531 topp med vx3 kam, värt det?

HenrikEdvardsson
9 oktober 2022 · 6 Inlägg

Tjenare, jag har precis tagit ur min b230fk med 530 topp och vill trimma den lite lätt, har hört att 531 topp med vx3 ska vara bra. Men är det någon märkbar skillnad på dem överhuvudtaget, alltså allt från tryck i bilen till bränsleförbrukning, eller är det ingen märkbar skillnad. Om jag skulle köpa en 531 topp är det bara sätta på eller måste jag byta andra saker?
mvh. Henrik

zemet
9 oktober 2022 · 4 040 Inlägg

Svårt att svara på om det är värt det, det kan nog bara du svara på.

Jag tror inte du märker någon skillnad alls på 531 och 530.

Vx3 kamaxeln kommer du märka skillnad med, den ger mer effekt på höga varv.
Men du tappar på låga varv, så beroende på hur du tänkt använda motorn kan den vara bra eller dålig...

Här kan du läsa en bra guide om lite basic rödblock trim.
http://jawz940turbo.weebly.com/volvo-tr … 200hk.html

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
HenrikEdvardsson
9 oktober 2022 · 6 Inlägg

zemet skrev:
Svårt att svara på om det är värt det, det kan nog bara du svara på.

Jag tror inte du märker någon skillnad alls på 531 och 530.

Vx3 kamaxeln kommer du märka skillnad med, den ger mer effekt på höga varv.
Men du tappar på låga varv, så beroende på hur du tänkt använda motorn kan den vara bra eller dålig...

Här kan du läsa en bra guide om lite basic rödblock trim.
http://jawz940turbo.weebly.com/volvo-tr … 200hk.html

Okej, läste lite där och det ser ju ut som T kammen är skit. Vet du om vx3 är bättre än t kammen på låga varv men att den presterar bäst på högre, eller är T kammen bättre på låga varv?

Lucif3r
10 oktober 2022 · 2 214 Inlägg

T-kammen är bättre på låga varv, men totalt tvärdöd över typ 2500rpm. VX3 är istortsett raka motsatsen, noll botten med desto mer i lite högre varv.

Så vilken av just dom 2 kammarna som är bäst beror ju helt på ens körsätt... Kör man runt "normalt" och "ekonomiskt" är T-kammen bättre lämpad, men föredrar man att ofta ligga på högre varv och känna "ketchup effekt" kan VX3an anses bättre lämpad.

Personligen anser jag att ingen utav dom är lämpliga i en ikke-orginal turbomotor i en bruksbil, då är det bättre att leta efter en kam som drar lite jämnare över hela registret.
En bil utan bottendrag är inge kul att köra normalt med, och en bil som är tvärdöd över relativt låga varv är inte heller kul... Nått som drar hyffsat fint över hela registret däremot? Det är både bekvämt och kul när man känner för det smile

HenrikEdvardsson
10 oktober 2022 · 6 Inlägg

Lucif3r skrev:
T-kammen är bättre på låga varv, men totalt tvärdöd över typ 2500rpm. VX3 är istortsett raka motsatsen, noll botten med desto mer i lite högre varv.

Så vilken av just dom 2 kammarna som är bäst beror ju helt på ens körsätt... Kör man runt "normalt" och "ekonomiskt" är T-kammen bättre lämpad, men föredrar man att ofta ligga på högre varv och känna "ketchup effekt" kan VX3an anses bättre lämpad.

Personligen anser jag att ingen utav dom är lämpliga i en ikke-orginal turbomotor i en bruksbil, då är det bättre att leta efter en kam som drar lite jämnare över hela registret.
En bil utan bottendrag är inge kul att köra normalt med, och en bil som är tvärdöd över relativt låga varv är inte heller kul... Nått som drar hyffsat fint över hela registret däremot? Det är både bekvämt och kul när man känner för det smile

Okej, tack så mycket. Vart hittar man kammar som har egenskaper från båda och har du nåt förslag på någon bra i den lägre prisklassen?

Lucif3r
10 oktober 2022 · 2 214 Inlägg

A eller V kam ska vara rätt ok, A är lite svagare i dom högre registren, medans V-axeln ska dra fint hela registret. Har själv inte provat någon utav dom dock...
Båda är väl dock lite lagom svåra att få tag på, speciellt med fördelarspår som man behöver till 940.

Denna post står det rätt mycket matnyttigt i; https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=226073

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang