Vilken bil ska jag behålla?Hej. Har en Skoda Fabia

Ymer13
30 oktober 2022 · 3 Inlägg

Hej. Har en Skoda Fabia 5J 2012 som gått 12800 mil. Sedan har jag fått ta över min dementa mammas Volvo M V70 2005 som gått 4800 mil. Båda har div. skavanker. Vilken ska jag behålla?

Mossan1
30 oktober 2022 · 2 805 Inlägg

Omöjligt att svara på åt någon annan.
Fråga dig själv vad du har för bilbehov istället.  En stor kombi eller en mindre bränslesnålare

MisterAxl
30 oktober 2022 · 103 Inlägg

Rent spontant skulle jag säga att Volvon är den bättre bilen, baserat på miltalet och att jag skulle föredra en större bil framför en mindre. Men om jag ska utveckla lite:

1) Hur ser bilarna ut? Rost och andra skavanker? Hur låter det under körning?
2) Har bilarna stått ute för jämnan eller befunnit sig i garage mestadels när dessa inte används?
3) Är service utförd på båda bilarna? Tänker mest på Skodan i och för sig.
4) Har Skodan bytt kamrem eller inte?
5) Hur ser det ut inne i kupén på båda bilarna? Något som är trasigt/inte funkar eller generellt sett något som du är missnöjd med?
6) Behöver du en stor Volvo eller en mindre Skoda? Bränslet är ju ganska dyrt nu.
7) Är bilarna utrustade med dragkrok? Man vet aldrig om man skulle behöva dra ett släp eller annat i framtiden (även här skulle jag föredra Volvon)

Ymer13
30 oktober 2022 · 3 Inlägg

Tja, då jag själv är pensionär så behöver jag ju en så billig bil som möjligt. Kör dock inte så mkt sen jag slutade jobba. Volvon har stått i kallgarage medan min Skoda oftast stått utomhus pga lathet. Kan inte mycket om bilar då jag är en ointresserad kärring så jag funderade mest vilken bil som förmodas hålla längst😅. Tack för svaren dock för kostnad för bensin, försäkring mm måste man ju också tänka på.

Utmarks-Loke
30 oktober 2022 · 5 833 Inlägg

Sälj volvon, du behöver inte utrymmet och gamla V70 är väldigt eftertraktade så den blir lätt såld.

MisterAxl
30 oktober 2022 · 103 Inlägg

Skodan skulle i det här fallet vara billigare i både drift, försäkring och skatt med tanke på att det är en mindre bil.

Men det kan bli dyrt på andra sätt, kamremmen på Skodan ska ju snart bytas till exempel om någon inte redan har gjort det. Kostnaden på det kan hamna på 7000 till 8000 kronor utan problem.
Sen har vi ju det faktum att den har stått ute mycket och då kan rost ha letat sig in någonstans och tagit rot på ömtåliga platser. Rostskador är aldrig billiga att laga och underhålla.
Om den har stått på gräs så kan både bromsar och underrede vara ganska kraftigt påverkade.

Jag hade lyft upp Skodan, tagit mig en titt på hur det ser ut och är bilen tillräckligt förskonad ifrån rostskador och du planerar mest på att ha den som körning till punkt A och B och korta distanskörningar i stadsmiljö och liknande scenarion där du bryr dig mindre om hur bilen ser ut och hur den känns att köra. Så hade Volvon varit lite överkurs.

Vilken bil som håller längst skulle jag dock säga Volvon, baserat på vad du har sagt. Att den har stått i garage mestadels och har mindre miltal är ett stort plus i det sammanhanget. Men visst, en bil kan rosta i ett garage också trots att den har varit stillastående länge. Så även Volvon kan vara påverkad av sådant, kanske rent utav värre än Skodan.
Det är bara att åka till ett ställe där du kan lyfta upp bilen och se hur det ser ut!

torsen
30 oktober 2022 · 7 234 Inlägg

Eftersom Skoda är en VAG-produkt så faller sig valet för mig självklart = behåll Volvon.

simlar
31 oktober 2022 · 5 524 Inlägg

Har du inte behov av en stor törstig Volvo så behåller du din Fabia.

Volvon borde du få en bra slant för med tanke på hur kåt folk är i lågmilade bilar.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Mossan1
31 oktober 2022 · 2 805 Inlägg

Kamrem på Skodan nämns, men Volvon har också kamrem med intervall 18.000mil ELLER 10år. Vilket som inträffar först.
Med så låga mil måste den ha bytts 2015. Om inte är det mer än dags.
Kamrem nr2 blir annars 2025.

Volvon ger nog en bra slant, för många bilköpare ser bara mil.
Men PÅ RIKTIGT är den en snart 20år gammal bil och åldern "äter"på dom flesta saker lika myvket som mil. Slitdelar som.är milrelaterade är inte så dyrt.
Därför är den egentligen inte så mycket bättre än välvårdad normalmilad V70 2005.
MEN, det behöver man ju inte nämna när tokstollarna så gärna betalar överpris.  = deras problem.
Därför anser JAG att Volvon ska säljas, även om den är en bättre bil i grunden än lilla skodan. Men jag antar att för dina bilbehov är den helt ok.

Noobnisse
31 oktober 2022 · 181 Inlägg

Hmm, ett tredje alternativ som möjligtvis kan kännas lite bökigare är att du köper en helt annan bil hehe.

Säljer du både Volvon och Skodan så är det inte orimligt att du får ihop 100 000kr och kan köpa dig något sånt här istället:
https://www.blocket.se/annons/kalmar/ki … /102964373

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang