3524
Sök

Dieselvärmare Webasto - installation av ny fjärrkontroll T100 HTM

3 Inlägg
14 oktober 2022
Trådstartare
Hej!

Hoppas någon klok kan svara på mina funderingar här. Jag har en Opel Insignia 2018 med en fabriksmonterad dieselvärmare från Webasto (oklart vad värmarmodellen heter). Till den följde det med en fjärrkontroll av modell T100 HTM som jag dessvärre tappat bort. Kontaktade min närmsta Opelverkstad för att diskutera att ersätta den och fick då ett nästan oroväckande högt prisförslag på 6500 kr för en begagnad fjärr eller typ 9500 för en ny. Blev då lite snål och skickade efter en från autodoc för 2500 kr istället för jag tänkte att systemet måste vara klokt nog för att kunna ta vilken T100 som helst eftersom det i manualen framgår att man kan lägga till upp till 4 kontroller, och ingen vid sina sinnens fulla bruk skulle väl spendera nära 40 000 på att ha flera kontroller, utan att det måste gå att köpa billigare varianter. Skillnaden mellan originalkontroll och den jag köpte är att original har en Opel-logga på och den jag köpte endast har Webastos logga. I övrigt är de identiska utseendemässigt.

Nu till problemet - jag följer de instruktioner som finns i manualen för hur man lägger till kontroller men jag lyckas inte koppla kontrollen till värmaren. Antar därmed att jag måste haft fel i mitt antagande att fjärren bara skiljer sig i vilken logga som finns på skalet. Har googlat mig till vansinne men blir inte klok på det. Möjligtvis hittar jag något om att kontroll med fordonslogga är till förmonterade värmare och en med Webastos logga är för eftermonterade värmare, men jag tycker att ett sånt system vore så ologiskt utifrån ett säljperspektiv att jag vill fortsätta vara skeptisk. Någon som kan skina lite ljus över mina problem? Får jag krypa till korset och beställa en kontroll via Opel eller finns där ännu hopp?

7 481 Inlägg
14 oktober 2022
måste väl programmeras in i bilen?? så är det iaf på Ford gissar att man måste in med en dator

3 Inlägg
14 oktober 2022
Trådstartare
granadadr skrev:
måste väl programmeras in i bilen?? så är det iaf på Ford gissar att man måste in med en dator

Enligt manualen ska man dra ut en av säkringarna, vänta några sekunder, sätta tillbaka den och sen hålla inne Off-knappen. Då ska en ny kontroll kunna kopplas. Men en helt ny kanske måste programmeras in med dator då?

Forummoderator
18 299 Inlägg
14 oktober 2022
Monterade lite värmare för inte allt för länge sedan och det var bara och lägga på batteripolen och hålla in OFF några sekunder. På Eberspächer satte man på batteripolen och satte i batteriet i fjärren bara.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 Inlägg
14 oktober 2022
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Monterade lite värmare för inte allt för länge sedan och det var bara och lägga på batteripolen och hålla in OFF några sekunder. På Eberspächer satte man på batteripolen och satte i batteriet i fjärren bara.

Det kanske är det Jag ska testa istället för att rycka i säkringar. Tack, kikar på det. Jobbade du med Webasto något då?

Forummoderator
18 299 Inlägg
15 oktober 2022
Opeljobel skrev:
Hybrid_ skrev:

Det kanske är det Jag ska testa istället för att rycka i säkringar. Tack, kikar på det. Jobbade du med Webasto något då?

Monterade bara nya värmare i nya bilar som sedan gick till ÅF/kund men visst, felsökte en kollegas Webasto som inte ville dra igång. Det gick utmärkt att startaden via webastodatorn. Det var batteriet i fjärren som var slut big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök