2680
Sök

Misständning, 2.0 TSI. Felkod P0301

2 Inlägg
27 oktober 2022
Trådstartare
Har stött på att min Passat GTR 2017 ( golf r motorn ) börjat misstända på cylinder 1.

Tänkte direkt att de va tändspolarna efter lite googling så jag bytte plats på 1an och 4an för ville se om jag kunden byta plats på felkoden och utesluta felet.

Istället började bilen gå rejält ojämt och åter samma kod på cylindern 1. Jag la märke till att det såg ut som de va en del olja i tändstifsbrunnen på cylinder 1 och rent i 4an .
Efter att bilen stod ett tag så gick den på alla cylindrar igen från att gått helt på 3.

Kan det vara så att stiftet varit dåligt spänt och åkt upp lite när jag dragit upp tändspolen eftersom de gick betydligt sämre direkt efter jag varit där och pillat eller äre och byta ventilskåpspackning , packning till tändstifsbrunnen.

Någon som varit med om liknande och har en ide om va oljan kan bero på?

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244620/244620-4d5c6129665e72adf000d1aa39cc2d9a.jpg

3 677 Inlägg
28 oktober 2022
Nej, du drar INTE med stiftet upp med tändspolen.  I så fall skulle det skjuta iväg som en champangekork av kompressionen om gängorna är så dåliga.

Oljan du ser i tändstiftbrunnen är läckage från ventilkåpan, eller spill vid en oljefyllning.  Sannolikt orelaterat till misständningarna.
Måste det fixas nu med det samma?
Nja, beror ju på hur mycket det läcker.
Ta bort oljan och kolla hur snart det återvänder. Kan ju vara spill också.

Det är ofta INTE så "bara" att lyfta moderna kamaxelkåpor. Ibland blir då kamaxlarna helt lösa. Då ska man veta vad man gör.

Går den verkligen på alla 4 nu?
För det kan tänkas att den gick på 2cyl först, och nr1 kanske var nersurat av ingen gnista, och hämtade sig.
Men nr4 borde fortfarande misstända, om nu tändspolen är felet.
Senast redigerat av Mossan1 (28 oktober 2022)

2 Inlägg
30 oktober 2022
Trådstartare
Ja jag kan utesluta tändspolarna för dem är de inget fel på enligt nedan.

Ja från början gick den bra och började misstända då och då / vibrera.
Och fick koden på 1an.
Bytte plats på spole 1 och 4. Och har två gånger igen fått samma felkod på cylinder 1. P0301
De var bara direkt efter bytet den gick riktigt dåligt och inte alls på 1an och fick samma kod.

Så den skulle ju kunna ''hämtat sig'' eftersom den gick som ''normalt'' efter den stått en stund alltså misständer då o då på men går och köra.
Den gick lika idag efter stått 2 dagar. Misständer en gång på 1km ungefär.

Så nu beter de sig helt enkelt som de gjorde innan fast jag bytt plats på tändspolarna.
Jag släckte ju alla koder och fick åter igen att de va 1an som feltände.

Så får ta ut stiftet och kolla på de och fortsätt felsöka helt enkelt. Kan väll vara ventiler, spridare också?

Och gällande oljan så gör jag så, torkar bort och ser när det återkommer. Borde inte vara spill kan inte förstå hur de skulle kunna tränga in där, och oljan va mörk.

Sök