Skodan skulle i det här fallet vara billigare i både drift, försäkring och skatt med tanke på att det är en mindre bil.
Men det kan bli dyrt på andra sätt, kamremmen på Skodan ska ju snart bytas till exempel om någon inte redan har gjort det. Kostnaden på det kan hamna på 7000 till 8000 kronor utan problem.
Sen har vi ju det faktum att den har stått ute mycket och då kan rost ha letat sig in någonstans och tagit rot på ömtåliga platser. Rostskador är aldrig billiga att laga och underhålla.
Om den har stått på gräs så kan både bromsar och underrede vara ganska kraftigt påverkade.
Jag hade lyft upp Skodan, tagit mig en titt på hur det ser ut och är bilen tillräckligt förskonad ifrån rostskador och du planerar mest på att ha den som körning till punkt A och B och korta distanskörningar i stadsmiljö och liknande scenarion där du bryr dig mindre om hur bilen ser ut och hur den känns att köra. Så hade Volvon varit lite överkurs.
Vilken bil som håller längst skulle jag dock säga Volvon, baserat på vad du har sagt. Att den har stått i garage mestadels och har mindre miltal är ett stort plus i det sammanhanget. Men visst, en bil kan rosta i ett garage också trots att den har varit stillastående länge. Så även Volvon kan vara påverkad av sådant, kanske rent utav värre än Skodan.
Det är bara att åka till ett ställe där du kan lyfta upp bilen och se hur det ser ut!