komma" skattelättnader men de kommer i princip bara att hamna på bensin så i teorin kan det bli en skillnad på 10 kr till dieselns nackdel framöver.

Så är du verkligen sugen på en dieselbil då?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
krambriw
9 oktober 2022 · 427 Inlägg

50 loppor räcker tyvärr inte långt - ju billigare & äldre bil desto dyrare kostnader som väntar runt hörnet
Tyvärr, med all respekt för att budgetar naturligtvis är begränsade och högst individuella

Senast redigerat av krambriw (9 oktober 2022)

torsen
9 oktober 2022 · 7 234 Inlägg

JRMoto skrev:
Tjena tjena!

Efter många trådar om vad för bil man ska ha så har jag äntligen en bra budget upplagd och bra ekonomi så nu är det dags.

Kikar efter en bil som är bra på vintern eller bra året om oavsett, komfortabel att åka i, bränslesnål är ett plus men inte ett krav.
Priset får ej överstiga 50 000kr.


Har kikat en del på bilen jag redan har vilket är en S60. Dock har jag kikat på en 2,4D då den drar lite mindre bränsle och inte är lika låg som den jag har nu. Däremot är jag orolig då jag hört gamla volvo dieslar är dåliga.

Men som sagt uppskattar alla svar smile

MVH
Elias

Du ställer orimliga krav med tanke på budgeten.
Öka budgeten till 250.000:- och sök en japansk bil - för att NÅGORLUNDA uppfylla dina önskemål.
Du har ju visserligen inte driftsäkerhet och driftsekonomi med i dina önskningar - men ändå!

Jokabsson
9 oktober 2022 · 1 175 Inlägg

krambriw skrev:
50 loppor räcker tyvärr inte långt - ju billigare & äldre bil desto dyrare kostnader som väntar runt hörnet
Tyvärr, med all respekt för att budgetar naturligtvis är begränsade och högst individuella

50’ räcker långt beroende på vad man köper för exemplar.

Fick min Mazda 6 för 45’ och den har knappt strulat alls på snart två år och 3000 mil. Skön att åka i, relativt bränslesnål och tar sig fram vettigt i alla väder. Det var väl kravlistan? smile

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
spillolja
9 oktober 2022 · 4 020 Inlägg

VW Golf 1.4 Tsi  går att få för 50.000:- men räkna med bottenskrapet, bilen är billig i drift och man gör sig inte så gärna av med en sådan, eller en valfri Renault Clio med minsta motorn på 1.2 liter och en rephandbok från Haynes är en vettig invenstering

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
krambriw
9 oktober 2022 · 427 Inlägg

torsen skrev:
sök en japansk bil

Jag har själv tittat på en del begagnade sådana på KVD (som ofta har bra anmärkningsbilder) och två saker jag reagerat negativt på:
- ofta en hel del gravrost i underedet såsom länkarmar mm
- verkar vara tunnt lackade, har ofta massor med små stenskott typ blästring nästan

Sånt är ju inte speciellt bra i vårat klimat och på våra (vinter) vägar som är så illa skötta och då man saltar & sandar med vasst stenkross på vintern

SportPilot Ubåtsingenjör
9 oktober 2022 · 7 228 Inlägg

För 50k hittar du en fin Avensis, där får du fullt godkänd åk komfort, låg förbrukning, hög driftsäkerhet och gott om utrymme.

En s60 skulle de fått betala mig för att ta emot.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
SportPilot Ubåtsingenjör
9 oktober 2022 · 7 228 Inlägg

torsen skrev:

JRMoto skrev:
Tjena tjena!

Efter många trådar om vad för bil man ska ha så har jag äntligen en bra budget upplagd och bra ekonomi så nu är det dags.

Kikar efter en bil som är bra på vintern eller bra året om oavsett, komfortabel att åka i, bränslesnål är ett plus men inte ett krav.
Priset får ej överstiga 50 000kr.


Har kikat en del på bilen jag redan har vilket är en S60. Dock har jag kikat på en 2,4D då den drar lite mindre bränsle och inte är lika låg som den jag har nu. Däremot är jag orolig då jag hört gamla volvo dieslar är dåliga.

Men som sagt uppskattar alla svar smile

MVH
Elias

Du ställer orimliga krav med tanke på budgeten.
Öka budgeten till 250.000:- och sök en japansk bil - för att NÅGORLUNDA uppfylla dina önskemål.
Du har ju visserligen inte driftsäkerhet och driftsekonomi med i dina önskningar - men ändå!

Att man ska behöva hosta upp 250k för att hitta något vettigt att åka med är rent trams.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Mossan1
9 oktober 2022 · 2 805 Inlägg

S60/V70N (samma mekanik o elektronik) är oerhört välbyggda bilar som man åker kung i.
Välj 2005 eller nyare så är dom avbuggade många av dom modelltypiska sjukorna.
Däromkring fick dieslarna partikelfilter och har mindre vansinnig skatt.
Hög markfrigång är det verkligen inte.
Smått lägre än medel skulle jag säga.
Körde själv V70N i många år, och man fick passa sig på mindre grusväg bara.

Bensinarna är tämligen bränslesnåla landsväg, men sticker iväg i stan/kortkörningar.

Avensis i all ära, men bensinarna tål inte E10 bensinen.  Måste körs 98 oktan.
D4D dieslarna är inte direkt dåliga, men håller inte riktigt Toyotaklass i pålitligheten.

Senast redigerat av Mossan1 (9 oktober 2022)

Noobnisse
9 oktober 2022 · 181 Inlägg

S60 (eller v70) är riktigt fina bilar och tror inte du blir missnöjd med en sån!

Ett alternativ som förmodligen är billigare i drift är som tidigare nämnts någon slags asiat.
Ex skulle vara något sånt här:
https://www.blocket.se/annons/blekinge/ … /102084990
Relativt modern/ny, lågmilad och med en snål diesel. Pålitlig och slitstark men kanske inte lika bekväm/samma känsla som Volvo .

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 oktober 2022 · 17 468 Inlägg

Noobnisse skrev:
S60 (eller v70) är riktigt fina bilar och tror inte du blir missnöjd med en sån!

Ett alternativ som förmodligen är billigare i drift är som tidigare nämnts någon slags asiat.
Ex skulle vara något sånt här:
https://www.blocket.se/annons/blekinge/ … /102084990
Relativt modern/ny, lågmilad och med en snål diesel. Pålitlig och slitstark men kanske inte lika bekväm/samma känsla som Volvo .

En sådan rackare som du länkar till har vi på jobbet som "Resebil". Dock en 2012 med Bluetooth och 128Hk. Har kört den flera gånger från västkusten till Upplands-Väsby på kurser de sista åren och den är helt ok. Motorn kan ge över 130Hk via optimering. Den är miljöstrypt men finns i versioner med kräm i med samma motor.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
9 oktober 2022 · 7 228 Inlägg

Mossan1 skrev:
S60/V70N (samma mekanik o elektronik) är oerhört välbyggda bilar som man åker kung i.
Välj 2005 eller nyare så är dom avbuggade många av dom modelltypiska sjukorna.
Däromkring fick dieslarna partikelfilter och har mindre vansinnig skatt.
Hög markfrigång är det verkligen inte.
Smått lägre än medel skulle jag säga.
Körde själv V70N i många år, och man fick passa sig på mindre grusväg bara.

Bensinarna är tämligen bränslesnåla landsväg, men sticker iväg i stan/kortkörningar.

Avensis i all ära, men bensinarna tål inte E10 bensinen.  Måste körs 98 oktan.
D4D dieslarna är inte direkt dåliga, men håller inte riktigt Toyotaklass i pålitligheten.

Stämmer, vi tankar endast 98 smile men med en genomsnittlig förbrukning på 0,62 så är det något jag kan leva med.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
spillolja
9 oktober 2022 · 4 020 Inlägg

Är möjligen bensinmotorerna i avensis direktinsprutade ?
för annars skulle man inte kunna får så låg förbrukning

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Brådhis * Voff voff *
10 oktober 2022 · 10 277 Inlägg

JRMoto skrev:
Tjena tjena!

Efter många trådar om vad för bil man ska ha så har jag äntligen en bra budget upplagd och bra ekonomi så nu är det dags.

Kikar efter en bil som är bra på vintern eller bra året om oavsett, komfortabel att åka i, bränslesnål är ett plus men inte ett krav.
Priset får ej överstiga 50 000kr.

Har kikat en del på bilen jag redan har vilket är en S60. Dock har jag kikat på en 2,4D då den drar lite mindre bränsle och inte är lika låg som den jag har nu. Däremot är jag orolig då jag hört gamla volvo dieslar är dåliga.

Men som sagt uppskattar alla svar smile

MVH
Elias

En 2.4d innan 2006 när DPF kom har rätt hög skatt (närmare 7000 kr), och med dagens dieselpriser är det klart tveksamt om den skulle löna sig alls mot tex en 140/170 hk bensinare. Som dessutom garanterat är billigare i inköp...

Senast redigerat av Brådhis (10 oktober 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
SportPilot Ubåtsingenjör
10 oktober 2022 · 7 228 Inlägg

spillolja skrev:
Är möjligen bensinmotorerna i avensis direktinsprutade ?
för annars skulle man inte kunna får så låg förbrukning

Ja det stämmer smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang