2724
Sök

Opel Vectra 2.2 2003 automat. Generatorlampan tänd, styrservon gav upp

1 Inlägg
25 oktober 2022
Trådstartare
Tjenare!

En kall morgon då jag skulle till jobbet så var bilen (Opel Vectra 2.2 2003 automat) trögstartad. Men när jag väl fick igång den så lät den klart trög och i smärta.  I förnekelse tänkte jag att det var kylan och puttrade försiktigt iväg så den skulle värmas upp lite. Körde drygt två kilometer och stannade för ett ärende. När jag skulle igång med bilen igen så var den ännu trögare och hörde ett snärt från motorn. Men, för att inte komma sent till jobbet så körde jag försiktigt iväg (då det bara var en kortare sträcka).

Generatorlampan lyser då upp och en annan ikon på displayen som menade "motor eller övrigt el fel", jag i min panik som just ska svänga in till parkeringen känner att styrservon slutat funka och andra lampor som antisladd och ABS broms även tänts. Rullar in på parkeringen och stänger omedelbart av bilen.

Jag är väldigt okunnig när det kommer till bilar men har intresse att bli bättre. Jag har googlat och det närmsta som kanske har hänt är att en rem på generatorn gått av? Bör jag bärga iväg den eller går det att fixa på plats? Hur kollar jag så att inget annat dragits sönder i processen?  Kommer jag att bli ekonomiskt ruinerad?

Forummoderator
18 302 Inlägg
26 oktober 2022
Har du tur så har bara en rem gått av. Men om det är så kan även motorns kylvattenpump stannat vilket gör att motorn väldigt fort överhettas och detta bör du ha kolla på. Steg 1: Leta upp generatorn under huven och se om remmen sitter kvar.

Alternativt är att kablar från generatorn gått av pga ålder/ärg/dålig kontakt mot kaross eller batteripol. Kan vara svårt att se om man inte vet vad man ska titta efter. Generatorn kan ha överlevt trots att den fått snurra utan att kunna ladda något. Men chansen finns (liten vid kort sträcka) att den pga av detta fel även gått sönder.

Generatorn har helt enkelt gett upp och behöver bytas ut.

Att Servo, ABS och andra stora förbrukare ger upp när batterispänningen sjunker är fullt normalt och inget har skadats av detta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 677 Inlägg
26 oktober 2022
Håller med!
Låter klockrent som multirem-brott.

Så länge inte remmen snärtat sönder något i flykten, eller, motorn körts så länge att den överhettat är det i så fall ett billigt fel.
(Om vattenpumpen ens drivs av multiremmen. Opeltypiskt är att den drivs av kamremmen)

För övrigt ska motorn köras längre än så omedelbart in till sidan och stängas av innan överhettningsföljdfel ska uppstå.

Visst, multirembrottet kan ju också vara ett följdfel av skuren spännrulle, generator, eller liknande.
Så blir det ju lite dyrare, men inte ohemult.

Men gammal torrsprucken rem kan brista ändå.
Senast redigerat av Mossan1 (26 oktober 2022)

3 677 Inlägg
26 oktober 2022
Jag läser första inlägget en gång till och inser att det är sannolikt brusten mumtirem som följdfel.
Detta eftersom motorn föreföll gå tungt innan "snärten".

Om en sådsn rem går att byta på plats i den bilen eller inte, tja, visst går det.
Men dennär ju troligen ett följdfel, så sannolikt behöver något mer bytas.

OCH, naturligtvis kan det vara helt annat fel.
Senast redigerat av Mossan1 (26 oktober 2022)

Of World
3 376 Inlägg
26 oktober 2022
Låter ju som övriga påpekat rembrott iomed generatorlampan men sen är det ganska standard med att generatorn ger sig på dom. Om inte den är bytt så var den nog på g iallafall.

Vattenpumpen borde gå på multirem då det är kedja som driver motorn

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Sök